Így szedi szét az alvásodat a pia és a cigi

Gyakran tanácsolják, hogy óvakodj a lefekvés előtti kávéivástól, ha szeretnél könnyen és gyorsan álomba merülni. Egy friss amerikai kutatás azonban úgy találta, hogy a koffein nem befolyásolja igazán az alvást, a dohányzás és az alkoholfogyasztás viszont annál inkább.

A Florida Atlantic Egyetem és a Harvard orvosi karának kutatói azt vizsgálták, a koffein, a nikotin vagy az alkohol nehezíti-e jobban az alvást. A Sleep folyóiratban megjelent tanulmány 758 afroamerikai férfi és nő vizsgálatán alapul, akiket összesen több mint ötezer napon és éjszakán keresztül követtek nyomon a tudósok – számol be a Healthline.

A lefekvés előtti négy órában a legkárosabbak

A kutatás ideje alatt az alanyok naplót vezettek alvási szokásaikról, emellett egy karóraszerű szenzor segítségével mérték, mennyi időt töltenek alvással. Természetesen azt is pontosan feljegyezték, mennyi alkoholt, nikotint és koffeint fogyasztottak és pontosan mikor. Az eredmények azt mutatták, hogy a lefekvést megelőző négy órán belül fogyasztott nikotin és alkohol nehezíti a legjobban az alvást, és különösen a dohányzás okoz alvásproblémákat: a lefekvést megelőző cigarettázás kb. negyven perccel csökkentette az alvással töltött időt.

A cigitől és az italtól nem tudsz elaludni
A cigitől és az italtól nem tudsz elaludniFotó: x-reflexnaja / Getty Images Hungary

A koffeinfogyasztással viszont nem találtak összefüggéseket. Hiába ittak kávét vagy teát az alanyok a lefekvés előtti négy órában, nem aludtak se kevesebbet, se rosszabbul. Ez cáfolja azt a régi hiedelmet, mely szerint a koffein komolyan nehezíti az elalvást és elősegíti az alvásproblémák kialakulását.

Stimulánsként hat az alkohol és a nikotin is

Rose MacDowell, a Sleepopolis matracgyártó cég vezető kutatója úgy véli, a rendszeres nagyobb mennyiségű italozás károsíthatja az alvás-ébrenléti ciklusért felelős gének működését. A dohányzás esetében az elvonási tünetek okozhatnak alvászavarokat, különösen a hajnali órákban, amikor a szervezet nikotinszintje lecsökken. Emellett a dohányzás károsítja a tüdőt és a vérereket, és olyan légzési nehézségek kialakulásához vezet, mint az asztma vagy az alvás közbeni légzéskimaradás (apnoé) – ezek jócskán megnehezítik éjszakai nyugalmat.

A nikotin stimulálja a szervezetet, így szintén gátolja a gyors és sikeres elalvást. Ha felébredsz éjszaka és rágyújtasz, abban a reményben, hogy a cigaretta majd megnyugtat, valójában csak megnehezíted a visszaalvást. Bár az alkoholnak lehet álmosító hatása, lebomlásának szintén stimuláló hatása van. Ez azt jelenti, hogy néhány pohárka ital segíthet elaludni, egy komolyabb iszogatás azonban inkább ébren tart – nem véletlen, hogy másnaposan sokszor idő előtt felébredsz.

Mustra