Már számos alkalommal felhívtuk a figyelmet arra, hogy a vállvillantós és ejtett vállú ruhadarab lesz a szezon slágere a celebnők körében, valamint az utcai és fürdőruha divatban egyaránt. Ezúttal a Washingtonpost.com mutatott rá arra, hogy hemzsegnek az ejtett vállú felsőket viselő nők a szombat éjszakában, amiben semmi meglepő nincsen, hiszen 2016 első negyedévében 110 százalékkal nőtt meg a kereslet az ejtett vállú felsőkre és ruhákra az online piacon, míg a divat-analitikával foglalkozó Edited tanulmánya 218 százalékos fellendülésről számolt be a kivágott ujjrészt és vállat kapott felsők és ruhák esetében.
Tehát az ejtett- és kivágott-vállú darabra drámaian megugrottak a Google keresések az elmúlt hónapokban, amiből azt a következtetést lehet levonni, hogy a vásárlók továbbra is vadásszák ezt a fazont az üzletekben.
A nőies forma egyértelműen mindenhol jelen van és szerencsére számtalan variációja létezik a Carmen Miranda-szerű fodros stílusú blúzon át a 90-es évek irányzatát követő testhezálló felsőkig. Sőt, a trend nemcsak a felsőruházatban hódít, beépült az egyrészes ruhák, a kezeslábasok és a menyasszonyi ruhák kollekcióiba is.
Tehát a divatvilág egyik állandó törekvése, miszerint minden szezonban piacra kell dobni legalább egy “csúcs” vagy “must-have” darabot, ezúttal telitalálat volt, mivel a vásárlók hónapok óta izgatottan keresik a plázákban és a weboldalakon a vállat szabadon hagyó darabokat. Hogy mégis mit érdemes keresni a polcokon, abban a vásárlók nagy segítségére vannak a közösségi oldalak, ahol javarészt irányítottan, de lecsekkolhatják, hogy mit viselnek kedvenc sztárjaik.
“Nagyszerű dolog, ami jelenleg a női ruházattal történik” – állítja a J.C. Penney divat- és designrészlegének alelnöke, Geoffrey Henning, aki szerint az iparágnak igenis szüksége van ilyen pozitív visszaigazolásokra. (Főleg ezekben a sanyarú időkben, amikor a fast-fashion diktálja az iramot.) Szóval a kiskereskedők tapsolnak örömükben, hogy bevált a stratégiájuk és végre valami olyat sikerült kitenni a kirakatba, amire még a konzervatívabb vásárlók is szívesen befektetnek még akkor is, ha egyébként mostanában nem sokat költenek ruhára.
“Emlékszem, a bemutatók után azt mondtam a vásárlóimnak, hogy az ejtett váll lesz a következő nagy sláger” – mondja a dizájnerruha bérbe adással foglalkozó Rent The Runway kereskedelmi alelnöke, Sarah Tam, aki meglepő módon a kifutón találkozott először a csupasz váll őrülettel. Tam minden divathét szezonban végigüli a bemutatókat, hogy tisztában legyen az ügyfelek elvárásaival. Az ejtett vállú ruhákra először a New York-i divathéten figyelt fel Proenza Schouler és Prabal Gurung kifutóján.
A J.C. Penney-s Henning viszont azt állítja, hogy a nőies ruhadarab néhány olyan nagyobb trendnek köszönhetően szivárgott be a köztudatba, mint a jópár szezon óta divatban tartott hetvenes évek, aminek hangulatába több irány is beleillik, így az ejtett vállú darabokat elsüthették a romantikusabb, lengébb és a provokatívabb áttetsző anyagból is. Több márka színpalettáján és sziluettjén viszont inkább a kubai hatás köszön vissza, míg mások inkább a 90-es éves hangulatával mosták össze az ejtett vállakat.
A Bloomingdale női ready-to-wear osztályának divat igazgatója, Brooke Jaffe nem érti, hogy pontosan miért is lett ennyire népszerű az ejtett váll, mivel elmondása szerint több olyan nőt is ismer, aki kimondottan utálja a vállát. De ennek ellenére az áruház trendelőrejelzésében is az ejtett vállú darabok voltak az elsőszámú kedvencek ebben a szezonban. A Jaffe szerint a népszerűség oka, hogy ezzel a fazonnal még mindig többen tudnak azonosulni, mint a nyár olyan slágereivel, mint a szoknyanadrág vagy a haspóló, ami sajnos nem minden alkaton áll jól.
Henning szerint inkább arról lehet szó, hogy a női vásárlók elég széles spektrumát érinti ez a trend, mivel az idei darabok közül szinte az ejtett váll az egyetlen, amit a kamaszok, a középkorúak és a J.C. Penny idősebb vásárlói is megvesznek a szezonban. A szupermenő Shopbop online bolt divatrészlegének vezetője, Caroline Maguire szerint inkább azért viszik az ejtett vállú blúzokat, mint a cukrot, mert az jól passzol más trendekkel, például a trapézfarmerrel.
A Shopbop és a Rent the Runway is azt állította, hogy első körben csak néhány selyemblúzt rendeltek be a Tibitől, mivel ez a márka jól ismert a kifinomult sziluettjeiről, így nagyjából korán le lehetett szűrni, hogy erre valóban vevők lesznek e az emberek. A vásárlók pedig szinte azonnal ráharaptak a csalira. A Rent the Runway csapata például a trend széles választékát le akarta fedni, ezért 12 felsővel, 12 ruhával és 5 kezeslábassal kezdték meg a szezont.
“Már március elején feltűnt, hogy milyen gyorsan beérkeztek az előrendelések – még mielőtt felmelegedett volna az idő. Ezért a rendeléseinket 6-ról 12-re módosítottuk. Őrület volt” – emlékszik vissza Tam, aki azóta 75-100 darabot is berendel egy-egy ejtett vállú ruhából. Ez a fajta óvatosság egyébként jellemző a ruhaiparra, sok kiskereskedő szereti leellenőrizni, hogy a vásárlók mennyire fogékonyak az adott darabra, de vannak esetek, mikor a vásárlók gyorsabban reagálnak bizonyos trendekre.
Henning állítása szerint az ejtett vállú felső a J.C. Penney egyik legtöbbet eladott terméke az elmúlt időszakban, ezért már most jelezték a gyártóknak és a beszállítóknak, hogy a következő szezonban is igényt tartanak a formára, csak különböző színekben, elvégre a neon rózsaszínblúzok már nem lesznek olyan sikkesek az őszi időszakban, mint a fekete lenne.
A Bloomingdale egy egész próbaba hadsereggel igyekszik szemléltetni, hogy hány variációban található meg üzletükben az ejtett vállú fazon, míg a Rent the Runway a közösségi oldalakon gyakorol nyomást a vevőkre. Egy hónappal ezelőtt például az Instagram oldalukon posztoltak egy képet a francia Riviérán nyaraló Katy Perryről, aki egy vállvillantós MSGM ruhávan sütkérezett. A posztot követő egy héten belül 115 dolláros, 32.499 forintos bérleti díj ellenére hetekre előre le volt foglalva az összes ilyen ruha a cégnél.
“Még nincs jele annak, hogy ráuntak volna a vásárlók. Ahogy az árát sem vitték még le komolyabban“ – mondja az Edited kiskereskelmi részlegének vezető elemzője, Katie Smith, aki a J.C. Penneyhez hasonlóan várhatóan az őszi szezonban is értékesíteni kívánja majd a trendet, csak más anyagokkal és színekkel. Ezzel szemben a Shopbop vezetősége inkább a továbblépést preferálja és állításuk szerint már egy egészen más fajta trenddel kísérleteznek. “Még mindig tetszik. Vicces és kacér“ - mondja Maguire, aki szerint ha már tele van a szekrényünk vágott és ejtett vállú felsőrészekkel, akkor ideje beszereznünk egy-két félvállas darabot is, mivel várhatóan ez lesz a következő időszak legújabb slágere.
Ami a hazai piacot illeti, az ejtett vállú ruhákat elsőként dobta piacra a HRVT, mely így megelőzte a trendet: azóta is legtöbb ruhájuk, felsőjük fodros, vállnélküli, az összes blogger és trendmániás vásárolt már náluk. De a fast fashion boltok és az Aliexpress is tele van hasonló darabokkal.