Az utóbbi két évtizedben kaptak figyelmet az afgán háborús szőnyegek. Az eredendően civil szervezetek dolgozóinak és diplomatáknak készített ajándékszőnyegekből virágzó piac alakult. Az eBayen vagy a War Rug weboldalon nagyon sokféle változatát megtalálhatjuk, az 500 dollártól egészen a 4000 dollár összegűig mi is rendelhetünk otthonunkba.
Nyugati szemmel nézve a szőnyeg tűnhet egy érdekes médiumnak, amin keresztül az ősi, kézi csomózással foglalkozó művészek feldolgozzák mindazt, amin keresztülmennek, de akár felmerülhet az ízléstelen pénzkereset vádja is, ami inkább a szőnyegkereskedőkre irányul.
Az afgán háborús szőnyegek története
Az első háborús szőnyegek röviddel Afganisztán 1979-es szovjet inváziója után jelentek meg a pakisztáni menekülttáborokban, ahová afgánok milliói települtek át. Ezek a fegyvereket, helikoptereket és tankokat ábrázoló szőnyegek még kicsik voltak, és durva gyapjúból készültek. Állítólag a muszlimok imaszőnyegként, a hinduk pedig jógaszőnyegként használták őket. Később a szőnyegárusok és az ajándéktárgyboltok újságíróknak, diplomatáknak és civil szervezetek dolgozóinak kínálták.
A szőnyegkereskedők hamar rájöttek, hogy a harci minták népszerűek a nyugatiak körében, így egyre több ilyen jellegű szőnyeg készítésével bízták meg a szőnyegszövőket. Népszerűségük ellenére az Afganisztánban gyártott szőnyegek mindössze 1%-a tartalmaz háborús motívumokat, ezért ritkaságuk miatt különösen érdekesek a gyűjtők és kurátorok számára.
A legrégebbi szőnyeg
A Föld legrégebbinek mondott szőnyegét jégbe fagyva találták meg egy szkíta fejedelem sírjában a mai Szibériában. A szőnyeg griffeket, szarvasokat, lótuszvirágokat és lovagló embereket ábrázol, és az i. e. 400 körüli időből származik.
Traumafeldolgozás vagy traumakereskedelem
Az ősi mintázási technikák elkészítése hosszadalmas munka, hónapokig, sőt, évekig eltarthat. A hagyomány anyáról lányra száll, mivel ezeket a szőnyegeket az afgán társadalom női tagjai készítik. A művészek eltűnnek az alkotások mögött, nem ismerjük őket, de a témával foglalkozó írások mind arra mutatnak rá, hogy a háborús tematika már nem őszinte traumafeldolgozás, inkább a kereslet kielégítése.
A vevők ugyanis eredetiségre vágynak, azt akarják érezni, hogy a kézműves termékben valóban benne van az alkotó mélyen gyökerező élményanyaga, sajátságos traumája. A vevőknek gyakran az is a célja, hogy ezeket a nőket támogassa, miközben a haszon jó részét a kereskedő és a közvetítő fölözi le. Az asszonyokat az otthonról bedolgozás lehetőségével vonják be a munkába, ami sajnos a gyerekmunkát is ösztönzi.
Minták, szimbólumok a szőnyegeken
A minták, szimbólumok megrendelésre kerülnek a szőnyegre.
ezeket a jól felismerhető képeket társítja az emberek többsége a háborúhoz. Angol szavak, cirill szavak, betűk találomra jelennek meg a külföldi érintettségre utalva. Sablonszerűen visszaköszönnek ugyanazok a minták, amikre nagyobb a kereslet, főleg az amerikai ajándékpiacot kiszolgálva.
Az egyik legnépszerűbb minta a 9/11-es támadásoknak állít emléket, rámutatva, hogy nem az afgánok, hanem más országokból származó terroristák voltak a felelősek. Egy másik népszerű minta Afganisztán térképét ábrázolja, valamint szöveggel és képekkel is Afganisztán és az Egyesült Államok barátságát hirdeti.
Megjelent az új Dívány-könyv!
A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés