A legtöbb magyar étteremben te is kérheted a legegészségesebb vörös húst

GettyImages-1702721303
Olvasási idő kb. 5 perc

Arról a szóról, hogy egészséges, nem éppen a vörös húsok jutnak eszünkbe. De még ha sejtenénk is, hogy a strucc vagy a bölény ízletes vörös húsa kimondottan egészséges is, nehezen jutnánk hozzá, vagy tartózkodóan fogadnánk. Rendeljünk tehát inkább az étlapról szűzérmét az étteremben: az nemcsak finom és elérhető, de még a szervezetünk is hálás lesz érte.

Gombás szűzpecsenye, baconbe göngyölt mustáros szűz, tejszínes-hagymás szűzérme, sertésszűz áfonyamártással, natúr szűzérmék: ezek a hangzatos eledelek, melyeknek a puszta hallatán összefut a nyál az ember szájában, mind a sertés legértékesebb, "szűzpecsenyének" nevezett részéből készülő finomságok, melyeket nemcsak ínyenc fogásként, de egészségünk szempontjából értékes húsként is érdemes számontartanunk.

Egészséges hús izgalmas névvel

A szűzpecsenye névre keresztelt disznóság a sertés kivételesen sovány és puha húsa. A karaj mellett húzódó hosszúkás finomságnak semmi köze a szűzekhez, és a belőle készült népszerű szűzérme is csak a korong alakúra, keresztbe vágott darabjairól kapta nevét.

Vannak, akik szerint az egészséges hús kifejezés eleve paradoxon, vagyis nem nagyon tudjuk úgy csűrni-csavarni a húsevés élettani hatásainak interpretálását, hogy az hitelesen kedvező élettani hatásúnak minősülhessen. Mások megengedőbbek, és elsősorban bizonyos halak húsát kimondottan így kategorizálják. Megint mások még tovább mennek, és amikor a húsokat kell az egészséggel összefüggésbe hozni, a csirkemellre, netán a pulykahúsra is utalást mernek tenni. A klasszikusan vörösnek nevezett húsok, azonban már tényleg csak nagyon sok kitétellel, szőrmentén szuszakolódhatnak be ebbe az előkelő csapatba. 

Ez az egészséges hús a karaj mellett húzódó finomság
Ez az egészséges hús a karaj mellett húzódó finomságCapelle.r / Getty Images Hungary

A vörös húsoknál a fehér húsokat egészségesebbnek tartjuk

A vörös húsok alatt elsősorban a marha, sertés, bárány és kecske húsát értjük, de a strucc és a bölény is annak számít. A vadhúsokat is ebbe a kategóriába sorolják. Ezekről köztudomású (volt), hogy

fogyasztásuk növeli a szívbetegségek és a daganatos megbetegedések kialakulásának kockázatát,

szemben a fehérnek nevezett húsokkal, melyek kifejezetten előnyös élettani hatásokkal bírhatnak. Ezt egy 10 éven át tartó amerikai kutatás eredményei is bizonyították, melynek során félmilliónál is több férfi és nő táplálkozási, elsősorban húsfogyasztási szokásaikat és azok egészségükre gyakorolt hatásait elemezték. Az 50 és 71 év közötti alanyokat 10 éven át kísérték figyelemmel. Ez idő alatt  48 ezer férfi és több mint 23 ezer nő veszítette életét, s a körülmények tanulmányozásakor kiderült, hogy az elhalálozottak aránya magasabban reprezentált volt a legtöbb vörös húst fogyasztó 20%-ban, mint a legkevesebb effélével táplálkozó alanyok között.

Nem minden része egyformán egészséges vagy egészségtelen egy azon állat húsának sem
Nem minden része egyformán egészséges vagy egészségtelen egy azon állat húsának semMan_Half-tube / Getty Images Hungary

A vörös húsok is elkészíthetők egészségesebben

A korábban sarkosan megfogalmazott tézis,

hogy a vörös húsok egészségtelenek, és fogyasztásuk káros, ma már nem teljesen elfogadott nézet.

Noha a vörös húsok gyakori fogyasztását sokan még mindig összefüggésbe hozzák a bélrák kialakulásának rizikójával, azt egyre többen vallják, hogy olyan tápanyagokat tartalmaznak, melyek fontosak a szervezet számára. Az ebbe a kategóriába sorolt húsok színét például magas vastartalmuk kölcsönzi, de cinktartalmuk is figyelemre méltó. Emellett hasznos vitaminokban is gazdag: B6- és B12-forrásként is kiváló a vörös hús. A velük szemben máig fennálló, bár egyre kevesebb kritika legjogosabbika talán, hogy telített zsírsav- és koleszterintartalmuk jelentősebb a fehér húsokénál. Ugyanakkor, ha zsírszegény húst vagy olyan korszerű konyhatechnológiát és modern elkészítési módot választunk hozzá, amellyel kompenzálhatjuk ezt, akkor nem sok kifogás marad a vörös húsok fogyasztásával szemben.

Ezt az egészséges húst az éttermekben szűzérme néven találod meg
Ezt az egészséges húst az éttermekben szűzérme néven találod megLauriPatterson / Getty Images Hungary

A szűzpecsenye a csirkemellnél is egészségesebb hús lehet

Ha pedig már a vörös húsok többségét is el tudjuk készíteni minimálisra csökkentett zsír felhasználásával, és így egészségessé tudjuk tenni fogyasztását is, akkor könnyen belátható, hogy a különlegesen zsírszegény, ám fehérjében gazdag sertéshorpaszizom, azaz a szűzpecsenye a vörös húsok között is kiemelkedően kedvező szervezetünk egészsége szempontjából. A Wisconsini Egyetem odáig merészkedik, hogy tanulmányában

a csirkemellnél is kevesebb zsírt tulajdonít a szűzpecsenyének.

Ráadásul jelentős fehérje- és magas kolintartalma miatt nemcsak az egészségesebb táplálkozásban, de akár a fogyásban és a hatékony izomépítésben is számíthatunk segítségére.

Ha érdekelnek az egészséges halak is, ezt a korábbi írásunkat is ajánljuk figyelmedbe.

DOGZ Fesztivál a Városligetben!

Szeptember 7-én kutyás bemutatókkal, falkasétával, izgalmas előadásokkal, tanácsadással és gyerekprogramokkal vár mindenkit az év legnagyobb kutyás rendezvénye.

Regisztrálj az ingyenes rendezvényre!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek