Ha régen, a szüleid autóján tanultál meg vezetni, akkor neked is ismerős lehet a szokás, hogy indulás előtt be kell járatni a motort. Ez egykor valóban elengedhetetlen volt, manapság viszont már csak az idődet és a pénzedet pazarlod vele.
Honnan jött, hogy indulás előtt be kell járatni a motort?
Az 1980-as évekig az autók karburátoros motorral voltak felszerelve, ami szükségessé tette a bemelegítést. Enélkül ugyanis könnyen leállhatott a motor – főleg a téli időszakban, amikor az olaj lassabban kering a motortérben. Így előfordulhatott, hogy az indulás előtt akár 10 percig is a hideg autóban kellett rostokolni.
A mai autókat viszont már modern üzemanyag-befecskendező rendszerekkel látják el, ezért a motor kenése sokkal kevesebb időt igényel.
Kell-e járatni, és ha igen, mennyit?
A legtöbb 1980 után gyártott járművet nincs értelme 30 másodpercnél tovább járatni. Ha az a cél, hogy gyorsabban felmelegedjen az utastér, inkább próbálj elindulni. A motor egy helyben való járatásának azért sincs értelme, mert az autó üresben is fogyaszt üzemanyagot (akár 1,9 litert óránként), ráadásul költséges meghibásodásokhoz vezethet.
„Károsíthatja a motor alkatrészeit, beleértve a hengereket, a gyújtógyertyákat és a kipufogórendszert. A jármű számos alkatrésze – beleértve a kerékcsapágyakat, a gumiabroncsokat és a felfüggesztési rendszert – csak mozgás közben melegszik fel” – hívják fel a figyelmet az illetékesek, megerősítve, hogy az autót legfeljebb 30 másodpercig kell üresjáratban hagyni, hogy az olaj megfelelően tudjon keringeni a motorban.
Megjelent az új Dívány-könyv!
A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés