Megdöntötték a tévhitet a tojásevéssel kapcsolatban: ennyit ehetsz belőle valójában

tojkonyit

Előítéletek, félreértések, tabuk. Nincs még egy ilyen élelmiszer, amelynek korábban annyira rossz hírét keltették, mint a tojásnak. Pedig a tojás valódi szuperélelmiszer. Ha már úgyis közeleg a húsvét, törjük szét a nagy tojásmítoszt!

Biztosan hallottál már arról a városi legendáról, hogy nem igazán egészséges a tojás fogyasztása, mert állítólag megemeli a koleszterinszintet. Mára viszont bebizonyosodott, hogy nem okolható a tojás a magas koleszterinszint kialakulásáért. Jó hír a tojásimádók számára: akár naponta ehetünk ebből a szuperélelmiszerből!

Rossz marketing

Beszédesek a Központi Statisztikai Hivatal adatai, amelyek azt mutatják, hogy folyamatosan csökken a tojásfogyasztás Magyarországon. Míg 1984-ben évi 381 darab tojást ettünk meg, 2019-ben csupán 243 darab lett ez a szám. A tojásnak rendkívül gyenge lett a marketingje, hiszen a magas koleszterinszinttel hozták összefüggésbe. Rossz nyelvek szerint a tojás mint koleszterinbomba mítoszát a gyógyszergyártók hozták a köztudatba, azért, hogy így is népszerűsítsék a koleszterincsökkentő tablettáikat.

A tojás az egyik legegészségesebb élelmiszerünk
A tojás az egyik legegészségesebb élelmiszerünkd3sign / Getty Images Hungary

Tudósok a tojás mellett

Ami viszont tény: a legújabb kutatások kimutatták, hogy a tojás nem járul hozzá a magas koleszterinszint kialakulásához. Igaz, hogy a tojás sok koleszterint tartalmaz, viszont az étrendünkben, tehát az elfogyasztott ételben található koleszterin alig befolyásolja a vér koleszterinszintjének növelését. Az egyik legutóbbi tanulmányt az ausztrál Nemzeti Egészségügyi és Orvosi Kutatási Tanács adta közre, az étrendi irányelvei szerint a napi tojásfogyasztás nem jár együtt a szívkoszorúér-betegség fokozott kockázatával.

Inkább csökkenti a szívbetegségeket

A közelmúltban egy olyan vizsgálatot tettek közzé a British Medical Journalban, amely félmillió ember egészségügyi állapotát és tojásfogyasztási szokásait követte nyomon. A kutatásban 30–79 év közötti emberek vettek részt. A vizsgálat során a tudósok kimutatták, hogy napi egy tojás fogyasztása nemhogy növelte volna, hanem 11 százalékkal csökkentette a szív- és érrendszeri betegségek kialakulásának kockázatát.

Cukorbetegek is ehetik

Korábban az a mítosz is terjedt, hogy a cukorbetegek kerüljék a tojásevést. Kiderült, ennek éppen az ellenkezője az igaz. A Kelet-finnországi Egyetem kutatói több mint 2300 42–60 év közötti férfi étkezési szokásai alapján azt állapították meg, hogy kiegyensúlyozott étrend mellett heti 4 tojás elfogyasztása több mint egyharmadával csökkenti a 2-es típusú diabétesz kialakulásának a kockázatát.

Romba dőltek a hamis mítoszok

Kalán Annamária táplálkozási tanácsadó elmondta, hogy a rendszeres, de mérsékelt tojásfogyasztás sem a magas koleszterinszinttel, sem az érelmeszesedéssel, sem a szív- és érrendszeri betegségekkel nem hozható összefüggésbe egészséges emberek esetén. Sőt, egyes orvosi megfigyelések arról számolnak be, hogy a rendszeres tojásfogyasztás a kiegyensúlyozott táplálkozás mellett csökkentette is a koleszterinszintet.

„Elvitathatatlan a változatos és kiegyensúlyozott táplálkozás szerepe. Ebbe napi egy tojás mindenképpen belefér, hiszen kitűnő fehérje-, zsír-, ásványianyag- és vitaminforrás.” 

A számok tükrében

A dietetikus elmondta, hogy nem az elfogyasztott tojás mennyisége, hanem a napi koleszterinbevitel a mérvadó. Egy egészséges ember számára napi 300 milligramm, a keringési rendszert érintő problémák esetén pedig általában napi 200 milligramm koleszterin a felső határ. Egy tojás körülbelül 186 mg koleszterint tartalmaz, tehát még szívbetegség esetén sem kell lemondanunk róla. Természetesen mivel az összkoleszterin-bevitel számít, ezért a szalonnás-kolbászos, négy-öt tojásos rántottát inkább hagyjuk meg a tömegelést végző testépítők számára.

A nemzetközi táplálkozási irányelvek a magas telített zsírtartalmú élelmiszerek korlátozását javasolják, mivel ez előnyös lehet a vér koleszterinszintjére nézve. A tojás azonban viszonylag alacsony telített zsírtartalmú, átlagosan csak 1,7 grammot tartalmaz darabonként, ez is azt támasztja alá, hogy a napi egy tojás kifejezetten jót tesz.

Nemcsak egészséges, hanem nagyon finom!
Nemcsak egészséges, hanem nagyon finom!AlexPro9500 / Getty Images Hungary

Igazi superfood

Rengeteg érv szól eme ősi eledelünk mellett, amit valóban érdemes beemelned az étrendedbe. A tojás voltaképpen egy petesejt, amelyből egészséges kismadár születne. Ennélfogva valamennyi vitamint és tápanyagot tartalmazza, amely a madárembrió egészséges növekedéséhez elengedhetetlen.

Szinte minden benne van

Köztudott, hogy a tojás rendkívül értékes fehérjeforrás, amely hosszan tartó telítettségérzetet biztosít.

„A tojás nagyon gazdag A-, D-, E-, B6- és B12-vitaminban, az ásványi anyagok közül pedig foszfort is tartalmaz, amely megtámogatja az idegrendszer működését.”

Kalán Annamária táplálkozási tanácsadó azt is hozzátette, szelénben és vasban is rendkívül gazdag élelmiszerről van szó. Ez utóbbi segíthet a vörösvérsejtek termelődésében. 

„Talán még emlékszünk rá, hogy anyáink tojáspakolást tettek a hajukra. Ugyanis rendkívül gazdag B-vitaminban, ami a hajnak és a bőrnek egyaránt nagyon jót tesz. Ráadásul a benne található cink serkenti a hajnövekedést.” Mivel a tojás lecitint és kolint tartalmaz, segíti az agyműködést, továbbá a lecitin védi a bél nyálkahártyáját. További érv a tojás mellett, hogy igazi D-vitamin-forrás, amely a hormonháztartás egyik motorja, ráadásul kalciumforrás is, amely elengedhetetlen a csontok növekedéséhez és épségéhez.

Nincsen húsvét tojásétel nélkül!
Nincsen húsvét tojásétel nélkül!istetiana / Getty Images Hungary

A legtöbb diéta alapja

Nem véletlenül tartják fogyókúrás csodafegyvernek a reggeli 1 tojás elfogyasztását. Ugyanis magas fehérjetartalma miatt egyrészt telítettségérzetet okoz. Másrészt kimutatták, hogy beindítja az adiponektin hormon termelődését, amely hozzájárul az inzulintermelődéshez, így felgyorsul a zsírégetés. Igaz, hogy a testépítők a szálkásítás időszakában nem fogyasztják el a tojássárgáját, mivel annak viszonylag magasabb a zsírtartalma. A táplálkozási tanácsadó viszont azt tanácsolja, hogy bátran edd meg a tojássárgáját is, hiszen ez a része tartalmazza a vitaminokat és az ásványi anyagokat.

Így készítsd el

Itt az ideje, hogy egészséges tojás kerüljön a család asztalára. A legkönnyebben a lágytojás emészthető meg. Aki epebántalmakban szenved, kerülje el a főtt tojást, és inkább a lágy változatot válassza. Nagyon egészséges és finom variáció a buggyantott tojás is. Ha viszont tükörtojást vagy rántottát szeretnél, nem feltétlenül kell olajat használnod hozzá. Ha mégis, akkor egy-két csepp olívaolajat cseppents a tojás alá, s ne többet, mert az olajban tocsogó tojás valóban rásegít a zsír- és koleszterinbevitelre.

Megjelent az új Dívány-könyv!

A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!

Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Mustra