10 egészséges alapanyag, aminek kötelezőnek kellene lennie a kamrádban

GettyImages-1315442659

Nincs az a bolti forgalomban kapható bűnös falat, ami komoly betegségekhez vezetne, ha az ember ritkán eszik belőle, és mellette a WHO ajánlásainak megfelelően napi ötször fogyaszt zöldségeket és gyümölcsöket. És nincs az az egészséges fogás, ami megmentene akkor, ha csak alkalomszerűen fogyasztasz belőle. Lássuk, mik azok az alapanyagok, amiknek a szakember szerint folyamatosan ott kellene lennie a hűtődben és a kamrádban.

Egy rakás olyan étel van, amik kapcsán a legtöbbeknek az egészsége jut eszébe, miközben valójában a fogás csak trendi, egészen egészségesnek néz ki, vagy épp nyomokban egészséges alapanyagokat tartalmaz. A cseles fogások mellett azért evidenciák is vannak: a legtöbb, táplálkozástudományban kicsit is otthonosan mozgó ember tudja, hogy a finomliszt mellett a másik „fehér gyilkos” a répacukor. Szegény hagyományos cukornak olyan sokféle szörnyű hatást tulajdonítanak, hogy még felsorolni is sok, nemhogy részletezni őket.

Az Instagramnak és a gombamód szaporodó divatos felületeknek és helyeknek hála, az elmúlt években is rengeteg új ízt, ételfajtát fedezhettek fel az igazán ínyencek, és talán mindenki kicsit nyitottabb lett az egészségesebb ételek felé. Ha te is közéjük tartozol, most készítsd a jegyzetfüzeted, mert a legfontosabb alapanyagokat hoztuk el, amik ráadásul hosszan eltarthatók, így jó eséllyel kevesebbet dobsz majd ki belőlük.

10 egészséges alapanyag, aminek mindig kéznél kellene lennie

1. Szárított és konzervbab és -lencse

A bab és a lencse a legegészségesebb élelmiszerek közé tartozik, melyeknek nagyon hosszú eltarthatósága van, így a legjobb, nem romlandó élelmiszerek közé tartoznak a konyhában.

A babkonzerv szobahőmérsékleten (20 ℃) 2-5 évig tárolható a kamrában, míg a szárított bab 10 vagy több évig is eláll. A szárított babnak azért ilyen hosszú az eltarthatósága, mert hiányzik belőle a mikrobák növekedéséhez szükséges nedvesség. Amellett, hogy eltartható, a konzervbab és -lencse rendkívül tápláló, és rengeteg tápanyagot kínál, beleértve a rostokat, magnéziumot, B-vitaminokat és vasat. Legközelebb próbálj meg feketebabot, csicseriborsót, lencsét és vesebabot hozzáadni a csilihez, levesekhez és salátákhoz.

A zöldfélék egészen biztosan egészségesek
A zöldfélék egészen biztosan egészségesekCoffeeAndMilk

2. Diófélék, magvak és vajaik 

A diófélék és a magvak táplálkozási erőművek, amelyek egészséges zsírokat, fehérjét, rostot, valamint számos vitamint és ásványi anyagot biztosítanak. Típustól függően a diófélék és magvak szobahőmérsékleten 1–4 hónapig tárolhatók, így okos hozzávalókat jelentenek a kamrában.

A természetes dió- és magvaj tartós, egészséges alternatívái kereskedelmi társaiknak, amelyek jellemzően hozzáadott olajokat és cukrot tartalmaznak. A diófélék és a magvak számos ételhez felhasználhatók, beleértve a zabpelyhet, a joghurtot és a salátákat. A dió- és magvaj kiválóan kiegészíti a turmixokat, és szószokhoz adható, vagy gyümölcsökre, zöldségekre kenhető, hogy gyors, kielégítő falatokat készíthess velük.

3. Gabonák, álgabonák

A gabonaalapú ételek, például saláták, gabonatálak, levesek és piláfok sokoldalúságuk és kényelmük miatt nagyszerű választást jelentenek. Típustól függően az olyan szemek, mint a tönköly, a barna rizs, az amaránt, a bulgur, a zab és a quinoa, hónapokig vagy évekig biztonságosan eltarthatók szobahőmérsékleten. 

Ráadásul ezek a gabonák kiváló rost- és mikrotápanyag-források, beleértve a B-vitamint, a mangánt és a magnéziumot, és fogyasztásuk segíthet megvédeni az olyan betegségektől, mint a szívbetegségek és bizonyos rákos megbetegedések. 

4. Fagyasztott gyümölcs és zöldség

Sok friss gyümölcs és zöldség, mint például a bogyók és a zöldek többsége, nagyon romlandó. Ennek ellenére, ha ezeket az élelmiszereket fagyasztott formában vásárolod meg, akkor mindig kéznél lehet tápanyagban gazdag alapanyag a konyhádban.

Táplálkozási szempontból a fagyasztott gyümölcsök és zöldségek mikrotápanyag-tartalmuk tekintetében a friss termékekhez hasonlíthatók, így egészséges és kényelmes döntést jelentenek, ha egy kicsit tudatosabban táplálkoznál. 

5. Méz és juharszirup

Mindenkinek szüksége van időnként egy kis édességre. A méz és a juharszirup természetes édesítőszerek, amelyek fogyasztása egyedülálló egészségügyi előnyökkel jár.

A nyers méz antimikrobiális és gyulladásgátló tulajdonságokkal rendelkezik, és erős antioxidánsok is vannak benne. A juharszirup antioxidánsokban is gazdag, és kis mennyiségű tápanyagot is tartalmaz, például magnéziumot, káliumot és mangánt. Ne felejtsd el óvatosan használni ezeket az édesítőszereket, mivel a túl sok cukor bármilyen forrásból károsíthatja az egészséget.

6. Egészséges zsiradékok

Bizonyos zsírok, beleértve a kókuszolajat, ghít és olívaolajat, biztonságosan eltarthatók szobahőmérsékleten egy évig vagy tovább, típustól függően. Emiatt nagyobb mennyiségben vásárolhatod meg ezeket annak érdekében, hogy mindig legyen kéznél egy egészséges zsírforrás.

Az ezekkel az egészséges zsírokkal való főzés segít ízesebbé tenni a recepteket, és fokozza a zsírban oldódó vitaminok, ásványi anyagok és antioxidánsok felszívódását az élelmiszerekből.

7. Erjesztett élelmiszerek

Az olyan fermentált ételek, mint a savanyú káposzta, a kimchi és a savanyúság, ízletesek és sokoldalúak, és számos egészségügyi előnnyel rendelkeznek. Kutatások kimutatták, hogy javíthatják az emésztést, és segíthetnek csökkenteni a gyulladást és a vércukorszintet. 

8. Fűszerek és szárított gyógynövények

Ízletes receptek elkészítéséhez elengedhetetlen egy jól felszerelt fűszertartó. A fűszerek és a gyógynövények feldobják az ételek ízét, és különféle módokon javíthatják egészséged.

A kurkuma, a Cayenne-bors, a rozmaring, a fahéj, a gyömbér, az oregánó és a kömény mind lenyűgöző egészségügyi előnyökkel jár, és segíthet csökkenteni a gyulladást és bizonyos betegségek kockázatát.

A citrusfélékkel biztosan jól jársz
A citrusfélékkel biztosan jól járszIan Ross Pettigrew / Getty Images Hungary

9. Fokhagyma és más hagymafélék

A fokhagyma és a hagyma számos recept gerincét képezik, sokoldalúságuk és hosszú eltarthatóságuk miatt a professzionális és házi szakácsok egyaránt kedvelik.

Mindkettőről bebizonyosodott, hogy számos módon jótékony hatással van az egészségre, és ha az ember rendszeresen fogyasztja őket, csökkentheti a különböző betegségek esélyét, beleértve bizonyos rákos megbetegedések, a szellemi hanyatlás, a szívbetegségek és a cukorbetegség kockázatát. 

10. Tojás

A tojás sokoldalú étel, amelyet a nap bármely szakában fogyaszthatunk. Tele van fehérjével, és szinte minden vitaminnal és ásványi anyaggal, amelyre a szervezetednek szüksége lehet a boldoguláshoz, ezért gyakran nevezik a természet multivitaminjainak. Bár a tojás romlandónak minősül, a hűtőszekrényben akár 5 hétig is eláll.

Mentes Anyu szakácskönyvek

 

„A kevesebb több. A mentes jobb."

 

Nemes Dóra újságíró, a Mentes Anyu márka és közösség megálmodója, de mindenekelőtt kétgyerekes anyuka. Szakácskönyveiben kipróbált recepteket válogatott össze, amelyek az inzulinrezisztensek, cukorbetegek, vagy életmódváltók étrendjébe passzolnak.

A könyvekbe most betekintést nyerhetsz. 
Amit az online lapozgatóban megtalálsz:

  • Tartalomjegyzék
  • Előszó
  • Részlet Étrendem - Szarka Dorottya dietetikus kisokosából
  • + 1 recept is!

Mentes Anyu szakácskönyve 1+2 kedvező áron online rendelhető!

 

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Mustra