Nem csak az ízéért szeretjük – a csipkebogyótea 7 tudományos előnye

A csipkebogyó teája finom, virágos ízű, enyhén édeskés ital, kellemesen fanyar utóízzel. És mostantól nemcsak az ízéért érdemes innod, hanem számos, egészségre gyakorolt kedvező hatása miatt is.

A csipkebogyó a vadrózsa és a japán rózsa gyógyhatású áltermése, népies nevén csipke vagy hecsedli. A közvetlenül a rózsaszirom alatt található csipkebogyó kicsi, kerek, és jellemzően vörös vagy narancssárga színű. 

A csipkebogyó fogyasztása számos előnnyel jár, beleértve a jobb immunitást, a szív egészségét, a fogyást és a bőr öregedését.

1. Antioxidánsokban gazdag

Az antioxidánsok olyan anyagok, amelyek megelőzik vagy csökkentik a szabad gyököknek nevezett molekulák által okozott sejtkárosodást. Az antioxidánsokban gazdag ételek és italok fogyasztása védelmet nyújthat az olyan krónikus betegségek ellen, mint a szívbetegség, a rák és a 2-es típusú cukorbetegség.

Egy korábbi, hat gyümölcskivonat antioxidáns-tartalmára vonatkozó tanulmányban a csipkebogyó esetében mérték a legmagasabb antioxidáns-kapacitást, vagyis ez teljesített a legjobban immunrendszerünket folyamatosan ostromló miniellenségeink legyőzésében.

2. Támogathatja az immunrendszer egészségét

A csipkebogyó egyik leglenyűgözőbb előnye a magas C-vitamin-koncentráció. Míg a pontos mennyiség növényenként változik, a csipkebogyó C-vitamin-tartalma a legmagasabb az összes gyümölcs és zöldség közül.

A C-vitamin többek között serkenti a limfocitáknak nevezett fehérvérsejtek termelését, amelyek megvédik a szervezetet a fertőzésektől, és segít fenntartani a bőr védőgátját a külső kórokozókkal szemben. A csipkebogyó a C-vitaminon kívül nagy mennyiségű polifenolokat, valamint A- és E-vitamint tartalmaz, amelyek mind erősítik és védik az immunrendszert.

3. Védelmet nyújthat a szívbetegségek ellen

Magas antioxidáns-koncentrációja miatt a csipkebogyótea jótékony hatással lehet a szív egészségére. A tanulmányok összefüggést mutatnak a C-vitamin-bevitel és a szívbetegségek kockázata között.

Tizenhárom tanulmány áttekintése megállapította, hogy a napi legalább 500 mg C-vitamin bevitele az LDL (rossz) koleszterin és a vér trigliceridszintjének jelentős csökkenésével jár, ami a szívbetegség két kockázati tényezője. Ezen túlmenően egyes vizsgálatok összefüggésbe hozták az elégtelen C-vitamin-bevitelt a szívbetegség miatti halálozás fokozott kockázatával is. 

4. Segíthet a fogyásban

A kutatások szerint a csipkebogyótea segíthet a fogyásban. Egyes tanulmányok azt mutatják, hogy magas benne a tilirozid nevű antioxidáns, amely zsírégető tulajdonságokkal is bír.

Egy 8 hetes, elhízásra hajlamos egereken végzett vizsgálatban az 1% csipkebogyó-kivonatot tartalmazó, zsírban gazdag étrenddel táplált állatoknál szignifikánsan kisebb testtömeget és kevesebb gyomorzsírt mértek az idő leteltével, mint azoknál, akik nem kaptak belőle.

Az emberekkel végzett kutatások hasonló eredményeket mutatnak. Egy 12 hetes vizsgálatban 32 túlsúlyos felnőtt részvételével napi 100 mg csipkebogyó-kivonat bevétele jelentősen csökkentette a testsúlyt és a gyomorzsírt a placebocsoporthoz képest. 

Nagymamádnak igaza volt: a csipkebogyó tea hatása remek
Nagymamádnak igaza volt: a csipkebogyó tea hatása remekMartinPrescott / Getty Images Hungary

5. Védelmet nyújthat a 2-es típusú cukorbetegség ellen

Bár a pontos mechanizmus egyelőre nem tisztázott, egyes kutatások azt sugallják, hogy a csipkebogyó védelmet nyújthat a 2-es típusú cukorbetegség ellen.

Egy magas zsírtartalmú étrenden lévő egereken végzett vizsgálatban a csipkebogyópor 10-20 héten át történő kiegészítése jelentősen csökkentette a vércukorszintet, az éhgyomorra mért inzulinszintet és a zsírsejtek növekedését a májban – ez a 2-es típusú cukorbetegség három kockázati tényezője. 

6. Csökkentheti a gyulladást és a fájdalmat

A csipkebogyótea kifejezetten gazdag gyulladáscsökkentő hatású vegyületekben, köztük polifenolokban és galaktolipidekben. Utóbbiak a sejtmembránokban található zsírok fő típusai. A közelmúltban tanulmányozták erős gyulladáscsökkentő tulajdonságaikat és az ízületi fájdalmak csökkentésére való képességüket. 

Három tanulmány áttekintése szerint a csipkebogyóval történő kiegészítés jelentősen csökkentette az ízületi fájdalmat az osteoarthritisben szenvedő betegeknél. Ezenkívül a csipkebogyót kapók kétszer nagyobb valószínűséggel számoltak be csökkenő fájdalomszintről, mint a placebocsoport tagjai. 

7. Küzdhetsz vele a bőröregedés ellen

A kollagén a legnagyobb mennyiségben előforduló fehérje a szervezetben, és felelős a bőr rugalmasságáért. Kimutatták, hogy a C-vitamin elősegíti a kollagénszintézist, és megvédi a bőrsejteket a napsugárzás okozta károktól. Mindkettő segíthet abban, hogy bőrünk feszesebb és fiatalosabb legyen. Mivel a csipkebogyótea gazdag ebben a vitaminban, fogyasztása nagyon jót tesz a bőrnek. 

Ezenkívül a csipkebogyótea karotinoid asztaxantint tartalmaz, amely öregedésgátló hatással bír, mivel segít megelőzni a kollagén lebomlását. A csipkebogyóteában lévő egyéb karotinoidok szintén jótékony hatással lehetnek a bőr egészségére. Különösen az A-vitaminról és a likopinról ismert, hogy védi a bőrsejteket a nap által okozott károsodástól. 

Egy 8 hetes, 34 ember bevonásával végzett vizsgálat kimutatta, hogy azok, akik napi 3 gramm csipkebogyóport fogyasztottak, kevesebb szarkalábat tapasztaltak, valamint javult a bőrük nedvességtartalma és rugalmassága. 

A cikk az ajánló után folytatódik

Mentes Anyu szakácskönyvek

 

„A kevesebb több. A mentes jobb."

 

Nemes Dóra újságíró, a Mentes Anyu márka és közösség megálmodója, de mindenekelőtt kétgyerekes anyuka. Szakácskönyveiben kipróbált recepteket válogatott össze, amelyek az inzulinrezisztensek, cukorbetegek, vagy életmódváltók étrendjébe passzolnak.

A könyvekbe most betekintést nyerhetsz. 
Amit az online lapozgatóban megtalálsz:

  • Tartalomjegyzék
  • Előszó
  • Részlet Étrendem - Szarka Dorottya dietetikus kisokosából
  • + 1 recept is!

Mentes Anyu szakácskönyve 1+2 kedvező áron online rendelhető!

 

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Mustra