9 fontos érv, amiért még ma kezdd el a reggeli sétát – nem csak az alakod lesz jobb

GettyImages-879780816

A séta az egyik legkönnyebb mozgásforma, ráadásul már meglepően kevés is jó hatással van az egészségre. Lássuk, miért érdemes már reggel letudnod a napi adagod belőle.

Egy ausztrál fizikai aktivitási irányelv szerint egy egészséges felnőttnek minimum 75-150 percet kellene hetente mozgással töltenie, legyen szó rendszeres futásról, otthoni edzésekről vagy akár sétáról.

Ma már azt is tudjuk, mennyi ajánlott belőle: hét-nyolc kilométernek felel meg az a 10 ezer lépés, melyet egészségünk érdekében érdemes megtennünk. A tízezer lépés szabálya a véletlennek és egy japán lépésszámláló gyártójának köszönhető. Mára kísérletek is alátámasztották, hogy 7-13 ezer lépést érdemes megtenni azért, hogy egészségesebbek legyünk, de annak idején nem tudományos kísérletek alapján döntöttek úgy, hogy ez legyen az ajánlott szám.

A sétával kezdődő nap előnyei

1. Több energiád lesz

Ha sétával kezded a napot, az több energiát adhat a nap folyamán. Ha a szabadban sétálsz, ez különösen igaz. Tanulmányok azt mutatják, hogy azok a felnőttek, akik 20 percet sétáltak a szabadban, több vitalitást és energiát tapasztaltak, mint azok, akik 20 percet sétáltak bent.

Egy kisebb kutatás, melyet 18 olyan nő körében végeztek, akik alváshiányban szenvedtek, azt is kimutatta, hogy 10 perc lépcsős sétától energikusabb lettek, mint egy csésze kávétól. 

Nyaraláson is végezhető
Nyaraláson is végezhetőDiane Keough / Getty Images Hungary

2. A kedved is jobb lesz utána

A reggeli sétának élettani előnyei is vannak. A séta segíthet javítani az önbecsülést, fokozza a hangulatot, csökkenti a stresszt, a szorongást, enyhíti a depresszió tüneteit, és mérsékeli a depresszió kockázatát. A legjobb eredmény érdekében próbálj meg 20-30 percet sétálni legalább a hét 5 napján.

3. Letudod vele a napi mozgást

A reggeli séta egyik előnye, hogy az ember befejezi az aznapi fizikai tevékenységét – még mielőtt bármilyen családi, munkahelyi vagy iskolai kötelezettség keresztülhúzná a délutáni edzést.

4. Segít leadni a túlsúlyt

A reggeli séta segíthet elérni fogyással kapcsolatos céljainkat. Mérsékelt tempójú séta 30 percig akár 150 kalóriát is elégethet, aminek hosszú távon látható eredménye lesz.

5. Egészségesebb leszel

A séta számos előnnyel járhat az egészséged szempontjából, beleértve az immunitás erősítését, valamint a különböző, nem kívánt egészségügyi állapotok megelőzését és kezelését. Tanulmányok rámutattak, hogy a napi 30 perces séta 19 százalékkal csökkentheti a szívbetegségek kockázatát. Ha az ember cukorbeteg, jó ha tudja, hogy a séta segíthet csökkenteni a vércukorszintet is.

Még az élethosszt is megnöveli, és csökkentheti a szív- és érrendszeri betegségek, valamint bizonyos rákos megbetegedések kockázatát.

6. Az izmokat is erősíti

A séta erősítheti a láb izmait. A legjobb eredmény elérése érdekében járj mérsékelt vagy gyors tempóban. Ha van még energiád, adj hozzá láberősítő gyakorlatokat, például guggolást és kitörést hetente többször az izomtónus növelése érdekében.

7. Segít, hogy tisztábban gondolkodj

A reggeli séta egész nap javíthatja az összpontosítás képességét. Egy friss tanulmány úgy találta, hogy az idősebb felnőttek körében, akik reggel sétával kezdték a napjukat, javultak a kognitív funkcióik, összehasonlítva az ülő életmódot folytatókkal.

A séta segíthet kreatívabban gondolkodni. A kutatások azt mutatják, hogy a séta az ötletek szabad áramlását nyitja meg, ami segíthet a problémamegoldásban, jobban, mint amikor az ember ülő pozícióban van. 

8. Jobban alszol

A reggeli séta segíthet később jobban aludni. Egy kisebb, 2017-es tanulmány során 55 és 65 év közötti idősebb felnőtteket figyeltek meg, akiknek nehézségei voltak az éjszakai elalvással, vagy enyhe álmatlanságban szenvedtek.

Azok, akik reggel edzettek (és nem délután vagy este), jobb alvásminőséget tapasztaltak éjszaka. Több kutatásra van azonban szükség annak megállapítására, hogy a reggeli edzés miért lehet jobb az alváshoz, mint az éjszakai edzés.

Akár egy shopping is lehet az apropója
Akár egy shopping is lehet az apropójaSneksy / Getty Images Hungary

9. Egész nap egészségesebb döntéseket hozol majd

Ha az ember egy sétával kezdi a napot, az egészségesebb döntések meghozatalára késztetheti a nap folyamán. Séta után bárki energikusabbnak és frissebbnek érezheti magát. Amikor lecsökken az energiád vagy fáradt vagy, nagyobb valószínűséggel nyúlsz egészségtelen (gyorsan elkészülő) harapnivalók vagy energiafokozók után. A reggeli séta arra ösztönözhet, hogy egészséges ebédet és délutáni fogásokat válassz.

Mentes Anyu szakácskönyvek

 

„A kevesebb több. A mentes jobb."

 

Nemes Dóra újságíró, a Mentes Anyu márka és közösség megálmodója, de mindenekelőtt kétgyerekes anyuka. Szakácskönyveiben kipróbált recepteket válogatott össze, amelyek az inzulinrezisztensek, cukorbetegek, vagy életmódváltók étrendjébe passzolnak.

A könyvekbe most betekintést nyerhetsz. 
Amit az online lapozgatóban megtalálsz:

  • Tartalomjegyzék
  • Előszó
  • Részlet Étrendem - Szarka Dorottya dietetikus kisokosából
  • + 1 recept is!

Mentes Anyu szakácskönyve 1+2 kedvező áron online rendelhető!

 

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Mustra