Tényleg rákot okozhat a bacon? Megvan a tudomány válasza

Itt az ideje, hogy szembenézzünk azzal, hogy egyik kedvenc alapanyagunk vajon annyira rajong-e értünk, mint amennyire mi érte. A bacon remekül feldobja a salátákat, krémleveseket, szendvicseket és tésztákat, de vajon a szervezetünk is annyira örül neki, mint mi a vele készült ételeknek?

Bár sokan tudják, hogy a bacon nem a legtáplálóbb étel, a legújabb jelentések ezt az ízében remek vöröshús-félét a rák kialakulásával hozták összefüggésbe. Ennek megfelelően felmerülhet a kérdés, hogy van-e tudományos kapcsolat a bacon és a rák kialakulása között, és az is, hogy mennyit ehetünk belőle biztonságosan.

A bacon tényleg rákkeltő?

A tanulmányok azt mutatják, hogy a baconszalonna sajnos többféleképpen is növelheti a rák kockázatát.

Feldolgozott húsféle

Feldolgozott hús minden olyan húskészítmény, amelyet pácolva, füstöléssel, sózással, konzerválással vagy más módszerekkel tartósítottak. A pácolt húsok, például a baconszalonna, feldolgozottnak minősülnek, a felvágottak, a virsli és a kolbászfélék mellett.

Az Egészségügyi Világszervezet a közelmúltban rákkeltőnek minősítette az összes feldolgozott húst, beleértve a bacont is. Ennek az az oka, hogy számos tanulmány a feldolgozott hús nagyobb bevitelét bizonyos ráktípusok magasabb kockázatához kötötte, beleértve a vastag- és végbélrákot, a gyomorrákot és a mellrákot. 

Rákot okozó vegyületek

A legtöbb szalonnatermék nátrium-nitritet tartalmaz, amely megakadályozza a baktériumok elszaporodását, valamint javítja az ízt és a színt. Hőnek kitéve a nátrium-nitrit nitrózamint termelhet – egy olyan vegyületet, amely a rák kialakulásához köthető. 

Ezenkívül a kikeményítés, grillezés és füstölés hozzájárul az olyan káros vegyületek képződéséhez, mint a policiklusos aromás szénhidrogének (PAH-ok), a heterociklusos aminok (HCA-k) és a fejlett glikációs végtermékek (AGE-k), amelyek mindegyike rákkeltő hatású. 

Nátrium is akad benne  – még egy rossz hír

A szalonna nagyon sok nátriumot tartalmaz, körülbelül 193 mg van minden szeletben. Tájékoztatójában az Egyesült Államok Mezőgazdasági Minisztériuma (USDA) azt javasolja , hogy a nátriumbevitelt napi 2300 mg alá korlátozzuk, vagyis érdemes óvatosan bánni a szeletekkel. 

A nagy mennyiségű nátrium fogyasztása nemcsak a vérnyomás szintjét emelheti, hanem a rák kialakulásának magasabb kockázatával is összefüggésbe hozható. Egyes kutatások a megnövekedett nátriumbevitelt a gyomor- és tüdőrák nagyobb kockázatával társítják. 

Nagyon finom, de vajon mennyire egészséges?
Nagyon finom, de vajon mennyire egészséges?Charlie Rogers / Getty Images Hungary

De vajon mennyit lehet enni belőle?

Egy közel 475 000 ember bevonásával készült tanulmány szerint a napi feldolgozott húsbevitel minden 20 grammos növekedése – ami körülbelül 2 szelet baconnek felel meg – a vastagbélrák 18%-kal magasabb kockázatával járt 7 év alatt. 

Így akár napi néhány szelet elfogyasztása is károsíthatja hosszú távon az egészséget. Ennek ellenére, bár a bacon nem a legegészségesebb reggeli lehetőség, nem kell teljesen kiiktatnod az étrendedből. Egy egészséges étrend részeként, kis mennyiségben fogyasztható néha, feltéve, hogy rengeteg tápláló, minimálisan feldolgozott összetevővel párosítjuk.

Ha rendszeresen eszel szalonnát, próbáld meg a lehető legnagyobb mértékben csökkenteni a bevitelét, de nyugodtan élvezd hetente egyszer-kétszer alkalmi ízesítőként.

Főzési tippek a bacon okozta rák kockázatának csökkentésére

Az egyik legegyszerűbb és leghatékonyabb módja annak, hogy csökkentsük a baconben lévő rákot okozó vegyületeket, ha megváltoztatjuk a főzési módot. Ennek az az oka, hogy sok káros, rákot okozó vegyület keletkezik az úgynevezett Maillard-barnulási reakciók során, amelyek a fehérjék és a cukrok között mennek végbe, amikor magas hőmérsékletnek vannak kitéve. 

Ezért a magas hőfokon, például serpenyőben sütés különösen veszélyes lehet.

A bacon alacsonyabb hőmérsékleten történő elkészítése csökkentheti ezeknek a káros vegyületeknek a koncentrációját. Egyes kutatások azt is kimutatták, hogy a bacon mikrohullámú sütőben történő sütése csökkenti a nitrozaminok mennyiségét a serpenyőben sütéshez képest.

Vásárolj pácolatlan, nitrátmentes szalonnát, amikor csak lehetséges, és keress olyan termékeket, amelyek alacsony nátriumtartalmúak.

Mentes Anyu szakácskönyvek

 

„A kevesebb több. A mentes jobb."

 

Nemes Dóra újságíró, a Mentes Anyu márka és közösség megálmodója, de mindenekelőtt kétgyerekes anyuka. Szakácskönyveiben kipróbált recepteket válogatott össze, amelyek az inzulinrezisztensek, cukorbetegek, vagy életmódváltók étrendjébe passzolnak.

A könyvekbe most betekintést nyerhetsz. 
Amit az online lapozgatóban megtalálsz:

  • Tartalomjegyzék
  • Előszó
  • Részlet Étrendem - Szarka Dorottya dietetikus kisokosából
  • + 1 recept is!

Mentes Anyu szakácskönyve 1+2 kedvező áron online rendelhető!

 

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Mustra