II. Erzsébet 10 hétköznapi szokása, ami neked is segíthet, hogy hosszú és teljes életet élj

GettyImages-458503846

Közel egy évszázadot megélni nem kis teljesítmény, Elizabeth Alexandra Mary Windsor, vagyis II. Erzsébet királynő az esélyekre rácáfolva mégis megközelítette ezt a lenyűgöző mérföldkövet.

A volt brit uralkodó 1926. április 21-én született és 2022. szeptember 8-án hunyt el, ami azt jelenti, hogy 96 évet és 4 hónapot élt. Ez különösen nagy szó annak tükrében, hogy amikor meglátta a napvilágot, mindössze 3,2 százalékos esélye volt arra, hogy elérje a közel egy évszázados kort. II. Erzsébet királynő ráadásul nemcsak sokáig élt (ő lett az angol történelem leghosszabb ideig hatalmon lévő uralkodója), de rendkívül egészséges is volt, amit a következő 10 szokásának is köszönhetett.

1. Egészséges reggeli

II. Erzsébet mindennapos rutinjához hozzátartozott a reggeli is, amelyet pontban 8:30-kor szolgáltak fel neki. Úgy tudni, hogy a királynő teával és keksszel indította a napot, majd evett egy tányérral kedvenc gabonapelyhéből is. Ez a szokás mindenképp a javára vált, hiszen kutatások szerint az egészséges reggeli összefüggésbe hozható a hosszabb élettartammal, azáltal, hogy fogyasztása csökkenti a szívbetegségek és a cukorbetegség kockázatát.

2. Állattartás

A királynő nagy állatbarátnak számított, és egyszerűen imádta hűséges corgi kutyáit, melyek gyakran feltűntek az udvari életet ábrázoló fotókon is. Állatszeretete szintén hozzájárulhatott ahhoz, hogy hosszú távon is megőrizze egészségét.

Kutatások kimutatták, hogy a háziállatok tartása csökkenti a vérnyomást, a stresszt és az elhízás kockázatát, illetve a rák és a cukorbetegség kialakulásának esélyét.

II. Erzsébet királynő imádta az állatokat
II. Erzsébet királynő imádta az állatokatLisa Sheridan / Getty Images Hungary

3. Lovaglás

II. Erzsébet életében egészen kicsi óra óta jelen voltak a lovak, így kiváló lovas hírében állt. Rajongása egészen odáig terjedt, hogy fiának, Károly hercegnek (vagyis most már III. Károly brit királynak) egy kancát is adott nászajándék gyanánt.

A lovaglás nemcsak abban segíthetett neki, hogy agyonüsse az időt, hanem abban is, hogy idős korára éles maradjon az elméje. Erre utal egy 2022-es, az Alzheimer-kór kialakulásának okait vizsgáló tanulmány is, mely szerint a rendszeres testmozgás (ami igaz a lovaglásra is) szerepet játszhat az öregedéssel összefüggő kognitív hanyatlás megelőzésében.

4. Teázás

A királynő minden reggel elfogyasztott egy csésze Earl Grey teát, amit a brit szokásokhoz híven cukor nélkül ivott, de nem bánta, ha egy kevés tej is került bele. Példáját neked is érdemes követned, miután kutatások szerint már napi egy csésze tea is támogatja a szervek egészségét, elősegíti a sejtek regenerációját, valamint közreműködhet a krónikus betegségek megelőzésében.

Bár általában a zöld tea az, ami egészségvédő hatása miatt a figyelem középpontjába kerül, a fekete teának – mint amilyen az Earl Grey – is megvannak az előnyei: erősíti az immunrendszert, és csökkenti a fertőzések kockázatát, ezért megnövelheti a várható élettartamot.

Hosszú életéhez a rendszeres teafogyasztás is hozzájárulhatott
Hosszú életéhez a rendszeres teafogyasztás is hozzájárulhatottAnwar Hussein / Getty Images Hungary

5. Mértékletes nassolás

II. Erzsébet egyik kedvenc csemegéje a délutáni teája mellé fogyasztott lekváros kenyér volt, ami nem éppen a legegészségesebb étel. De nem is baj, mert a táplálkozási szakértők azt mondják, hogy az egészséges életmódhoz nem a nassolás teljes tilalma, hanem sokkal inkább a mértékletesség a kulcs. Ez jól működött a királynőnél is, akinek lekváros szendvicseit filléres finomságként emlegették, ami olcsóságukon túl arra is utalt, hogy alig voltak nagyobbak egy régi angol pennynél.

6. Sok nevetés

Bennfentes források szerint II. Erzsébet nagyszerű humorérzékkel rendelkezett, és előkelősége dacára nem riadt vissza attól sem, hogy alkalomadtán szellemes megjegyzéseket tegyen. Amikor például egy turista azt találta mondani neki, hogy „Nagyon hasonlít a királynőre”, úgy felelt, hogy „Nos, ez megnyugtató!”. Hogy ez hogy jön ide? Úgy, hogy a humor és a nevetés köztudottan jót tesz az agynak és a testnek: javítja a hangulatot, csökkenti a stresszt, és jó hatással van a társadalmi kapcsolatokra, így meghosszabbíthatja az életet.

7. Szerető társ

Mint a pároknak általában, minden bizonnyal a néhai Fülöp hercegnek és II. Erzsébetnek is megvoltak a maguk hullámvölgyei, de kétség sem férhet hozzá, hogy rendkívül közel álltak egymáshoz – elvégre több mint 70 évet töltöttek boldog házasságban. Egy meghitt párkapcsolat pedig olyan előnyökkel jár, amelyek messze túlmutatnak a rózsaszín ködön. Egy kutatás arra jutott, hogy a stabil párok nagyobb valószínűséggel tartják fent az egészséges testsúlyt, gyakrabban sportolnak és nyaralnak, illetve jobb általános egészségügyi állapotnak örvendenek.

Szoros kötelék fűzte a családjához
Szoros kötelék fűzte a családjáhozBettmann / Getty Images Hungary

8. Erős családi és baráti kötelékek

Egy előkelő családhoz tartozni nem olyan egyszerű, hiszen számos társadalmi elvárásnak kell megfelelni, ám II. Erzsébet láthatóan szoros kapcsolatot ápolt szeretteivel, akik mindig ott voltak neki, amikor szüksége volt rájuk.

Egyes kutatások megállapították, hogy a magány és az elszigeteltség hasonló mértékben rövidítheti le az élettartamot, mint a cigarettázás, miközben az erős társasági élet hosszú éveket adhat az élethez.

9. Természetszeretet

A királynő két kedvenc hobbija a kertészkedés és a sétálás volt. Jobban nem is választhatott volna, hiszen egy kutatás szerint mindkettő a hosszabb élet ígéretét hordozza. Egy másik tanulmány szerint a természetben töltött idő csökkenti a stresszhormonok szintjét, lassítja a pulzusszámot, csökkenti a vérnyomást, valamint növeli a biztonságérzetet és a jóllét érzését. Ezen túlmenően a mentális egészséget a zárt térben tartott növények is javítják, amelyekkel II. Erzsébet is szívesen körülvette magát. 

Szerette a természetet és a kertészkedést
Szerette a természetet és a kertészkedéstWPA Pool / Getty Images Hungary

10. Kötelességtudat

Erzsébet királynő az Egyesült Királyságnak és népének szentelte életét. Imádta a „munkáját”, ami meg is látszott rajta: körútjai során szívesen elvegyült az emberek között, hogy meghallgassa őket. Ez a példás kötelességtudat ugyancsak közrejátszhatott abban, hogy ilyen hosszú és teljes életet élt.

A szenvedélyes emberek általában boldogabbak és optimistábbak.

Talán a legfontosabb lecke, amit II. Erzsébet 96 éven átívelő élete taníthat nekünk, az az, hogy bármi is történjen, nem szabad feladni. Az ő szájából ez nem is hangzott olyan közhelyesnek: „Amikor az élet nehéznek tűnik, a bátrak nem omlanak össze, és nem fogadják el a vereséget; ehelyett annál elszántabban küzdenek egy jobb jövőért.”

Mentes Anyu szakácskönyvek

 

„A kevesebb több. A mentes jobb."

 

Nemes Dóra újságíró, a Mentes Anyu márka és közösség megálmodója, de mindenekelőtt kétgyerekes anyuka. Szakácskönyveiben kipróbált recepteket válogatott össze, amelyek az inzulinrezisztensek, cukorbetegek, vagy életmódváltók étrendjébe passzolnak.

A könyvekbe most betekintést nyerhetsz. 
Amit az online lapozgatóban megtalálsz:

  • Tartalomjegyzék
  • Előszó
  • Részlet Étrendem - Szarka Dorottya dietetikus kisokosából
  • + 1 recept is!

Mentes Anyu szakácskönyve 1+2 kedvező áron online rendelhető!

 

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Mustra