Bárhol lepottyanthatnak a világban, helyt fogok állni – interjú Tomán Szabinával

Toman Szabina üzleti (7)

Siker a mosoly mögött – Mutatom, hogyan csináld címmel jelenik meg Tomán Szabina első könyve: a modellből Magyarország egyik meghatározó üzletasszonyává vált Szabinát üzletről és családról is kérdeztük.

Szokatlan életmódkötetet írt a Toman Lifestyle névadó alapítója: saját életének és sikereinek története mellett kirajzolódik belőle az is, hogyan érte el mindezt az életben, és megmutatja azokat az embereket is, akiknek támogatása fontos volt számára az úton. Stílustippeket ugyanúgy ad az olvasónak, ahogy recepteket, amelyek saját személyes kedvencei: Szabinát egyedi útjáról kérdeztük.

Modellként ismert meg az ország. Mennyire tartod a szemed ezen a világon most, hogy már messze vagy tőle, és hogyan látod, mennyit változott?

18 éve hagytam abba a modellszakmát, azóta nagyon sok minden változott, és azt hiszem, jó irányba. Többféle testalkat jelenik meg a kifutón és a kampányokban, figyelnek a gyártók a környezettudatosabb technológiák vagy anyagok használatára. Az öltözködésemet azonban nem a divat határozza meg, és ez modellkoromban is így volt.

Kényelmes darabokat viselek, nincs túl sok ruhám, azok viszont jó minőségűek. Nadrág, póló, felkapok egy blézert, a lábamra pedig fehér sportcipőt húzok.

Ez az egyik legegyszerűbb kombinációm. Ha az elegáns megjelenés a cél, akkor lehet, hogy csak a lábbelit cserélem magas sarkúra, vagy választok egy spagettipántos csipkefelsőt a zakóhoz. Valójában mindegyik ruhadarab mindennel variálható. Az egymással variálhatóság a kulcsa egy jól összeállított gardróbnak.

A fast fashion márkákat kerülöm, mert ez még mindig az egyik legkörnyezetszennyezőbb iparág azzal a tempóval, amit diktálnak, arról nem is beszélve, hogy sokszor derül ki, gyerekmunkát alkalmaznak. A szépségipar pedig mind a mai napig érdekel. Álmom, hogy legyen egy saját make up vonala a Tomannak, és nem titok, hogy talán erre már nem is kell sokat várni.

Tomán Szabina ma már nem modell, hanem üzletasszony, megjelenése mégis kifogástalan maradt
Tomán Szabina ma már nem modell, hanem üzletasszony, megjelenése mégis kifogástalan maradtZsólyomi Norbert

Vannak olyan dolgok az életedben, amelyeket modellként tanultál, értettél meg, és máig segítenek akár a vállalkozásodban is?

Bárhol lepottyanthatnak a világban, helyt fogok állni. Nagyon fiatalon kerültem ki egy kisvárosból olyan megapoliszokba, ahol egyedül kellett megoldanom minden kihívást. A modellek vadidegen terepen, szinte légüres térben vannak egy cetlivel a kezükben, amin egy cím van. Az a tudat, hogy mertem ezt vállalni, hitet ad nekem, hogy nyugodtan vállaljak bátran nehéz döntéseket, helyzeteket, tágíthatom a határokat, és lehetek merészebb, mert nem fogok kudarcot vallani.

A könyvben szó esik arról, mennyire fontos számodra az, hogy mentorként adj példát másoknak. Ebben mekkora része van annak, hogy Náray Tamás szinte mentorodként karolt fel fiatalon?

Neki is része van ebben, de tőle inkább a precizitást és a pontosságot tanultam meg. Tőle mindenki tanul, elég, ha látod, hogyan dolgozik. A mentorság nekem azért fontos, mert engem is sokan segítettek és segítenek ma is, és tudom, hogy ennek köszönhetően milyen szárnyakat kaptam.

Kötelességem ezt továbbadni. Még nem adtam eleget.

Azt is tudom mindeközben, ha valaki nekem köszönhetően jut tovább, előrébb, magasabbra, az engem is erősíteni fog. Minden, amit valaha adtam, tényleg sokszorosan szállt vissza rám.

Módszeredet közismert módon saját életmódváltásod kapcsán dolgoztad ki. Akkor milyen szempontok mentén keresgéltél, és mennyi időbe telt, mire megformálódott a Toman Diet tartalma?

Volt egy alapdiéta, amit követtem, az évek alatt pedig egyre jobban mélyült a tudásom. Vannak persze szakértők, akikkel fejlesztjük a termékeket, de nyilván már én is nagyon sok mindent tudok arról, hogyan működik a testünk, mire van szükségünk. Nekem az volt az elsődleges szempont akkor, hogy egy olyan életmódot találjak, ami anyaként támogat engem, amit nem fogok feladni. Nem kell egész nap főzni, bonyolult alapanyagokat beszerezni, lesz energiám, be tudom illeszteni könnyedén a napirendünkbe. 

Ma már az motivál, és ma már arra is figyelek, hogy hogyan lehet az elért eredményeket megtartani, hogy mik azok a táplálékkiegészítők, vitaminok, amik visszaállítják testünk egyensúlyát, és itt nem feltétlenül csak egy túlsúlyos vendég segítésére gondolok, hanem bárkire.

Az, hogy a Toman Lifestyle milyen termékkel jelentkezik éppen, még ma is formálódik. Ez a folyamat már évek óta tart. Figyeljük mi is, hol tart a tudomány, ami az élelmiszeripari fejlesztésekre is nagy hatást gyakorol.

Márkája saját nevét viseli, ez felelősséget is jelent
Márkája saját nevét viseli, ez felelősséget is jelentZsólyomi Norbert

A márkád a nevedet viseli. Ez kockázatos vagy az önazonosság miatt inkább elkerülhetetlen döntés szerinted ennyi év távlatából?

Három reklámügynökséggel egyeztettem, hogy mi legyen a márka neve, és végül a családom nevét választottam. Ez felelősség. Jól döntöttem. A szüleim már nem élnek, de remélem, hogy büszkék rám. 

A nővérem is velem dolgozik a vállalkozásban, és nekem ez is sokat jelent, hogy összetartunk.

A férjem mondta azt a könyvben rólam, hogy hiteles a márkám, mert annyira önazonos velem, hogy párhuzamosan fejlődünk. Ezt én is érzem. Ahogy én tanulok, tudok egyre többet, úgy nő a cég is.

Hangsúlyozod a könyvben is, hogy tanácsadással egybekötött programról van szó. Mennyire van szüksége egy nőnek ilyenkor lelki támogatásra, tanácsadásra is, ha már eldöntötte, hogy belevág egy életmódváltásba?

Még kutatások is igazolják, hogy könnyebb úgy lefogyni, ha valaki melletted áll, és lelkileg is támogat. Persze van, hogy valaki csak megveszi a 21 napos vagy 5 napos programunkat, illetve most januártól teljesen megváltozik az értékesítési modell, és nem kötjük a termékek vásárlását konzultációhoz. Ettől függetlenül el kell hinni nekem, hogy az, hogy van egy mérleg, nem az otthonodban, hanem nálunk egy szalonban, amire ráállsz bizonyos időközönként, miközben a Toman-tanácsadóddal megosztod, hogy mit tapasztaltál a testedben, a lelkedben, az sokat ad. Van, akinek enélkül is megy, de a mi vendégeink visszajelzése az, hogy a tanácsadók által könnyebben tartható számukra a diéta.

Van tipikus „Toman-diétázó”, tehát olyan embertípus, akit leginkább megérint, megtalál a módszered?

Nincs. Vannak férfiak is, idős hölgyek is, kismamák és fiatal lányok. Nagyon heterogén a vendégek köre.

Mit gondolsz, Magyarország mennyire kedvező terep egy női vállalkozó számára? Sztereotip módon áll a közélet, az üzleti élet egy vállalkozóhoz azért, mert nő?

Azóta is sok minden változott, hogy én az üzleti életbe belelátok. Pozitív változásokat tapasztalok, de még sok munka vár ránk, nőkre, akik bizonyítani szeretnének.

Nem kell olyannak lennünk, mint egy férfi üzletember.

A saját hangunkat szeretném, ha megtalálnánk, hogy milyenek vagyunk mi, nők, ha vállalkozunk. Korábban egy női vállalkozónak választania kellett család és az üzlet között. Ma már erre nem kényszerít minket senki. Kiteljesedhetünk anyaként, társként, és közben a munkánkban is.

Nem hiszem, hogy helyrajzi kérdés az, hogy most nőként nehéz-e vagy sem. Az még mindig hír bárhol a világon, hogy miniszterelnök lett valaki nőként, hogy egy komoly vállalatot vezet nőként, hogy filmproducer nőként. Amíg ez egyáltalán téma, amíg megörülünk annak, hogy nőként ilyen pozíciókat betölt valaki, az azt mutatja, hogy ez még mindig különleges. Messzire jutottunk, de a lányaink még tovább jutnak majd.

Nagyon fontos számára az is, hogy visszaadjon környezetének
Nagyon fontos számára az is, hogy visszaadjon környezeténekZsólyomi Norbert

Milyen értékek jellemeznek egy jó vállalkozót a te felfogásodban?

Kitartás és emberség. A bátorság, hogy merjen változni, változtatni, ha a külső körülmények igénylik. A vágy arra, hogy mindig tanuljon, és saját magát is fejlessze. Egyre többet adjon. Amit létrehoz, az tegye jobbá a világot.

A Cápák között egyik befektetője is vagy. A műsor kapcsán az értékteremtés, mentalitás átadása a fontos számodra?

A mostani évadra már letisztult bennem, hogy kiket keresek, kivel szeretek együtt dolgozni. Azt mindenképpen keresem, hogy ki az, aki ugyanolyan elszánt a saját vállalkozásával kapcsolatban, mint amilyen én voltam a Toman Lifestyle esetében.

Az értékteremtés pedig az alap.

Női vállalkozókat és fiatalokat segítek, vagy olyanokat, akik élhetőbbé teszik világunkat, és segítenek minket abban, hogy megőrizzük a gyerekeinknek.

A befektetéseidben mi vezérel?

Akkor érzem jól magam partnerként valakivel, ha meghallgat, integrálja, amit javaslok, ha párbeszéd alakul ki közöttünk. Meghúzom a határokat. Nem tudok és nem is akarok valaki helyett sikeres vállalkozást építeni. De adom a tanácsaimat, adom a tőkét, ami esetleg a továbblépéshez kell. Adni szeretnék sokat, mert én is sokat kaptam.

Édesanya is vagy. Ez a hét hét napján, huszonnégy órában végzett munka hogyan hat rád mint vállalkozóra és befektetőre?

Késő délután és este igyekszem nem telefonálni vagy programot szervezni. Olyankor a családommal töltöm az időt.

Tudatosabb vagyok, és a tervezés valószínűleg sokkal fontosabb. Megértőbb vezető is vagyok talán emiatt.

Megértem, amikor valamelyik munkatársunknak beteg a gyereke, vagy egész egyszerűen fáradtabb, mert egy nőnek annyifelé kell megfelelni és helytállni.

A bulvárnak nem vagy szereplője, holott akad, aki azért üzletemberként is vállalja ezt. Téged mi tart vissza?

Én adni szeretnék, példát mutatni. Akkor, ott és úgy megszólalni, amikor tudok segíteni. De nekem nincs mindig mondanivalóm.

Üzletasszonyként szólalok meg azokban a témákban, amik nekem fontosak. Ennek pedig nem platformja egy társasági magazin vagy egy bulvárlap.

Van az évnek olyan időszaka, amikor intenzívebben vagyok jelen a sajtóban. Ha éppen a Cápák között úgy kívánja, ha könyvem jelenik meg, új termékkel jelentkezünk. Amikor konferenciákra hívnak, akkor szívesebben vállalom a felkérést, mert ott arról tudok beszélni, amiről szeretek.

A könyv elején a gyermeki évek, a családi háttér fontosságát hangsúlyozod. Számodra mit a legfontosabb átadni lányaidnak?

Először is, hogy mindig számíthatnak egymásra. Azután, hogy merjenek álmodni, és legyenek kitartók.

Megjelent az új Dívány-könyv!

A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!

Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Mustra