Buták és kövérek lesznek a gyerekek?

Zanza!

A Magyar Gyermekorvosok Társaságának tavaszi kutatásából amellett, hogy a gyerekek harmada vashiányosan étkezik és túl sok cukrot fogyaszt, az is kiderült, hogy hazánkban a kicsik 1 és 3 éves kor között az ajánlott nátriummennyiség 3-4-szeresét fogyasztják el.

Megbillent egyensúly

Eddig eléggé fehér folt volt, hogy az ajánlásokkal szemben mit is esznek valójában a kisgyerekek. Ez év tavaszán a Magyar Gyermekorvosok Társasága készített táplálkozási felmérést városi reprezentatív minta alapján, hogy felmérje az 1-3 éves korosztály táplálkozási szokásait. Az édesanyákat kérték meg, hogy három (nem egymást követő) napon át jegyezzék fel részletesen, mit evett-ivott gyermekük. Ezt követően a táplálkozási naplókat dietetikus dolgozta fel egy számítógépes szoftverrel.

Az adatok elrémisztőek. Már ebben a korban is megfigyelhetőek a felnőttekre jellemző káros étkezési szokások, amelyek közrejátszanak a krónikus betegségek (pl. cukorbetegség, magas vérnyomás, szívproblémák) létrejöttében. Vagyis a gyerekek nem csak cseresznyéznek szüleik tányérjából, hanem gyakorlatilag ugyanazt eszik. Csak kevesebbet. Tápanyagok szempontjából többek között a vas, nátrium a problémás. Előbbiből minden 3. kisgyerek keveset kap, utóbbiból pedig a napi ajánlás kb. 4x-esét eszik meg a lurkók.

A szöges alma már a múlté!

A túl kevés vas negatívan befolyásolhatja a szellemi érést, a későbbiekben magatartási, tanulási problémákat is okozhat. Ugyanakkor a testünk bizonyos határok között képes alkalmazkodni a kevesebb vasbevitelhez, illetve még megfelelő fogyasztás mellett is állhatnak felszívódási problémák a háttérben, amelyek akadályozzák a vas kellő mértékű hasznosulását. Ezt már csak a vérvétel és egyéb vizsgálatok után tudhatjuk meg, ezekre a fentebb említett vizsgálat során nem volt mód.

Azt is fontos megemlíteni, hogy a vasban gazdag növényi élelmiszerekből (pl. mák, olajos magvak pisztácia, kesudió, brokkoli, aszalt sárgabarack, szárazbab, spenót, sóska) csak kb. 5% vas szívódik fel, míg az állatú eredetű élelmiszerekből kb. 15% (pl. vörös húsok, máj, tojássárgája). A tehéntejben nagyon kevés a vas, ráadásul a túl korai (egy éves kor alatti) tehéntejadás nem is javasolt. Az újabb ajánlások már arról szólnak, hogy a kicsik 2-3 éves koruk előtt ne fogyasszanak rendszeresen és nagy mennyiségben tehéntejet, mivel nem képes kellően fedezi a vasszükségletet. Ahhoz, hogy elkerüljünk a vashiányt, 1 éves kor felett helyettesíthetjük a tejet – vasban és egyéb ásványi anyagokban, vitaminokban gazdag - tejalapú gyerekitallal. A félreértések elkerülésére, egy éves kor felett nem tiltott a tehéntej, csak a mennyiséget érdemes korlátozni. Ami nem könnyű, hiszen sok kisgyermek kakaóval fekszik és kel, ahogy ez a felmérésből is kiderült. A tejtermékek továbbra is javasoltak, ráadásul a tejalapú gyerekital – ahogy a neve is mutatja - is tehéntejből készült, megfelelő átalakítással.

Ami sok, az sok

A túlzott nátriumbevitel nem csak az ételek sózása, hanem a nátriumban gazdag nyersanyagokból (pl. sajtok, felvágottak, kekszek, chipsek, kenyér, készételek) is származhat. Mivel a gyermekek veséje még nem elég fejlett, érett, a túlzott mennyiség kiválasztása megterhelő lehet, emellett növelheti a később kialakuló magas vérnyomás kockázatát is. Ha már most hozzászoknak az intenzív sós ízhez, később nagyon nehéz lesz erről leszokniuk. Minél kevésbé sózzuk az ételeket, és kerüljük a sós sajtok, felvágottak, sós rágcsálnivalók, készételek fogyasztását is!

Kakaó, nutella, tejszelet... a napi menü?

Sajnos, az igen gyakori édességfogyasztás miatt a cukorbevitelük is meghaladja a kívánatos mértéket. A túl sok cukor káros hatásaival már szinte mindenki tisztában van, de azért egy gyors leltár: túlsúly és elhízás kockázata a felesleges energiamennyiség miatt, mivel könnyen eltelhet vele a gyermek, ezért kiszorítja a hasznos tápanyagokkal teli étkeket a menüből, aki hamar hozzászokhat a túl intenzív édes ízekhez, ráadásul a finomított cukor a fogakat is károsítja. Megoldás? Ne a reklámok alapján vásároljunk, készítsük mi a sütiket: sok gyümölccsel, kevés mézzel, teljes kiőrlésű lisztből és az édességet csak az étkezés végén adjunk oda. Ez így persze elég egyszerűen hangzik, pedig a valóságban egyáltalán nem az. De gyermekünk egészsége érdekében kitartónak és következetesnek kell lennünk.

Ajánlott oldalak:

www.egyszervolt.hu

www.mindenemagyerek.hu

Blogmustra