Kedvenc őszi zöldségünk erősíti az immunrendszert, megelőzheti a rákot és gyönyörű színe van

GettyImages-1276859947

A cékla fogyasztása egyre népszerűbb, ami nem véletlen: nagyon egészséges, tele van a szervezet számára hasznos anyagokkal, ami már a kutatók érdeklődését is felkeltette, ráadásul remekül variálható alapanyag. Süsd meg vaníliával, keverd a brownie tésztájába és smoothie-ba, vagy készíts vele almás salátát majonézzel – minden verzióban nagyon finom lesz!

Kedvenc őszi zöldségünk, a cékla tele van vitaminokkal és ásványi anyagokkal, nyomelemekkel, így erősíti az immunrendszert. A téli krémlevesek és saláták egyik kulcsalapanyaga tartalmaz többek között nagy mennyiségű B6- és C-vitamint, káliumot, vasat, magnéziumot és folsavat is, de remek rost- és mangánforrás is. 

A cékla antioxidáns hatással bír, ezt a vörös színt adó betanin nevű vegyületnek köszönheti. Utóbbi a benne található fenolokkal együtt hatékonyan gátolja az oxidatív stressz kialakulását, segíti a sejtek regenerálódását, és gyulladásgátló hatása is van, ezért nem érdemes kihagynod őszi fogásaid mellől. A zöldségben található nitrátok az erőnlét stabilizálásában és a vérnyomás szabályozásában is hasznosak, a zöldség ízéről nem is beszélve. Elég megfőzni és ecetesen elkészíteni, és máris tökéletesen egészséges fogást dobtál össze a húsok, grillezett sajtok mellé. 

Javíthatja a gyökérzöldség a sportteljesítményt, és segíthet a fogyásban

A cékla előnyei közé tartozik, hogy csökkenti a vérnyomást, küzd a gyulladásokkal, támogatja az agy egészségét, segíti az emésztést, és javítja a sportteljesítményt. Segíthet a fogyásban is, mivel fehérjét és rostot tartalmaz, miközben viszonylag kevés kalória van benne.

A cékla nem feltétlenül szerepel sokunk étrendjében, de valószínűleg benne kellene lennie. Ez az egyedülálló gyökérzöldség egészségügyi előnyök széles skáláját kínálja, a vérnyomás csökkentésétől a sportteljesítmény javításáig. Számos tápanyagot és olyan vegyületet is tartalmaz, amelyeket sok más élelmiszerben nem találunk meg. 

Íme fogyasztásának hat legfontosabb előnye:

1. A cékla csökkentheti a vérnyomást

A cékla nitrátokat tartalmaz, amelyeket a szervezet nitrogén-monoxiddá alakít át. A nitrogén-monoxid értágító, amely ellazítja és kitágítja az ereket, ami csökkentheti a vérnyomást – mondja Dana Hunnes, dietetikus és a Fielding School of Public Health professzora.

Egy kisebb, 2015-ös tanulmány megállapította, hogy napi 250 ml céklalé fogyasztása négy héten keresztül elegendő volt a magas vérnyomásban szenvedő betegek vérnyomásának csökkentéséhez. Egy 2014-es tanulmány szerint a cékla csökkentheti a vérnyomást idősebb, túlsúlyos személyeknél is.

A kertedben is megterem
A kertedben is megteremskynesher / Getty Images Hungary

2. A cékla képes leküzdeni a gyulladást

A cékla sötétvörös színét a betalain, a növények által termelt fitonutriens okozza, amely antioxidáns tulajdonságokkal rendelkezik. Hunnes szerint a betalain gyulladáscsökkentő tulajdonságokkal bír, mivel elnyomja a gyulladással összefüggő ciklooxigenáz-2 (COX-2) enzimet. 

A krónikus gyulladás károsíthatja az egészséges szöveteket, és növelheti az olyan hosszú távú egészségügyi problémák kockázatát, mint a szívbetegség, a rák, a cukorbetegség és az Alzheimer-kór. 

„A krónikus gyulladás egy kicsit olyan, mint a vas rozsdásodása”

– hangsúlyozza Hunnes. „Ha az ember nem távolítja el a rozsdát, és folyamatosan kiteszi az elemek hatásának, akkor a helyzet tovább romlik.”

Egy 2016-os kis tanulmányban a kutatók úgy találták, hogy a magas vérnyomásban szenvedőknél csökkent a gyulladások szintje, miután két hétig főtt céklát vagy nyers céklát fogyasztottak. A nyers répalé még a főtt céklánál is hatékonyabb volt a gyulladások leküzdésében. 

3. A cékla segíthet a fogyásban

Amikor valaki fogyni próbál, hasznos lehet olyan ételeket fogyasztani, amelyek laktatóak, így az ember jóllakottnak érzi magát, és nem eszik túl sokat. 

„A cékla vízben és rostokban gazdag. Ez segíthet hosszabb ideig jóllakottnak és jobban hidratáltnak lenni, ami szintén segíthet a teltségérzet fenntartásában” – folytatta Hunnes.

Azt is hozzátette, hogy a cékla viszonylag alacsony kalóriatartalmú, és megfelelő mennyiségű fehérjét tartalmaz, ami egészséges választássá teszi azok számára, akik fogyni próbálnak. Egy csésze cékla a következőket tartalmazza: 

  • 3,81 gramm élelmi rost
  • 2,19 gramm fehérje
  • 58,5 kalória

4. A cékla segíthet a jobb anyagcserében

A cékla magas rost- és víztartalma az emésztést is segíti – mondja Hunnes. A rostok elősegítik a normális bélmozgást azáltal, hogy megfelelő állagúvá teszik a székletet, így kisebb a székrekedés valószínűsége. Öt különböző tanulmány 2012-es metaanalízise is megerősítette, hogy a rostok javíthatják az emésztést. Segíthetnek megelőzni az olyan emésztéssel összefüggő betegségeket is, mint a vastagbélrák, a gastrooesophagealis reflux betegség és a divertikulitisz.

5. A cékla támogathatja az agy egészségét

Mivel a cékla csökkentheti a vérnyomást, csökkentheti a stroke és más agyi problémák kockázatát is. 

„Minden alkalommal, amikor magas vérnyomásról van szó, megnő a stroke és más kognitív hanyatlás kockázata. Tehát a vérnyomás csökkentése segít, hogy megfelelő módon és mennyiségben jusson az agyba a vér” – mondja Hunnes.

A céklában lévő nitrátok szintén szerepet játszhatnak az agy egészségében. Egy 2011-es, idősebb felnőtteken végzett tanulmány megállapította, hogy a nitrátok fokozzák a véráramlást az agy fontos régióiban, például a homloklebenyben, amely a figyelemhez és a munkamemóriához kapcsolódik. 

GettyImages-1276859663
Fogyassz minél több céklát The Good Brigade / Getty Images Hungary

6. A cékla javíthatja a sportteljesítményt

A benne található nitrátok javíthatják a sportteljesítményt, a mitokondriumokra, a sejt energiát termelő részére gyakorolt hatásuk miatt. Hunnes szerint a nitrátok javítják a sejtes mitokondriumok hatékonyságát. 

„Mivel a mitokondriumokra van szükség ahhoz, hogy energia termelődjön, bármi, ami hatékonyabbá teheti a folyamatot, elősegíti a sportteljesítményt” – emelte ki Hunnes.

Egy 2016-os kis tanulmány megállapította, hogy a betalainban gazdag koncentrátum javíthatja a futók teljesítményét. Azok, akik céklakoncentrátumot fogyasztottak, kisebb mértékben érezték magukat fáradtnak, mint azok, akik placebót kaptak. Alacsonyabb volt a laktát-dehidrogenáz növekedése is, ami az izomkárosodás markere. Egy másik kisebb, 2019-es tanulmány megállapította, hogy a céklalé nitrátjai csökkentik az izomfáradtságot.

Nem kell állandóan céklát fogyasztanunk ahhoz, hogy kihasználjuk ezeket az előnyöket. Még az is segíthet, ha edzés előtt néhányszor valaki megiszik egy adag céklalevet, mondja Hunnes. A nitrátok körülbelül két-három órával a fogyasztás után érik el a csúcsot a vérben, ezért a legjobb, ha edzés előtt két-három órával fogyasztjuk el a céklát. A szakember 300 milligramm hatóanyagot javasol, ami körülbelül 1,5 csésze céklalé. 

Mentes Anyu szakácskönyvek

 

„A kevesebb több. A mentes jobb."

 

Nemes Dóra újságíró, a Mentes Anyu márka és közösség megálmodója, de mindenekelőtt kétgyerekes anyuka. Szakácskönyveiben kipróbált recepteket válogatott össze, amelyek az inzulinrezisztensek, cukorbetegek, vagy életmódváltók étrendjébe passzolnak.

A könyvekbe most betekintést nyerhetsz. 
Amit az online lapozgatóban megtalálsz:

  • Tartalomjegyzék
  • Előszó
  • Részlet Étrendem - Szarka Dorottya dietetikus kisokosából
  • + 1 recept is!

Mentes Anyu szakácskönyve 1+2 kedvező áron online rendelhető!

 

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Mustra