Miután egy gyerek bekerül az iskolába, általában csak kétféle intelligenciájára fektetnek hangsúlyt: a nyelvire és a matematikai/logikaira (az olvasásra, az írásra, a matematikára és a természettudományra). Ha egy gyerek veleszületetten erős ezeken a területeken, akkor valószínűleg elég jól fog teljesíteni az iskolában. Ha nehézségei vannak a nyelvi és a logikai intelligencia területén, akkor viszont ADHD-diagnózissal végezheti még akkor is, ha erős a többi típusú intelligencia valamelyikében vagy akár több fajtájában is.
Fedezd fel gyereked többféle intelligenciáját!
A Harvardon kutató Howard Gardner többszörös intelligenciáról szóló elmélete megkérdőjelezi az IQ-val jelzett intelligenciát, és azt állítja, hogy legalább nyolc különféle intelligencia létezik.
Az alábbi táblázat ezeket tartalmazza, és leírja a legjobb módszereket azoknak a gyerekeknek a tanítására, akik valamelyikben különösen erősek. De ne feledd, hogy az összes gyerek rendelkezik mind a nyolc intelligenciával, amelyek egyedi kombinációi teszik őket különlegessé.
Az intelligencia neve | Lehetséges karrierek | A gyerek így tanul a legkönnyebben ezzel |
Nyelvi | Író, szerkesztő, hivatásos szónok, ügyvéd. | Olvasással, írással, beszéddel, memorizálással. |
Logikai/matematikai | Tudós, matematikus, programozó, adatelemző, orvos. | Logikai problémamegoldással, adatok elemzésével, statisztikák értelmezésével, hipotézisek felállításával. |
Képi | Művész, építész, grafikus, illusztrátor, vágó. | Rajzzal, vizualizálással, vizuális média segítségével. |
Testi | Sportoló, táncos, kézműves, színész. | Kézzelfogható példákkal, eljátszással, mozgásos tanulással. |
Zenei | Zeneszerző, hangmester, DJ, hangmérnök. | Ritmikus tanulással, zenehallgatással, dalírással. |
Társas | Menedzser, szakszervezeti vezető, politikus, házassági tanácsadó. | Másokkal kommunikálva, kooperálva, csapatmunkával. |
Személyes | Pszichoterapeuta, életmód-tanácsadó, vállalkozó. | Önreflexióval, célkitűzésekkel, érzelmi tanulással. |
Természeti | Állatorvos, tengerbiológus, erdész, állattenyésztő. | A természetben, növények vagy állatok gondozása közben, ökológiai megközelítéssel. |
Ha valakinek a testi intelligencia a biztos oldala, annak nagy esélye van az ADHD-címkére. Az ilyen gyerekek hajlamosak úgy tanulni, hogy megérintik a dolgokat, mozognak, építenek a kezükkel, vagy más módon kerülnek fizikai kapcsolatba az adott tárggyal. Ha egy ilyen tanulónak órákig kell némán ülnie egy osztályban előadásokat hallgatva, feladatlapokat kitöltve és tankönyveket olvasgatva, akkor hajlamossá válhat a nyugtalanságra, mocoroghat és figyelmetlen lehet - vagyis az ADHD tüneteit produkálhatja.
Az iskolában ezek a gyerekek úgy tudnak irodalmat tanulni, ha eljátsszák a szereplőket, a történelmet úgy, ha élőképeket készítenek a híres eseményekről, a matematikát úgy, ha minden hetedik számnál felugorva tanulhatják meg a hetes szorzótáblát, a természettudományos tárgyakat pedig kézzelfogható kísérletek segítségével. Otthon ezeknek a gyerekeknek állva vagy egy hintaszékben érdemes leckét írniuk; a kíváncsiságukat pedig múzeumlátogatásokkal, obszervatóriumokkal és könyvtárakkal lehet kielégíteni. Más szóval ők bóklászva tanulnak a legjobban.
Természetesen valamennyi gyerek igényli az interaktív feladatokat és élvezi, ha játszva tanulhat. Ám ahhoz, hogy egy ADHD-vel diagnosztizált gyereknek sikerélményei legyenek az életben, hogy nőjön az önbizalma és a kortársaival is jó kapcsolatot alakítson ki, elengedhetetlen, hogy az érdeklődési köréhez és jelleméhez passzoló körülményeket teremtsünk otthon és az iskolában egyaránt. Ehhez persze komoly szervezőmunkára és a szülő-pedagógus-szakember triász folyamatos kooperációjára van szükség, de mind rövid, mind hosszú távon megéri a fáradozás.
Miben segít a terápia?
A gyermekkori figyelemzavart többféle módon lehet orvosolni, a közhiedelemmel ellentétben azonban az ADHD kezelése során egyáltalán nem muszáj gyógyszert szedni. A gyógyszeres kezelés olyankor lehet indokolt, amikor sürgős segítségre van szükség és/vagy az ADHD-s tünetek és az általuk okozott viselkedészavar és teljesítményzavar súlyos fokú. Magyarországon hat éves kor alatt nem adható gyógyszer az ADHD-s gyermekeknek.
A pszichoterápia leginkább készségfejlesztést jelent: a gyerekeknek lépésről lépésre megtanítják, hogyan kezeljék indulataikat, hogyan viselkedjenek konfliktushelyzetben, hogyan viszonyuljanak saját érzéseikhez és hogyan érthetik meg jobban a többiek viselkedését. A terápia révén fokozatosan javulnak ezek a készségeik, ami erősíti önbizalmukat is. Bár a szülők gyakran egyéni terápiát részesítenének előnyben, az ADHD-s gyerekeknek a legtöbb esetben hatékonyabban segít a csoportterápia, hiszen itt gyakorolni tudják a kapcsolatok kialakítását, a társaikkal és a felnőttel való kommunikációt éles helyzetben. A komplex terápia ideális esetben „szülőtréning”-et is magába foglal, amelynek során megtanítják a szülőket, hogy hogyan kezeljék a gyerek viselkedését, problémáit.
Ha szeretnél még néhány hasznos infót olvasni arról, hogy - gyógyszerezés helyett - mi mindent tehet egy szülő a figyelemzavar tüneteinek enyhítéséért, kattints az alábbi cikkre: