A Kúria június 20-i határozatával megsemmisítette a Fővárosi Önkormányzat teherautók behajtására vonatkozó szabályozásának egy részét, amit a Magyar Közlönyben csütörtök este hirdettek ki. A rendeletet, amely a teherkocsik behajtási díját is magában foglalta, 2009-ben fogadta el az önkormányzat, de 2023-ban a budapesti kormányhivatal támadta meg, állítva, hogy a fővárosnak nincs jogosultsága behajtási díjat kivetni.
A fővárosra zúdulhat a teherautó-forgalom
A kormányhivatal 2024 elején törvényességi felhívást intézett a fővároshoz, amelyben a budapesti útdíjrendelet visszautasítását kérték. A Fővárosi Közgyűlés ezt elutasította, és arra kérte a kormányt, hogy törvényben rögzítse a települések díjmegállapítási jogát. Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes egy csütörtöki beszélgetésen említette, hogy 2022 óta kész egy törvényjavaslat a teherautó-forgalom szabályozására, ezt kellene napirendre tűzni, de ez eddig nem történt meg.
A kormányhivatal szerint a budapesti teherautó-forgalmat önkormányzati rendeletekkel lehet szabályozni, korlátozni, sőt, esetenként megtiltani a behajtást, de útdíjat nem szedhetnek. A Kúria is ezt az álláspontot erősítette meg, és a rendeletet 2024. december 31-i határidővel semmisítette meg, tehát addig még érvényben maradhat a behajtási díj. Az októberben megalakuló új közgyűlés feladata lesz új rendeletet alkotni ebben a kérdésben.
Elmarad az útdíj a teherautó-forgalom után
A Népszava szerint a főváros évente 1,7-1,8 milliárd forint bevételtől eshet el, ha figyelembe vesszük a díjbeszedés és ellenőrzés költségeit is. Budapest vezetése attól tart, hogy a fizetős M0-s autóút forgalmának egy része áttevődhet a fővárosba, ha az útdíjat megszüntetik, ami több zajt és port, valamint gigadugókat eredményezhet.
Megjelent az új Dívány-könyv!
A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés