Lehet, hogy rosszul tudtad: így hat valójában a gyerekedre a tehéntej

A tej élet, erő, egészség. Legalábbis régen az volt. Most azonban sok esetben antibiotikumokkal, génmódosított takarmánnyal etetett, kis helyre bezárt tehenek géppel kinyert, homogenizált, centrifugált folyadéka.

Az utóbbi évtizedekben nem csak maga a tej ment át hatalmas változásokon: annak idején még a megfelelőbb állattartási körülmények között, egészségesebb takarmányon tartott tehenek tejét nyersen lehetett megvásárolni, majd otthon felforralni. Eltarthatósága meg sem közelítette a mai dobozos tejekét, ugyanakkor minden összetevője benne maradt. No de a tejfogyasztási szokásaink is rengeteget változtak. Már eszünkbe sem jut csecsemőket táplálni vele, ahogy tették azt időnként nagyszüleink annak idején, s már abban sem bízunk feltétel nélkül, hogy a bolti tej segítségével valóban erős és egészséges gyermeket nevelhetünk. Egyre több a laktózérzékeny vagy tejfehérje-allergiával küzdő csemete, akik csak a növényi italokat fogyaszthatják. A tehéntej azért még tartja magát, bár így is rengeteg tévhit kapcsolódik hozzá. Ezek közül mutatunk ötöt.

tévhit #1: Az egészségünkhöz szükségünk van más állatok tejére

Az emberen kívül nem találunk olyan állatfajt, amely más fajok tejét inná. Maga a tehéntej a kisborjú táplálkozási igényeinek megfelelően készül, amit egy idő után ő maga is elhagy, és áttér a takarmányra. Vajon miért ragaszkodunk mégis ahhoz, hogy emberként életünk végéig fogyasszuk? A tej valóban gazdag tápanyagforrás, zsírok, proteinek és egyéb tápanyagok – mint például biológiailag jól hasznosuló kalcium, D-vitamin, jód, magnézium, szelén, különböző vitaminok – találhatók benne. A magyar és nemzetközi konyhába is teljesen beépült a tejtermékek fogyasztása: eszünk túrót, tejfölt, joghurtot, tejszínt, sajtot, és még sorolhatnánk. Nehéz is lenne főzni nélkülük. Ám ez nem jelenti azt, hogy ne fejlődhetnénk egészségesen tej fogyasztása nélkül is. A felnőttek több mint ötven százalékánál már hiányoznak azok az enzimek, amelyek a tejcukrot le tudnák bontani. Aki megteheti, mert semmilyen problémát nem tapasztal tőle, az nyugodtan fogyaszthat tejtermékeket, de csodát sajnos nem tudnak tenni az egészséggel. 

Vajon egészséges a tehéntej a gyereknek?
Vajon egészséges a tehéntej a gyereknek?Emely / Getty Images Hungary

tévhit #2: A tejtől erősek lesznek a csontjaink

Szülőként azért is figyelünk a tejfogyasztásra, mert az a kép él bennünk, hogy kalciumtartalmánál fogva a tej képes erősíteni gyermekeink csontjait. Ez így ebben a formában azonban nem igaz. Karl Michaëlsson, a svédországi Uppsala Egyetem kutatója azt állítja, hogy nagy mennyiségű bevitele nemhogy erősíti, de éppen gyengíti a csontokat, főleg a nők esetében. Hosszú távon a galaktóz nevű összetevő még az öregedést is gyorsítja. Szerencsére a fermentált tejtermékeknél ez a veszély nem áll fenn: a sajt, a túró vagy a joghurt biztosítja a szükséges kalciumot, és valóban képes csökkenteni a csonttörések gyakoriságát. Ezenkívül kiküszöböli a tejivás másik káros hatását: a gyerekek étvágya csökken a tejfogyasztástól, és hosszú távon akár vashiány is kialakulhat emiatt. 

tévhit #3: A növényi tejek éppolyan jók, mint a tehéntej

A tej kérdésköre rendkívül összetett. Miközben a fent felsorolt veszélyek valósak, a tehéntej valóban hasznos tápanyagforrás. Éppen ezért ajánlja a legtöbb ország egészségügyi szervezete a tej vagy tejtermékek naponkénti fogyasztását. Azoknak a gyerekeknek, akik érzékenységük vagy allergiájuk miatt nem jutnak hozzá ezekhez, más forrásokból kell kalciumot, fehérjéket nyerniük. Szülőként erre nagyon oda kell figyelnünk, hiszen ez az anyag valóban fontos a csontok és a fogak megfelelő fejlődéséhez. A növényi italok pedig egyszerűen nem olyan táplálóak, mint a tehéntej, hiszen teljesen más az összetételük.

tévhit #4: Csak a teljes tej egészséges

Mindannyiunknak feltűnt, már, hogy a sovány és hosszan eltartható tejek szinte minimális zsírtartalommal rendelkeznek. Sem ízük, sem állaguk nem emlékeztet a valódi tejére. Ez annak köszönhető, hogy a pasztőrözés mellett más eljárásoknak is alávetik őket. A teljes tej zsírtartalmát centrifugával elválasztják, majd külön kezelik. Egy részéből tejfölt, vajat stb. készítenek, másik részét pedig visszaadagolják a tejhez. A dobozos tej zsírmennyiségét pontosan tudjuk, hiszen feltüntetik a dobozon: a sovány tejben például csupán másfél százalékos a zsírtartalom. A homogénezés során ezt a zsírt bontják fel még apróbb részekre, ami javít a tej állagán és eltarthatóságán is. Egyik művelethez sem használnak semmilyen vegyszert, így a sovány tej ugyanúgy fogyasztható, tartalmaz tápanyagokat, nem csökken le a kalciumtartalma, maximum a zsírban oldódó vitaminok és az omega-3 zsírsav aránya lehet alacsonyabb. Ezeket több gyártó külön pótolja. 

tévhit #5: A cukrozott tejtermékek ugyanolyan hasznosak, mint a sima tej

Az élelmiszeripar tisztában van azzal, hogy a tejtermékeket a szülők rendszeresen megveszik gyerekeiknek. Azzal is, hogy cukorral bármit el lehet adni. Épp ezért dobnak piacra hozzáadott cukorral édesített tejtermékeket. Sokan úgy gondolják, hogy ezek segítségével a gyerek hozzájut a megfelelő mennyiségű kalciumhoz és egyéb jótékony anyagokhoz, s közben még jól is esik neki a desszertnek minősülő termék fogyasztása. Ez persze túl szép ahhoz, hogy igaz legyen. A nem cukrozott tej, illetve a fermentált tejtermékek nyugodtan fogyaszthatók, ám a cukrozott változat, illetve a tejalapúnak kikiáltott desszertek olyan sok cukrot tartalmaznak, ami már ártalmas lehet a fejlődő szervezetre. Minél több cukrot viszünk be a gyerek szervezetébe, annál nagyobb az esély a kettes típusú cukorbetegségre, az elhízásra és az ahhoz köthető kóros állapotok kialakulására. 

Oszd meg másokkal is!
Mustra