Így hat a szervezetedre, ha fogod a párod kezét: még a fájdalmat is csökkenti

GettyImages-1372994599
Malina Adrienn

Megfigyelted már az utcán, a villamoson vagy épp a színházban, hogy mennyi pár fogja egymás kezét? Az egyik legárulkodóbb jele annak, hogy boldog párkapcsolatban élő embereket látsz, hogy az ujjaik összefonódnak. A kézfogás minden korosztályban fontos. Felnőttek, gyermekek és csecsemők egyaránt élvezik a kézfogás jótékony hatását.

Függetlenül attól, hogy van-e az életünkben egy társ, akinek foghatjuk a kezét, a kézfogás nagyon hasznos dolog. Kutatók szerint már egy egyszerű érintés is csökkentheti a stresszhormonokat. Legyen az barát, romantikus partner, szülő, testvér vagy gyerek, mindegy, hogy kinek a kezét fogjuk meg, csak fogjuk.

Csökken a stressz, múlik a fájdalom

Az érintés különösen fontos lehet a gyermekek stressz-szintjének csökkentésében és ezt már 4-5 éves gyerekek esetében bizonyították. Sőt, az érintés azonnali pozitív hatással van a babákra is. Amikor a csecsemő és az anya bőre összeér, sok jótékony folyamat indul el.

A kézfogás minden korosztályban fontos
A kézfogás minden korosztályban fontosYana Iskayeva / Getty Images Hungary

Például csökkenhet a sírás, a stressz, de elősegítheti az alvást, sőt a szoptatási rutin kialakítását is. Hihetnénk, hogy ennek csak rövid távú hatásai vannak, de nem így van.

Kutatások arról is beszámoltak, hogy a kézfogás hatékonyan csökkentheti a fizikai fájdalmat, lassítja a szívritmust, mérsékeli a vérnyomást, növeli a jó közérzetért felelős szerotonin szintjét és az immunrendszert is erősíti. Egy kézfogásnak köszönhetően remekül kikapcsolódhatunk és friss energiákat nyerhetünk.

Nincs olyan, hogy túl sok

A kellemes ismétlődő bőringert az idegek a gerincagyba, azon át a közérzetet befolyásoló központba vezetik. 

Így mielőtt az ingerület az agykéregbe kerülne, megindítja a közérzetjavító hormonok fokozott termelését, ez azzal jár, hogy erősíti a simogatás nyugtató, izom- és érgörcsoldó hatását.

A tudósok arra is rájöttek, hogy azok a felnőttek, akiket babaként sokat fogtak ölben, vagy sűrűn ölelték, valószínűleg felnőttként is egészségesebb érzelemvilággal rendelkeznek. Ez arra utal, hogy az érintésnek fontos és hosszan tartó hatásai lehetnek, aminek az alapjait gyerekkorban érdemes megszerezni. Az érintésből pedig nincs olyan, hogy túl sok, minél több, annál jobb. A simogatás azt jelzi a szervezetednek, hogy minden rendben van, nem kell stresszre készülnöd, nyugodtan engedd el magad.

Csökken a stressz, múlik a fájdalom
Csökken a stressz, múlik a fájdalomFiordaliso / Getty Images Hungary

Percenként legalább negyvenszer

Az érintés állítólag akkor a leghatásosabb, ha percenként körülbelül negyvenszer érünk a másikhoz. Elsőre soknak tűnik, de gondolj arra, hogy a kézen kívül még mennyi területet lehet simogatni. Ott van az arc, a tarkó, a mellkas, a kar, a hát, ezeket a testrészeket megérintve ugyanaz lesz hatás: 

csökkenhet a fájdalom, mérséklődhet a depresszió, sőt a cukorbetegeknél csökkenhet a glükózszint is.

A leghatásosabb mégis a szerelmes kézfogás. A boldog párok átlagosan négyszer több érintést, ölelést, simogatást adnak egymásnak, mint a többi ember. Így összetartóbbak, egészségesebbek lesznek, és nem is kell ennél több egy hosszú, boldog élethez.

Mentes Anyu szakácskönyvek

 

„A kevesebb több. A mentes jobb."

 

Nemes Dóra újságíró, a Mentes Anyu márka és közösség megálmodója, de mindenekelőtt kétgyerekes anyuka. Szakácskönyveiben kipróbált recepteket válogatott össze, amelyek az inzulinrezisztensek, cukorbetegek, vagy életmódváltók étrendjébe passzolnak.

A könyvekbe most betekintést nyerhetsz. 
Amit az online lapozgatóban megtalálsz:

  • Tartalomjegyzék
  • Előszó
  • Részlet Étrendem - Szarka Dorottya dietetikus kisokosából
  • + 1 recept is!

Mentes Anyu szakácskönyve 1+2 kedvező áron online rendelhető!

 

hirdetés

 

Oszd meg másokkal is!
Mustra