Így szabadulhatsz meg leggyorsabban az éjszakai lábgörcstől

GettyImages-1367727501

Veled is előfordult már, hogy az éjszaka közepén úgy begörcsölt a lábad, a vádlid, hogy legszívesebben ordítottál volna a fájdalomtól? A néhány másodpercig vagy pár percig tartó kellemetlenségen – ami a lábgörcs mellett a vádli bekeményedésével is együtt jár – az átkozódás nem segít. Vannak azonban olyan praktikák, amelyekkel megszabadulhatsz a görcstől és a fájdalomtól.

Az éjszakai lábgörcs igen makacs dolog. Olyannyira, hogy még lábra állni sem enged. Sőt, az izomgörcs nyomaként a fájdalom akár napokra befészkeli magát a vádliba. Ez a kellemetlen jelenség akkor fordul elő, amikor a láb egy vagy több izma önkéntelenül megfeszül. Ez megtörténhet napközben vagy akár álmunkban is.

A lábgörcsök leggyakrabban a gastrocnemius izmot, vagyis az úgynevezett kétfejű lábikraizmot érintik, amely a vádliban helyezkedik el, és a bokától a térdig húzódik, de a görcsök hatással lehetnek a comb elülső és hátsó izmaira is.

Az éjszakai lábgörcs okai

A legtöbb esetben az éjszakai lábgörcsök idiopátiás jellegűek, ami azt jelenti, hogy pontos okuk nem ismert. Vannak azonban olyan ismert tényezők, amelyek növelhetik a kialakulás esélyét. A szakemberek úgy vélik, hogy az éjszakai lábgörcsök összefügghetnek a láb helyzetével, miután gyakran úgy alszunk, hogy pihenés közben megfeszítjük a lábunkat és a lábujjainkat. Ez az úgynevezett plantáris, talphajlító pozíció érzékenyebbé teszi a lábat a görcsökre.

Ha alvás közben megfeszítjük a lábunkat, nagyobb eséllyel fog begörcsölni
Ha alvás közben megfeszítjük a lábunkat, nagyobb eséllyel fog begörcsölniDaria Kulkova / Getty Images Hungary

De vannak egyéb tényezők is, amelyek hozzájárulhatnak az éjszakai lábgörcsök kialakulásához. Ilyen például a mozgásszegény életmód, ami érzékenyebbé teheti a lábizmokat a görcsökre. De a testmozgással túlterhelt izmok is görcsöket okozhatnak. Továbbá a nem megfelelő ülőhelyzet is kiválthatja, főként akkor, ha hosszú ideig keresztbe tett lábbal vagy lábujjhegyen tartott lábfejekkel ülünk. Ugyanígy a hosszan tartó álldogálás is megviseli a vádli izmait. Mindemellett a kor előrehaladtával, ahogyan az izmokat és csontokat összekötő inak rövidülni kezdenek, ez a folyamat egyre gyakrabban szintén izomgörcsökhöz vezethet.

Betegség is állhat a háttérben

Kicsi a valószínűsége, de az éjszakai lábgörcsök akár súlyosabb egészségügyi problémára is utalhatnak. Ez abban az esetben állhat fenn, ha valaki terhes; ha gerincsérve van; ha neurológiai rendellenességekkel küzd; ha mozgásszervi betegségei vannak; ha nem megfelelő a máj-, a vese- és a pajzsmirigyműködése; anyagcserezavarok esetén, ilyen lehet például a cukorbetegség; szív- és érrendszeri betegségekkel összefüggésben.

A terhesség hajlamosító tényező lehet a lábgörcsre
A terhesség hajlamosító tényező lehet a lábgörcsreMykola Sosiukin / Getty Images Hungary

Így kezeld a láb- és vádligörcsöt

Bár az éjszakai lábgörcsök erős fájdalommal járhatnak, általában nem súlyosak. Aki megtapasztalja, azok közül a többségnek nincs szüksége orvosi kezelésre. Az alábbi praktikákkal otthon enyhíthetünk a görcsökön.

A láb masszírozása – Az érintett izom dörzsölése, finom átmozgatása segíthet a görcs feloldásában, ellazításában. 

Nyújtás – Ha a görcs a vádliban van, felváltva hajlítsd be, majd nyújtsd ki a lábadat, miközben a lábujjaidat magad felé húzod.

Sétálj a sarkadon – Ez aktiválja a vádlival szemben lévő izmokat, lehetővé téve az ellazulást.

Melegítsd az izmot – A meleg borogatás megnyugtathatja a feszes izmokat. Tekerd be a lábad egy jól átmelegített törülközőbe, vagy tegyél rá meleg vizes palackot, esetleg melegítőpárnát. Ugyanilyen hatásos lehet egy meleg fürdő vagy a zuhanyzás.

Savanyúságlé-ivás – Állítólag a kis mennyiségű, de rendszeres savanyúságlé-fogyasztás is segíthet az izomgörcsök elkerülésében és enyhítésében.

Az éjszakai lábgörcsök el is kerülhetők

Ha ügyelünk a megfelelő folyadékbevitelre, elősegítjük a normál izomműködést. A vádli és a combizom lefekvés előtti nyújtása csökkentheti az éjszakai lábgörcsök gyakoriságát és súlyosságát. Alvás során kerüljük az olyan testhelyzeteket, amikor a lábfejek lefelé néznek. Próbáljunk meg hanyatt fekve vagy párnával a térdünk között aludni. A nehéz ágyneműk helyett használjunk könnyű takarót, amely nem nehezedik a lábunkra alvás közben. 

Szakácskönyv egy kis extrával!

 

Mentes Anyu legújabb könyvét azoknak ajánljuk, akik egészségük érdekében vagy meggyőződésből különleges étrendet követnek, de azoknak is, akik csak inspirációt, új ízeket keresnek.

Most AJÁNDÉK üvegpalack és vászontáska is jár a könyv mellé!

Tekintsd meg ajánlatunkat,  kattints ide!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Mustra