Isteni, olcsó, és segít tovább élni ez a finomság – még ma készíts belőle egy adag krémes tésztaszószt

Egy kis olajjal meglocsolva sütőben megsütheted, így egy óra alatt elkészül az isteni fokhagymás alap, ami aztán mehet a pirítósra, tésztára és a házi szendvicsekbe. Ám amellett, hogy finom, a fokhagyma nagyon egészséges is – már mutatjuk is, mik a tudományosan is bizonyított előnyei.

Mai kedvencünk a fokhagyma, amelynek számtalan egészségügyi előnyét bizonyították már tudományosan is. Nyugodtan vehetsz belőle egy nagyobb adagot, mert a megfelelő tárolással megelőzhető a csírázása is. Ennek kivédése könnyebb, mint gondolnád. Ha nem tudsz megbékélni a zöld hajtásokkal, mindössze annyit kell tenned, hogy a vásárlás után lefagyasztod a fokhagymát. Ez történhet egészben vagy gerezdekre szedve, megpucolva is (de ha rajta hagyod a héját, fagyott állapotában egyszerűbb lesz megtisztítani), csak tedd bele egy lezárható műanyag zacskóba, mielőtt a mélyhűtőbe kerülne. Bár a fagyasztás hatására a fokhagyma valamelyest megpuhul, az íze szinte változatlan marad, és a friss gerezdekhez hasonlóan készülhetnek belőle a szószok, raguk és krémlevesek.

A jelenlegi kutatások azt mutatják, hogy a fokhagyma fogyasztása fontos egészségügyi előnyökkel járhat, például védelmet nyújt a megfázás ellen, valamint képes csökkenteni a vérnyomást és a koleszterinszintet.

Íme a fokhagyma 10 egészségügyi előnye, amelyeket az emberekkel végzett kutatások is alátámasztanak:

1. Erős gyógyászati tulajdonságokkal rendelkező vegyületeket tartalmaz

A tudósok már régóta állítják, hogy a fokhagyma egészségre gyakorolt jótékony hatásának nagy részét azok a kénvegyületek okozzák, amelyek a fokhagymagerezd aprítása, zúzása vagy rágása során keletkeznek. Talán a legismertebb vegyület az allicin. Az allicin azonban instabil vegyület, amely csak rövid ideig van jelen a friss fokhagymában, miután feldarabolták vagy összetörték. Egyéb vegyületek is akadnak, amelyek szerepet játszhatnak a fokhagyma egészségügyi előnyeiben, többek között a diallil-diszulfid és az s-allil-cisztein.

A fokhagymából származó kénvegyületek az emésztőrendszerből kerülnek be a szervezetbe. Ezután az egész testet bejárják, és jótékony hatást fejtenek ki.

2. A fokhagyma nagyon tápláló, de kevés kalóriát tartalmaz

A fokhagyma alacsony kalóriatartalmú, és gazdag C-vitaminban, B6-vitaminban és mangánban. 

3. A fokhagyma segíthet a betegségek elleni védelemben

A fokhagyma-kiegészítőkről ismert, hogy fokozzák az immunrendszer működését. Egy nagy, 12 hetes tanulmány kimutatta, hogy a napi fokhagyma-kiegészítés 63%-kal csökkentette a megfázások számát a placebóhoz képest. A megfázásos tünetek átlagos időtartama is 70%-kal csökkent, a placebocsoport 5 napjáról a fokhagymás csoportban mindössze 1,5 napra.

Egy másik tanulmány megállapította, hogy az érlelt fokhagymakivonat nagy adagja (2,56 gramm naponta) 61%-kal csökkentette a megfázással vagy influenzával töltött betegnapok számát. 

4. A fokhagymában lévő hatóanyagok csökkenthetik a vérnyomást

A szív- és érrendszeri betegségek, mint például a szívroham és a szélütés több halálesetért felelősek, mint szinte bármely más állapot.

Nem muszáj nyersen enned, sütve is nagyon finom
Nem muszáj nyersen enned, sütve is nagyon finomSomeMeans / Getty Images Hungary

A magas vérnyomás az egyik legfontosabb tényező, amely ezekhez a betegségekhez vezethet.

Humán vizsgálatok úgy találták, hogy a fokhagyma-kiegészítők jelentős hatással vannak a magas vérnyomásban szenvedők vérnyomásának csökkentésére. Egy vizsgálatban 600-1500 mg érlelt fokhagymakivonat ugyanolyan hatékonyan csökkentette a vérnyomást, mint az Atenolol 24 hetes időszak alatt. A kívánt hatás eléréséhez a kiegészítő adagoknak meglehetősen magasnak kell lenniük. A szükséges mennyiség körülbelül négy gerezd fokhagymának felel meg naponta.

5. A fokhagyma javítja a koleszterinszintet, ami csökkentheti a szívbetegségek kockázatát

A fokhagyma csökkentheti a teljes és az LDL- (rossz) koleszterinszintet. A magas koleszterinszinttel élők esetében a fokhagyma-kiegészítők körülbelül 10-15%-kal csökkentik az össz- és az LDL-koleszterintet. 

Ha konkrétan az LDL- (rossz) és HDL- (jó) koleszterint nézzük, a fokhagyma úgy tűnik, hogy csökkenti az LDL-t, de nincs megbízható hatása a HDL-re. A magas trigliceridszint a szívbetegség másik ismert kockázati tényezője, ám úgy tűnik, hogy a fokhagymának nincs jelentős hatása a trigliceridszintre. 

6. A fokhagyma antioxidánsokat tartalmaz, amelyek segíthetnek megelőzni az Alzheimer-kórt és a demenciát

A szabad gyökök oxidatív károsodása hozzájárul az öregedési folyamatokhoz. A fokhagyma antioxidánsokat tartalmaz, amelyek támogatják a szervezet védekező mechanizmusait az oxidatív károsodásokkal szemben. 

Kimutatták, hogy a fokhagyma-kiegészítők nagy dózisai növelik az antioxidáns enzimek szintjét az emberekben, valamint jelentősen csökkentik az oxidatív stresszt a magas vérnyomásban szenvedőknél. A koleszterinszintet és a vérnyomást csökkentő együttes hatások, valamint az antioxidáns tulajdonságok csökkenthetik az olyan gyakori agyi betegségek kockázatát, mint az Alzheimer-kór és a demencia.

7. A fokhagyma segíthet tovább élni

A fokhagyma hosszú élettartamra gyakorolt lehetséges hatásait alapvetően lehetetlen bizonyítani embereken. Ám figyelembe véve a fontos kockázati tényezőkre, például a vérnyomásra gyakorolt jótékony hatását, logikus, hogy a fokhagyma segíthet tovább élni. 

8. Fokhagyma-kiegészítőkkel javítható a sportteljesítmény

A fokhagyma az egyik legrégebbi „teljesítményfokozó” szer. Az ókori kultúrákban hagyományosan a fáradtság csökkentésére és a munkások munkaképességének javítására használták.

Leginkább az ókori Görögország olimpiai sportolóinak adták. 

Rágcsálókkal végzett vizsgálatok kimutatták, hogy a fokhagyma valóban segíti az edzésteljesítményt, de nagyon kevés humán vizsgálatot végeztek.

Süss belőle egy nagy adagot, és tárold olívaoljaban
Süss belőle egy nagy adagot, és tárold olívaoljabanSocha / Getty Images Hungary

Egy kis tanulmányban azoknak a szívbetegségben szenvedőknek, akik 6 hétig fokhagymaolajat szedtek, 12%-kal csökkent a pulzuscsúcs, és jobb volt a terhelési kapacitás. Egy kilenc kerékpárversenyzőn végzett tanulmány azonban nem talált teljesítménybeli előnyöket. Más tanulmányok azt sugallják, hogy az edzés által kiváltott fáradtság fokhagymával csökkenthető. 

9. A fokhagyma fogyasztása segíthet méregteleníteni a nehézfémektől a szervezeted

Nagy dózisokban a fokhagymában lévő kénvegyületekről kimutatták, hogy megvédenek a nehézfém-toxicitás okozta szervkárosodástól.

Egy autóakkumulátor-gyár alkalmazottai körében végzett 4 hetes vizsgálat (akik ólomnak voltak túlzottan kitéve) megállapították, hogy a fokhagyma 19%-kal csökkentette a vér ólomszintjét. Ezenkívül csökkentette a toxicitás számos klinikai tünetét, beleértve a fejfájást és a vérnyomást. 

Naponta három adag fokhagyma még a tünetek csökkentésében is felülmúlta a D-penicillamint.

10. A fokhagyma javíthatja a csontok egészségét is

Humán vizsgálatok nem mérték a fokhagyma csontvesztésre gyakorolt hatását. A rágcsálókon végzett vizsgálatok azonban kimutatták, hogy csökkentheti a csontvesztést azáltal, hogy növeli az ösztrogénszintet a nőstényekben.

Egy menopauzás nőkön végzett vizsgálat azt találta, hogy a száraz fokhagymakivonat napi adagja (2 gramm nyers fokhagymával egyenlő) jelentősen csökkenti az ösztrogénhiány egyik markerét. Ez arra utal, hogy ez a kiegészítés jótékony hatással lehet a nők csontjainak egészségére.

Mentes Anyu szakácskönyvek

 

„A kevesebb több. A mentes jobb."

 

Nemes Dóra újságíró, a Mentes Anyu márka és közösség megálmodója, de mindenekelőtt kétgyerekes anyuka. Szakácskönyveiben kipróbált recepteket válogatott össze, amelyek az inzulinrezisztensek, cukorbetegek, vagy életmódváltók étrendjébe passzolnak.

A könyvekbe most betekintést nyerhetsz. 
Amit az online lapozgatóban megtalálsz:

  • Tartalomjegyzék
  • Előszó
  • Részlet Étrendem - Szarka Dorottya dietetikus kisokosából
  • + 1 recept is!

Mentes Anyu szakácskönyve 1+2 kedvező áron online rendelhető!

 

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Mustra