A Psychology Today összegyűjtött néhány viselkedésmódot, amit ajánlott elkerülni, ha szeretnénk, hogy megbecsüljék és elismerjék a munkánkat – ezekből szemezgettünk. A lista természetesen nem teljes, és a felsorolt stratégiák követése sem garancia arra, hogy előléptetnek, de ami biztos: nem állnak a cél útjában.
Soha ne panaszkodj a munkatársakra
A vállalat fejlesztésének megvitatása fontos, de az is, hogy ezek az eszmecserék ne a kollégák felelősségre vonásáról, hanem a problémamegoldásról szóljanak. A panaszkodás csak elidegeníti az embert a kollégáiktól, beleértve a feletteseket vagy egy leendő főnököt.
Ne okoskodj
Főleg újoncként ne akard megmondani a frankót. Sokszor egy évig is eltarthat a beletanulás és a részletekben elmerülés folyamata, legyen szó egy új pozícióról vagy új munkahelyről. A kezdeti időszakban pedig érdemes megtartani a véleményünket – hacsak nem kíváncsiak a kollégák a meglátásainkra.
Ne ködösíts
Hibázni emberi dolog, elismerni a hibáinkat pedig sokszor nehéz, de jobban járunk, ha a hallgatás, a féligazságok vagy ferdítések helyett őszinték vagyunk – legalábbis, ha nem akarjuk egy pillanat alatt elveszíteni a munkáltató belénk fektetett bizalmát.
Ne a munkahelyen hőbörögj
Minden vállalati kultúrának megvannak a maga normái és magatartási szabályai, és előfordul, hogy bizonyos normák nem egyeznek egy dolgozó elképzeléseivel. Otthon vagy egy baráti összejövetelen semmi akadálya a frusztráció kibeszélésének, de a munkahelyen elég kockázatos dolog hangot adni nemtetszésünknek.
Ne legyél bólogató kutya
A progresszív vezetők tudják, hogy beosztottjaik őszinteségre ösztönzése és véleményük kikérése is a munkájuk része – akkor is, ha ez nehézségekkel való szembesülést jelent. Ha a főnök minden döntésével egyetértünk, akkor nemcsak a kollégák bizalmát veszíthetjük el, de azt a benyomást keltjük a feletteseinkben, hogy a hízelgés számunkra fontosabb, mint a konstruktív együttműködés.
Ne zaklasd a főnököd
Már hatodszor küldöd el neki ugyanazt az e-mailt, és még mindig semmi válasz? Sanszos, hogy nagyon elfoglalt, és nem azért hanyagol, mert nem érdekli a mondandód. Az egyik legnagyobb kihívás, amivel egy vezetőnek meg kell küzdenie, hogy miként priorizálja a teendőit. Ha úgy látod, hogy halaszthatatlan vagy irtó fontos ügyben kell egyeztetnetek, keresd fel telefonon vagy személyesen.
Kérj okosan
Mindenkinek jár a fizetett szabadság, ám nem mindegy, hogyan tálaljuk az igényünket. Érdemes átgondolnod és megbeszélned a feletteseiddel, hogy milyen teendők várnak a kollégákra a távolléted alatt – ezzel nemcsak az ő dolgukat könnyíted meg, de te leszel a felelősségteljes dolgozók mintaképe. És ugye, tudod, hogy a szabadságod tökéletes alkalom arra, hogy a főnököd megbizonyosodjon róla, mennyire jól vagy éppen mennyire hanyagul végzed a munkád? Szóval mielőtt lelépsz, lehetőleg mindenféle értelemben hagyj rendet magad után. Ha pedig konkrétan fizetésemelést szeretnél, korábbi cikkünkben találsz néhány hasznos tippet.
Ne a munkahelyen ismerkedj
Bármennyire is jó dolog összekötni a kellemeset a hasznossal, nem azért fizet a főnököd, hogy új barátokat, netán partnert szerezz a cégnél. Persze fontos az is, hogy jó kapcsolatot ápoljunk a kollégákkal, de tudni kell, hol a határ. A pletykálkodással csak ellenszenvet váltasz ki másokból, egy munkahelyi románccal pedig nemcsak azt éred el, hogy mások kényelmetlenül érezzék magukat a közeledben, de az elfogultságod kevésbé logikus döntéseket is szülhet.