Ha egyszerre lennél okos és szép, ebből egyél hetente többször

GettyImages-1289436975
Szabó Eszter

Van egy isteni alapanyag, ami nemcsak abban segít, hogy elérd és megtartsd az álomalakod, de az agyad is hálálkodna a fogyasztásáért, ha tudna. Mindezeken túl is számos egyéb előnye akad – lássuk, miért érdemes hetente legalább kétszer enned egy szelet lazacot!

A lazac az egyik legegészségesebb és legfinomabb halféle. Ez a népszerű zsíros hal nemcsak tápanyagokban gazdag, de bizonyos betegségek kockázatát is csökkentheti. Íme a lazac 10+1 csodálatos egészségügyi előnye.

1. Gazdag ómega-3 zsírsavakban

A lazac a hosszú szénláncú ómega-3 zsírsavak, az eikozapentaénsav (EPA) és a dokozahexaénsav (DHA) egyik legjobb forrása. A tenyésztett lazac 100 grammnyi adagja 2,3 gramm hosszú szénláncú ómega-3 zsírsavat tartalmaz, míg a vadon élő lazac ugyanezen adagja 2,2 grammot rejt magában. Miért jó ezt tudni?

A legtöbb más zsírtól eltérően az ómega-3 zsírokat „esszenciálisnak” tekintik, ami azt jelenti, hogy ezeket az étrendből kell bevinni, mivel a szervezet nem tudja előállítani őket. Általában a legtöbb egészségügyi szervezet azt javasolja, hogy az egészséges felnőttek legalább napi 250–1000 milligramm kombinált EPA-t és DHA-t kapjanak. 

Az EPA-nak és a DHA-nak számos lenyűgöző egészségügyi előnyt tulajdonítottak, például csökkenti a gyulladásokat, a vérnyomást, csökkenti a rák kockázatát, és javítja az artériákat bélelő sejtek működését. 

Egy áttekintő tanulmány megállapította, hogy az EPA- és DHA-kiegészítők következetes használata jelentősen javíthatja az artériák működését, különösen azoknál az embereknél, akik dohányoznak, túlsúlyosak, vagy magas koleszterinszintjük van.

2. Remek fehérjeforrás

A lazac kiváló minőségű fehérjében gazdag. Az ómega-3 zsírokhoz hasonlóan a fehérje egy másik nélkülözhetetlen tápanyag, amelyet az étrendből kell bevinni. A fehérjék számos fontos szerepet töltenek be a szervezetben, beleértve a sérülések utáni gyógyulást, a csontok egészségének védelmét, valamint az izomtömeg fenntartását a fogyás során és az öregedés során. 

A legújabb kutatások kimutatták, hogy az optimális egészség érdekében minden étkezésnek legalább 20-30 gramm jó minőségű fehérjét kell tartalmaznia. 

3. Magas a B-vitamin-tartalma

A lazac kiváló B-vitamin-forrás, és ennyi minden van 100 grammjában:

  • B12-vitamin: a napi érték (DV) több mint 100%-a
  • niacin: a DV 63%-a
  • B6-vitamin: a DV 56%-a
  • riboflavin: a DV 38%-a
  • pantoténsav: a DV 38%-a
  • tiamin: a DV 23%-a
  • folsav: a DV 7%-a

Ezek a vitaminok számos fontos folyamatban vesznek részt a szervezetben, beleértve az elfogyasztott élelmiszerek energiává alakítását, a DNS helyreállítását, valamint a krónikus gyulladás csökkentését, amely betegségekhez vezethet. 

Szép, okos és egészséges leszel, ha jól étkezel
Szép, okos és egészséges leszel, ha jól étkezelkieferpix / Getty Images Hungary

4. Jó káliumforrás

A lazac meglehetősen magas káliumtartalmú halféle. A vadon élő lazac több káliumot tartalmaz, mint egy megfelelő mennyiségű közepes méretű banán, amely az ajánlott napi értéknek mindössze 9%-át adja. A kálium segít a vérnyomás szabályozásában és csökkenti a stroke kockázatát is.

5. Szelénnel is tele van

A szelén a talajban és bizonyos élelmiszerekben található ásványi anyag. Tanulmányok kimutatták, hogy a szelén segít megvédeni a csontok egészségét, csökkenti a pajzsmirigyantitestek termelését autoimmun pajzsmirigybetegségben szenvedőknél, és csökkentheti a rák kockázatát is.

Egy korábbi tanulmány kimutatta, hogy a vér szelénszintje szignifikánsan nagyobb mértékben emelkedett azoknál, akik hetente két adag lazacot fogyasztottak, mint azoknál, akik kevesebb szelént tartalmazó halolajkapszulát fogyasztottak. 

6. Asztaxantint tartalmaz

Az asztaxantin egy olyan vegyület, amelynek bevitele számos erős egészségügyi hatással jár. Az antioxidánsok karotinoid családjának tagjaként az asztaxantin a lazac jellegzetes vörös árnyalatát adja. És hogy mire jó? Csökkenti a szívbetegségek kockázatát azáltal, hogy csökkenti az LDL (rossz) koleszterin oxidációját és növeli a HDL (jó) koleszterin szintjét. 

Sőt, az asztaxantin még a bőrkárosodás megelőzésében is segíthet, és fiatalabbnak tűnhet a bőröd, ha eleget eszel belőle. Egy vizsgálatban 44 napfény által károsított bőrű embernél 2 mg asztaxantint és 3 gramm kollagént kaptak 12 héten keresztül, aminek köszönhetően végül jelentősen javult a bőrük rugalmassága és hidratáltsága.

7. Csökkentheti a szívbetegség kockázatát

A lazac rendszeres fogyasztása segíthet megvédeni a szívbetegség ellen. Ez nagyrészt annak köszönhető, hogy a lazac képes növelni az ómega-3 zsírsavak szintjét a vérben, pedig ha e két zsírsav egyensúlya felborul, megnő a szívbetegség kockázata. 

8. Szebb lesz az alakod is

A lazac gyakori fogyasztása segíthet a fogyásban. Más magas fehérjetartalmú élelmiszerekhez hasonlóan segít szabályozni az étvágyat szabályozó hormonokat, és jóllakottságérzést okoz. Ezenkívül az anyagcsere sebessége is jobban felgyorsul fehérjében gazdag ételek, például lazac elfogyasztása után, mint más élelmiszereknél.

A lazac fogyasztása segíthet a testsúlyod kezelésében, mivel csökkenti az étvágyat, fokozza az anyagcserét, növeli az inzulinérzékenységet és csökkenti a hasi zsírt.

9. Segíthet a gyulladások elleni küzdelemben

A lazac hatékony fegyver lehet a gyulladások ellen, ami azért is hasznos, mert sok szakértő úgy véli, hogy a legtöbb krónikus betegség kiváltó oka a gyulladás, beleértve a szívbetegségeket, a cukorbetegséget és a rákot. Számos tanulmány kimutatta, hogy a több hal fogyasztása csökkenti a gyulladásos markereket azoknál az embereknél, akiknél fennáll ezeknek és más betegségeknek a kockázata.

10. Védheti az agy egészségét

Egyre több tanulmány utal arra, hogy a lazac fogyasztása javíthatja az agyműködést. Mind a zsíros halról, mind a halolajról kimutatták, hogy csökkenti a depressziós tüneteket, védi a magzati agy egészségét a terhesség alatt, csökkenti a szorongást, lassítja az életkorral összefüggő memóriavesztést, és csökkenti a demencia kockázatát. Egy 1566 idősebb felnőtt bevonásával végzett vizsgálat úgy találta, hogy a heti legalább egy adag hal fogyasztása csökkenti a kognitív hanyatlás mértékét.

11. Finom és sokoldalú

A lazac tagadhatatlanul finom és sokoldalú. Egyedülálló, finom ízű, kevésbé „halas” ízzel, mint sok más zsíros halfajta, mint például a szardínia és a makréla. Párolható, párolható, füstölhető, grillezhető, süthető, és egy kis vajjal és fokhagymával ízesítve is finom. 

A cikk az ajánló után folytatódik

Mentes Anyu szakácskönyvek

 

„A kevesebb több. A mentes jobb."

 

Nemes Dóra újságíró, a Mentes Anyu márka és közösség megálmodója, de mindenekelőtt kétgyerekes anyuka. Szakácskönyveiben kipróbált recepteket válogatott össze, amelyek az inzulinrezisztensek, cukorbetegek, vagy életmódváltók étrendjébe passzolnak.

A könyvekbe most betekintést nyerhetsz. 
Amit az online lapozgatóban megtalálsz:

  • Tartalomjegyzék
  • Előszó
  • Részlet Étrendem - Szarka Dorottya dietetikus kisokosából
  • + 1 recept is!

Mentes Anyu szakácskönyve 1+2 kedvező áron online rendelhető!

 

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Mustra