Ez történik a testedben, ha minden héten megeszel egy avokádót

Heti egy avokádó elfogyasztása csökkenti a szívbetegség kockázatát – állapítja meg egy tanulmány. Eheted édesen mézzel, fagyiként vagy kakaóporral, de sósan, sült tojással és salátákban is. A legegyszerűbb megoldás viszont az, ha egy gyümölcssmoothie-t dobsz össze vele, és máris élvezheted az előnyeit.

Egy tanulmány összefoglalója szerint több mint 110 ezer egészségügyi szakember írta le étrendjét és életmódját 30 év alatt. Azoknál, akik hetente egy avokádót ettek, kisebb volt a szívbetegség kockázata, mint azoknál, akik egyáltalán nem ettek belőle – derül ki a tanulmányból.

Az avokádó az egészséges zsírok, rostok és antioxidánsok jól ismert forrása. A Journal of the American Heart Association nemrég megjelent tanulmánya szerint az avokádót fogyasztók szíve általában jobb, mint a zsírban gazdag gyümölcsöt kerülő társaiké.

A Harvard TH Chan Közegészségügyi Iskola kutatói visszatekintettek egy több mint 110 000 egészségügyi szakember bevonásával végzett kutatás adataira, amelyeket 30 éven keresztül követtek. 1986-tól a résztvevők kétévente válaszoltak az életmóddal és egészséggel kapcsolatos kérdőívekre; a vizsgálat kezdeti eredményeit 2011-ben tették közzé.

Azóta a kutatók továbbra is a tanulmányi adatok felhasználásával vizsgálják a konkrét életmód és az egészségi tényezők közötti összefüggéseit. A legutóbbi elemzés során alaposan megvizsgálták az avokádót, amelyről ismert, hogy egészséges zsírokat és élelmi rostot tartalmaz.

Végül pontosan kiderült, hogy mennyire éri meg a fogyasztása. Azoknál a megkérdezetteknél, akik hetente legalább két adag avokádót ettek – nagyjából egy nagyobb darabot –, 16%-kal alacsonyabb volt a szív- és érrendszeri betegségek és 21%-kal a koszorúér-betegség kockázata azokhoz képest, akik soha vagy csak ritkán ettek belőle.

Cseréld ki a vajat, a szalonnát és a sajtot avokádóra a szív egészségének javítása érdekében. 

A felmérés arra kérdezett rá, hogy az emberek mennyi avokádót fogyasztanak, és milyen gyakran, valamint hasonló kérdéseket tettek fel más élelmiszerekkel kapcsolatban is. Az adatok alapján a kutatók kiszámították, hogy az állati zsírok – például vaj, sajt vagy szalonna – avokádóval való helyettesítése jelentősen csökkenti a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát. 

Nagyon sokféleképpen elkészíthető, akár édesen is
Nagyon sokféleképpen elkészíthető, akár édesen isJenny Dettrick / Getty Images Hungary

A szakértők azonban azt is megjegyezték, hogy az avokádó növényi olajokkal vagy diófélékkel való helyettesítése nem járt további előnyökkel. Más zsíros ételekhez képest az avokádó több egyszeresen telítetlen zsírsavat tartalmaz, amelyek bizonyítottan jót tesznek a szív egészségének, mivel csökkentik a rossz koleszterinszintet. Az avokádó számos tápanyagban gazdag, ami a szakemberek szerint mindezeken túl koszorúér-betegség alacsonyabb kockázatával is jár.

Az avokádóban található egészséges zsírok és rostok is segíthetnek abban, hogy hosszabb ideig jóllakottak legyünk, így ez többek között a népszerű mediterrán étrend egyik fontos alapanyaga is.

Van egy kis bökkenő

A kutatók felfigyeltek a kutatás néhány korlátjára. A felmérésben részt vevő egészségügyi szakemberek többsége fehér volt, így az afroamerikaiak szokásait és a rájuk gyakorolt hatást nem ismerték, ahogy az esetleges különbségeket sem. Mindezeken túl bevallásos alapon működött az információszerzés, így valamennyi torzítással számolnia kellett a szakembereknek.

Mivel a tanulmány megfigyeléses volt, nem tudta száz százalékban bizonyítani az ok-okozati összefüggést az avokádó és a szív egészsége között. Ennek ellenére az American Heart Association az avokádót, más gyümölcsök és zöldségek mellett, minden egészséges étrend fontos részeként ajánlja.

„Bár egyetlen étel sem váltja ki a rutinszerű egészséges táplálkozást, ez a tanulmány bizonyíték arra, hogy az avokádónak fontos egészségügyi előnyei vannak”

– mondta Cheryl Anderson, az AHA Epidemiológiai és Megelőzési Tanácsának elnöke egy sajtóközleményben.

Anderson, aki nem vett részt a kutatásban, hozzátette, hogy az avokádó ráadásul „népszerű, hozzáférhető, finom és könnyen beilleszthető az étrendünkbe”.

Mentes Anyu szakácskönyvek

 

„A kevesebb több. A mentes jobb."

 

Nemes Dóra újságíró, a Mentes Anyu márka és közösség megálmodója, de mindenekelőtt kétgyerekes anyuka. Szakácskönyveiben kipróbált recepteket válogatott össze, amelyek az inzulinrezisztensek, cukorbetegek, vagy életmódváltók étrendjébe passzolnak.

A könyvekbe most betekintést nyerhetsz. 
Amit az online lapozgatóban megtalálsz:

  • Tartalomjegyzék
  • Előszó
  • Részlet Étrendem - Szarka Dorottya dietetikus kisokosából
  • + 1 recept is!

Mentes Anyu szakácskönyve 1+2 kedvező áron online rendelhető!

 

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Mustra