Ha ezt a két ásványi anyagot együtt szeded, kidobod a pénzt az ablakon

GettyImages-1226994045

Különösen fontos, hogy akkor is gondoskodjunk immunrendszerünk megerősítéséről, amikor idényzöldségek és -gyümölcsök híján sokkal kevesebb természetes forrásból juthatunk hozzá vitaminokhoz és ásványi anyagokhoz. De nem elég csak találomra bekapkodni valamit. Amikor nem csupán az időjárás, hanem a hangulatunk is borongósra vált, a megfázások, az influenza- és a napfényhiányos szezon különös felkészülést igényel tőlünk.

Ha eddig te is letudtad a téli immunerősítést azzal, hogy reggelente egyszerre bekapkodtál minden vitamint és ásványi anyagot tartalmazó pirulát, nagyon rosszul tetted. A hatékony védekezőképesség kialakítása érdekében jó, ha tudjuk, melyek azok a szerves vegyületek és nyomelemek, amelyeket semmiképpen nem lehet együtt, egy időben bevenni, mert kioltják egymás hatását. 

Már az őszre elfogy a tartalékunk

Megdöbbentő tény, hogy 100 emberből 70-nek már októberben, vagyis alig két hónappal a nyári szezon után hiányt szenved a szervezete abból a D-vitaminból, amiből a legtöbbet a napfényből nyerhetünk. Minderre az a kutatás hívta fel a figyelmet, amit dr. Mangó Gabriella háziorvos a gyöngyösi önkormányzattal közösen néhány éve elvégzett. 

A nyáron begyűjtött D-vitamin őszre igencsak megcsappan
A nyáron begyűjtött D-vitamin őszre igencsak megcsappanDaniel Garrido / Getty Images Hungary

A vizsgálat célja az volt, hogy felhívják a figyelmet a D-vitamin-pótlás fontosságára, ezért a résztvevők fél éven keresztül D-vitamint tartalmazó étrend-kiegészítőt szedtek. Hat hónap elteltével egy újabb laborvizsgálattal ellenőrizték a páciensek D-vitamin-szintjét, és ekkorra fordult az ősszel tapasztalt arány, hiszen már csak 25 százalékuk volt vitaminhiányos.

Nem mindig megoldás a multivitamin

Ha multivitamin szedése mellett döntünk, jó, ha tisztában vagyunk, milyen összetevőket tartalmaz. Ezektől a vitaminkomplexektől egyebek között azt várjuk, hogy energiával töltsenek fel, erősítsék a csontjainkat, az izmainkat és az immunrendszerünket, biztosítsák a sejtek oxidatív stresszel szembeni védelmét. Praktikus és kényelmes, ha egyetlen pirulába zárva hozzájutunk mindehhez, de a komfortnak ára van, ugyanis vitamin és vitamin, ásvány anyag és ásványi anyag között is van különbség. 

Leginkább az egyéni szükségleteink szabják meg, milyen vitaminpótló készítményre van szükségünk
Leginkább az egyéni szükségleteink szabják meg, milyen vitaminpótló készítményre van szükségünkHispanolistic / Getty Images Hungary

„Nem csupán a cink és a szelén az egyetlen nyomelem, amelyet akkor hasznosít a legjobban a szervezetünk, ha éhgyomorra vesszük be. Ilyen például még a réz és a vas is. De nagyon sok multivitamin-készítményben az együttesen megtalálható nyomelemek egymással antagonizmusban vannak. Ilyen szembenállás van például a kalcium, valamint a magnézium és a nátrium között. A kalcium ugyanis mindenekelőtt szívódik föl, és meglehet, hogy ez a másik két említett nyomelem rovására megy, és azok nem szívódnak föl teljesen. Ettől függetlenül nem gond, ha valaki egy multivitamin-készítmény szedése mellett dönt” – mondja dr. Mangó Gabriella háziorvos, hozzátéve: a nyomelemek és a vitaminok felszívódása nagyon sokszor függ attól is, hogy milyen a bélrendszerünk egészségi állapota. Ez meghatározza azt is, hogy szükség van-e arra, hogy a multivitamin mellé még egyéb vitaminokat is szedjünk. 

Ha ugyanis a multivitamin maximálisan felszívódik, akkor teljesen szükségtelen további szintetikus készítményeket beszednünk.

A doktornő hozzátette: a vitaminok és a nyomelemek felszívódását nem csupán a bélrendszeri panaszok, hanem a gyógyszerek is befolyásolhatják. Csökkentik például a felszívódási képességet a gyomorsavlekötő készítmények is.

Változtassunk a táplálkozásunkon

A doktornő javaslata szerint érdemes a vitaminok és ásványi anyagok felszívódását valamilyen természetes hatóanyagú élelmiszerrel fokozni, ugyanis a szintetikus étrend-kiegészítők összetevői általában 30-40 százalékban szívódnak csak fel. Ezt mindig az adott szezonra jellemző zöldséggel vagy gyümölccsel érdemes megtenni. Lehet ez például egy paradicsom, paprika vagy egy alma a C-vitamin esetében, a zsírban oldódó vitaminok, mint a D-, az E-, a K- és az A-vitamin felszívódását segítheti, ha tepertőt, olívaolajat vagy olívabogyót fogyasztunk hozzá.

Az ásványi anyagok felszívódását a helyes étrenddel is segíthetjük
Az ásványi anyagok felszívódását a helyes étrenddel is segíthetjükgece33 / Getty Images Hungary

Bár nagyon fontos, különösen a megfázások és az influenza szezonjában, hogy gondoskodjunk a szervezetünk D- és C-vitamin-pótlásáról, a házorvos mégis arra figyelmeztet, hogy azok, akik vesekőképződésre hajlamosak, lehetőleg csak minimális adagban tegyék ezt meg. Továbbá az említett esetben érdemes a szervezet D- és C-vitamin-szintjét folyamatosan ellenőrizni, hogy se túl magas, se túl alacsony le legyen, mert mindkettő egészségkárosító lehet. 

A problémák elkerülése érdekében dr. Mangó Gabriella azt tanácsolja, hogy igyekezzünk változtatni az étrendünkön, és mindig legyen az étkezésünk része valamilyen gyümölcs, zöldség, főként nyers formában, fogyasszunk olajos bogyókat és magvakat, illetve tojást, amely kiváló kalciumpótló élelmiszer. A rántott hús mellé idény szerint falatozzunk uborkasalátát vagy kovászos uborkát, télen pedig savanyú káposztát.

Megjelent az új Dívány-könyv!

A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!

Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Mustra