Aktivitásmérő, okosóra és más kütyük: mit tudnak, mire jók, és hogyan válasszunk?

Segítünk eligazodni a fitneszkütyük rengetegében. Mi az aktivitásmérő, és mit tud az okosóra? Melyikre van szükségünk valójában, és miért jó, ha tényleges számokat látunk a mindennapi tevékenységeinkről? Elmondjuk.

Hosszú távú céljaink megvalósításához az első lépés, hogy megfelelően mérhető és lekövethető részcélokat tűzzünk ki magunk elé. Ez a fajta tudatos tervezés segít a realitások talaján maradni, emellett kézzelfogható célkitűzéseinket könnyebb elérni, és a számszerűsítés segíti a motivációnk fenntartását is. 

A befektetett erőfeszítés sikeressége nagyban függ attól, hogy ezeknek a céloknak a lekövetése és kiértékelése megtörténik-e – legyen szó akár életmódunkat érintő, akár edzéseinkkel kapcsolatos elhatározásokról. Szerencsére ma már számos olyan okos fitneszeszköz elérhető, ami segíthet bennünket ebben: mind árkategóriában, mind tudásban széles körű választék áll rendelkezésre. Azoknak, akik szeretnének homályos benyomások, esetleg kockás füzet helyett precízebb visszajelzést, érdemes ezekből a kütyükből kiválasztani a számukra megfelelőt. Tény persze, hogy számos mérést ma már az okostelefonok is tudnak ezekből, azonban ahhoz, hogy igazán megbízható értékek alapján összesítsünk, az kell(ene), hogy a telefon mindig velünk legyen, ez viszont nem mindig megvalósítható. (Lemerül, kikapcsolnak bizonyos hálózati szolgáltatások, bizonyos helyszínekre, mint pl. uszoda nem praktikus bevinni.) A karon hordható eszközök viszont mindig kényelmesen elférnek rajtunk. 

Ezeket a kütyüket két nagy csoportra oszthatjuk: az aktivitásmérőkre (activity tracker) és az okosórákra (smartwatch). Természetesen nem minden modell sorolható be egyértelműen egyikbe vagy másikba, de azért alapvetően elmondható, hogy az aktivitásmérők inkább életmódunk sarkalatos pontjait képesek számszerűsíteni, míg az okosórák igen komoly mérési teljesítményre is képesek lehetnek. Ha gondolkodunk azon, hogy beruházzunk egy ilyen eszközbe, érdemes tisztázni magunkban, milyen funkcióknak kell megfelelnie.

Aktivitásmérők

Az aktivitásmérők többsége alapinformációkat követ le és szolgáltat. Mivel nem a technológia csúcsát jelentik, ezért többségük kis formátumú, diszkrét megjelenésű: a karkötők vagy kisebb óraformák tökéletesen alkalmasak arra, hogy (elviekben) 24 órán keresztül hordjuk őket, miközben lekövetik életmódunk néhány jellemző mérőszámát. A hosszú távú használathoz a kellőképpen kényelmes kialakítást, anyagokat és számunkra mutatós dizájnt nem árt alaposan mérlegelni, különben a csuklónk helyett hamarosan a fiókban fogjuk tárolni az új szerzeményt.

Kényelmesebb, mint a telefon, amit sokszor nem tudunk hova tenni
Kényelmesebb, mint a telefon, amit sokszor nem tudunk hova tenniSasinParaksa / Getty Images Hungary

Sok felhasználónak nincs szüksége adatok dömpingjére, vagy a menük almenüinek tömkelegére, bonyolult használatra. Néhány egyszerű irányelv mentén napi aktivitásszintünk jól leképezhető, ezek vannak összegyűjtve általában egy-egy átlagos modellben.

Azért érdemes hozzátenni, hogy a mindennapi tevékenységeinket érintő mérések pontossága elég széles skálán mozog: egy részük becsült érték, jobb vagy kevésbé jó algoritmusok alapján. Van, amelyik saját források híján az okostelefon adataiból és információiból számol (pl. megtett távolság, GPS). Bizonyos tesztoldalak szerint a mérések kb. az esetek negyedében pontatlanok, azaz meghaladják a hibahatárt – természetesen ebben is lehetnek jelentős különbségek az egyes modellek között.

A leggyakrabban szolgáltatott funkciók:

  • Lépésszámlálás  
  • Pulzusmérés 
  • Bizonyos modellekben konkrét sportágspecifikus lekövetés
  • Felhasznált kalóriák száma (kcal)
  • Alvásciklusok monitorozása – okosébresztés
  • Üzenet, bejövőhívás-értesítések a kijelzőn

A kijelző kis mérete persze limitálja a használat lehetőségeit, azonban sokunknak nincs is szüksége vagy igénye többre. Ha a napi alaptevékenységeinket szeretnénk lekövetni – például a napi lépésszám sokaknál valid mérőszám –, nem kell jelentős összegeket szánni egy komolyabb órára. A másik előnyük, hogy üzemidejük jelentősen nagyobb lehet, mint a gyakran töltendő okosóráké. Sok esetben egy korrekt működésű aktivitásmérő a vele kompatibilis okostelefonnal ellát bennünket mindazzal az információval, amire szükségünk lehet egy életmódváltáshoz, fogyókúrához.

A cikk az ajánló után folytatódik

Megjelent Mentes Anyu legújabb szakácskönyve!

 

„Inzulinrezisztenseknek és mentesen táplálkozóknak főzni nagy kihívás. Ebben nyújt segítséget Nemes Dóra, a Mentes Anyu megálmodója. 
Legújabb szakácskönyvében minden étkezésre és alkalomra található szuper könnyű, mentes fogás. A receptek nemcsak kipróbáltak, de minden étel tápértéke (kalória, szénhidrát, zsír, fehérje) pontosan, adagokra ki van számolva.

Mentes Anyu szakácskönyve 2 ide kattintva már rendelhető!

hirdetés

Okosóra 

Az okosórát az aktivitásmérőktől alapvetően a méret, a teljesítmény, és persze sok esetben az ár különbözteti meg. Az okosórák az előbbieknél jóval pontosabb méréseket és szélesebb körű funkciókat képesek szolgáltatni, ez a tudás természetesen az eszköz méretére is kihatással van. Bár az okosórákból is igyekeznek egyre kecsesebbeket és diszkrétebbeket gyártani – sőt a dizájn sok gyártónál meghatározó elem –, azért egy karkötőhöz képest még mindig jóval feltűnőbbek, esetleg nehezebbek, robusztusabbak. Tegyük hozzá, hogy bár a fenti alapaktivitás-monitorozásra is alkalmasak, az okosórák nem feltétlenül 24 órás hordásra lettek kitalálva. 

Elsődlegesen attól okosabbak, hogy képesek átvenni az okostelefonok bizonyos funkcióit: nem csupán értesítés formájában, hanem üzeneteinket, levelezésünket kezelhetjük vagy telefonbeszélgetéseinket is lebonyolíthatjuk az óránkon. Ezáltal az okostelefont nem kell elővennünk vagy kézben tartanunk, ha az edzés során is ezekkel a tevékenységekkel lennénk elfoglalva. 

Az okosóra több mindent tud
Az okosóra több mindent tudHinterhaus Productions / Getty Images Hungary

Azonban a fő ütőerejük, hogy ezek az órák telefon nélkül is teljes értékűen használhatók: általában beépített pulzusmérővel és GPS-szel rendelkeznek, és számos funkciót képesek ellátni, amelyekre választott sportágunkban szükségünk lehet.

Legfontosabb szolgáltatásaik:

  • Pulzusmérés, és ennek alapján tényleges energiafelhasználás (kcal) kalkulációja
  • Magasabb szintű modelleknél pulzusmérő mellkaspánt is használható: ez még pontosabb mérést tesz lehetővé
  • GPS és ennek segítségével számos geolokációs funkció: megtett távolság, szintemelkedés, helymeghatározás, tengerszint feletti magasság, navigáció, térkép
  • Számos sportágpecifikus mérés az egyes modellekben, például külön futáshoz, kerékpározáshoz, úszáshoz, magashegyi túrázáshoz stb.
  • Barométer, hőmérő, időjárási jelzések: az outdoor sportok hasznos funkciói
  • Számos olyan alkalmazás, amely az okostelefonra hajaz (számológép, időzítő stb.) 
  • Egyes modellekben előre feltöltött edzésprogramok
  • Igen sok esetben kompatibilitás különböző online közösségi edzésplatformokkal

Az okosórák tehát sokkal inkább alkalmasak a sportos életmód pontos számszerűsítésére. Méréseik általában elég pontosak, az egyes modellek erőssége pedig kétségkívül az adott sportágra jellemző mérőszámok szolgáltatása. Aki ilyen – főleg kültéri – sportot űz, nem csupán hatékonyabban de biztonságosabban is teheti ezt (pl. viharriasztás, útvonalról letérés csekély esélye stb). Léteznek persze kifejezetten beltéri sportokra kifejlesztett okosórák is, akár súlyzós vagy saját testsúlyos edzések tervezésére és lekövetésére. 

Ennek a sokoldalú szolgáltatásnak – és kényelmes képernyőhasználatnak – persze ára van, nem csupán a szó szoros értelmében (úgy is), de az üzemidő tekintetében is. Gyakran napi töltésre szorulnak, vagy éppen csalódottak lehetünk, ha nem a megfelelő modellt választva szembesülünk azzal, hogy néhány órás túránkat nem követi végig az óra, mert a GPS aktív használata jelentősen csökkenti az akkumulátor használati idejét. Ha tehát úgy döntünk, hogy okosórába ruházunk be – nem csekély összegért –, akkor egyrészt pontosan fogalmazzuk meg, mire szeretnénk használni, és alaposan nézzük végig a szóba jöhető modellek specifikációit. Fontos még, hogy járjunk utána, mennyire kompatibilis a telefonunkkal, hiszen ha valamennyi szolgáltatását ki szeretnénk használni, nagy csalódás lehet, ha ez technikai okokból nem tud megvalósulni.

Az okosóra tehát alapvetően azoknak való, akik:

  • Outdoor sportot űznek.
  • Olyan sportágban szeretnének jeleskedni, amelyre specifikus mérések és kalkulációk vannak.
  • Szeretnék pontosan lekövetni teljesítményük alakulását, akár csak önmaguknak, akár versenyfelkészülésben.
  • És természetesen azoknak is, akik testsúlyuk változását az étrend mellett aktív sportolással is szeretnék biztosítani, és ezt minél pontosabb számadatokkal szeretnék megtámogatni.

Jó dolog-e a fitneszkütyü?

Azoknak, akik szeretnének tudatosan aktívabb életet élni, mindenképpen. Sokszor a számokkal való szembesülés segít abban, hogy felülkerekedjünk a lustaságunkon. Az ember alapvetően hajlamos pozitívabb képet festeni magáról, és ennek megfelelően felülbecsülni napi aktivitásainak mértékét – egy objektív számadat azonban segít reálisan látni a saját jellemzőinket, változtatást pedig csak ebből kiindulva érdemes tenni. Aki időt, pénzt, energiát szán egy sportágban való jeleskedésre, annak vitán felül feltétlenül szükségesek a pontos visszajelzések. A felhozatal óriási, érdemes tehát végiggondolnunk a fentiek mentén, hogy személy szerint mire is van szükségünk.

Hangsúlyozottan nem mindig a legcsodásabb modell a legjobb választás saját magunknak: a hordhatóság és a célszerűség legyen a két legfontosabb mérlegelendő szempont, persze ezután számításba vehetjük az összes többi okos és elmés funkciót is. A jövő trendje ezekben az eszközökben az egészségünk teljes körű monitorozása, ami újabb izgalmas területet nyit majd meg a nagyközönség előtt. 

Oszd meg másokkal is!
Mustra