3 tuti tipp, hogy idős korodban is vágjon az eszed

A különböző feladványok és fejtörők nem az egyetlen út a memória és az agyműködés javítására. Vannak tevékenységek, amelyek még hatékonyabbak lehetnek.

A Harvard Medical School beszámolója szerint, bármilyen furcsa, de ha az agy egészségének megőrzése a cél, sok esetben hatékonyabbak azok a tevékenységek, amelyeknek a középpontjában nem az agyi aktivitás fejlesztése áll. Ezek közül mutatunk hármat.

1. Kutyázás

Nem véletlenül a kutya az ember legjobb barátja: nemcsak szuper társat jelent, de egyre több a bizonyíték arra vonatkozóan is, hogy az egészségünkre is jó hatással van. Egy olasz tanulmányban olyan, a 80-as éveikben járó nők állapotát vizsgálták, akik hetente 90 percet töltöttek kutyákkal: simogatták, ápolták őket, játszottak velük. Az alanyok a kognitív állapotukat vizsgáló teszteken magasabb eredményeket értek el a kutyás korszakukban, mint mielőtt elkezdtek volna foglalkozni az állatokkal, és azoknál az embereknél is jobb eredményeket mutattak, akik nem vettek részt kutyás foglalkozásokon. Ha a körülményeink miatt nem engedhetünk meg magunknak egy saját kis szőrös társat, érdemes lehet megfontolni az önkénteskedést egy állatmenhelyen, és nemcsak a kutyusok miatt, de a saját egészségünk érdekében is.

A közös program kitalálását nyugodtan hagyd rájuk!
A közös program kitalálását nyugodtan hagyd rájuk!Fotó: Emely / Getty Images Hungary

2. Színezés

Nem csoda, hogy 2015-ben 12 millió, felnőtteknek szóló színezőt adtak el. A művészet – még ha csak a vonalakon belüli színezést is jelenti – motiváló és pihentető. Egy 2015-ös német tanulmány szerint a művészeti jellegű alkotás javítja a térbeli gondolkodást. A kutatásban 28 nyugdíjast két csoportra osztottak, majd a résztvevők tíz héten keresztül hetente összeültek, és míg az egyik csoport tagjai kreatív foglalkozásokon vettek részt, azaz rajzoltak, faragtak vagy festettek, addig a másik csoportba tartozó nyugdíjasok múzeumokat látogattak, majd közösen elemezték a látottakat. Mindkét csoport tagjainak agyi aktivitását megvizsgálták, és az eredmények szerint azok, akik kreatív foglalkozásokon vettek részt, jelentősebb javulást mutattak.

3. Unokázás

A legtöbb ember nyugdíjas éveire nagyszülővé válik. Érdemes minél több időt az unokákkal tölteni, ugyanis ez nemcsak a családi kapcsolatok minőségére, hanem a kognitív képességeinkre is jó hatással van. Egy 2014-es kutatás eredményei szerint a vizsgált 186 nő közül azoknak voltak jobbak a kognitív képességei, akik hetente legalább egy napot az unokáikkal töltöttek. Mondjuk, túlzásba nem kell esni: azt is megvizsgálták, hogyan hat a nagymamák agyára, ha heti öt napot töltenek együtt a gyerekekkel, és az eredmények szerint ilyenkor a kognitív képességek csökkenése volt megfigyelhető – bár ez annak is tulajdonítható, hogy nem könnyű elviselni az elsődleges gondozó felelősségét.

Mustra