Napi egy adag ebből a gyümölcsből csökkentheti a demencia kockázatát

GettyImages-1130534434

Ha szereted az epret, akkor van egy jó hírünk számodra: a jelek azt mutatják, hogy fogyasztása segíthet lelassítani az öregedés hatásait.

Az eper az egyik legnépszerűbb bogyós gyümölcs, ami nemcsak finom, hanem rendkívül egészséges is, hiszen értékes antioxidánsokat és vitaminokat tartalmaz, amelyek csökkenthetik a krónikus betegségek kockázatát. Most kiderült, hogy ez igaz lehet a szellemi leépüléssel járó demenciára is.

Ezért hatásos az eper a demencia ellen

A Cincinnati Egyetem kutatói egy 12 hetes kísérlet keretében 30 túlsúlyos, enyhe kognitív károsodásra panaszkodó betegnél vizsgálták meg az eperfogyasztás hatásait.

Az eper fogyasztása egészségesebb lehet, mint gondoltuk
Az eper fogyasztása egészségesebb lehet, mint gondoltukDeborah Pendell / Getty Images Hungary

Az 50 és 65 év közötti résztvevőkből álló csoport egyik felét arra kérték, hogy más bogyós gyümölcsöktől tartózkodva mindennap fogyasszanak el egy csészényi (200 gramm) epernek megfelelő eperport, miközben a többieknek placebót adtak.

Úgy találták, hogy az eperport fogyasztó csoport tagjai jobban teljesítettek a szótanulási teszten, illetve depressziós tüneteik is csökkentek.

Mind az eper, mind az áfonya antociánok néven ismert antioxidánsokat tartalmaz, amelyek a bogyós gyümölcsök számos egészségügyi előnyében, köztük az anyagcsere serkentésében és a kognitív képességek javításában is szerepet játszanak” – mondta Robert Krikorian, a UC College of Medicine Pszichiátriai és Viselkedési Idegtudományi Tanszékének nyugalmazott professzora, aki tavaly az áfonyafogyasztás egészségügyi hatásait is vizsgálta.

Epidemiológiai adatok arra utalnak, hogy az eper és az áfonya rendszeres fogyasztásával lelassítható az öregedéssel járó kognitív hanyatlás.

Krikorian megjegyezte, az eper ellagitanninokat és ellagsavat is tartalmaz. Mindkettőről kimutatták, hogy gyulladáscsökkentő, antioxidáns, antimikrobiális és rákellenes tulajdonságokkal rendelkeznek. A professzor szerint az eper azért is javíthatja a kognitív funkciókat, mert csökkentheti az agyra nézve is káros gyulladást.

Antioxidáns vegyületei révén csökkentheti a demencia kockázatát
Antioxidáns vegyületei révén csökkentheti a demencia kockázatátPlume Creative / Getty Images Hungary

A középkorba lépve kezdődik a mentális hanyatlás

A végrehajtó funkciók általában akkor kezdenek sérülni, amikor az emberek átlépik a középkor küszöbét. Ekkor növekszik meg a hajlam a hasi zsír felhalmozódására, az inzulinrezisztenciára, az elhízásra, illetve a gyulladásra, ami kiterjedhet az agyra is, elősegítve a demencia kialakulását.

A középkorú, túlsúlyos, prediabéteszes emberektől vett minták magasabb szintű gyulladást mutattak, ami hozzájárult a kognitív képességek enyhe károsodásához. De megfigyeléseink szerint a gyulladás mérséklődött az epret fogyasztó csoportban” – jegyezte meg a kutatás eredménye kapcsán a kutató.

Ha szeretnéd te is kihasználni az eper jótékony hatásait, nem feltétlenül kell megvárnod a szezonját, hiszen a boltokban gyorsfagyasztott formában bármikor elérhető.

Megjelent az új Dívány-könyv!

A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!

Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Mustra