4 ok, amiért mégsem olyan jó dolog a szénsavas víz

Zanza!

Nyáron, különösen ha nagyon meleg van, mindenki feltankol ásványvízből, de az év többi szakában is többet fogyasztunk belőle mint régebben, mintha csapvíz már nem is létezne...pedig. Ennek megfelelően persze a választék is elég nagy, és ízlés kérdése, hogy a szénsavmentes, az enyhe vagy a szénsavas a nagy kedvenc. Sajnos rossz hírünk van azoknak, akik az utóbbit kedvelik. Nem, nem kell teljesen leszokniuk róla, de a Daily Mail szakértőkkel összegyűjtött pár szempontot, amiről jobb, ha tudnak. 

1. Nem tesz jót a fogaknak

Egyre többet hallani a saverózióról, ami nemcsak azokat érinti, akik literszám döntik magukba a különböző energia- és üdítőitalokat, hanem azokat is, akik próbálnak egészségesen táplálkozni. Sajnos a szénsavas víz sem teljesen ártalmatlan, főleg, ha teszünk bele pár citromkarikát is. "A legtöbb szénsavas ásványvíz kémhatása (pH-ja) elég alacsony, ezért a fog külső rétegét felpuhítja, az sérülékenyebb lesz, főleg ha egész nap ezt szürcsölgetjük" - figyelmeztet Elaine Tilling dentálhigiénés szakember. Étkezéshez persze nyugodtan ihatjuk, de ha egész nap ilyet kortyolgatunk, akkor a nyál nem tudja semlegesíteni a savas hatást - tette hozzá.

Ha mégsem tudjuk megállni, akkor jó megoldás lehet a szívószál, vagy leöblíthetjük egy kis mentes vízzel, esetleg rágózhatunk is. És mindenképp várjunk legalább 40 percet a fogmosással, ha szénsavas üdítőt iszunk, hogy a felpuhult külső zománcrétegnek legyen ideje a nyálból felvett kalcium és foszfor segítségével visszakeményedni.

2. Még szomjasabb lesz tőle

Az ásványvizek nátriumot is tartalmaznak, van, amelyik kevesebbet, van, amelyik egy kicsit többet. A Daily Mail a Badoit szénsavas ásványvizet hozza fel példának - egy kisebb palackban állítólag 180 mg nátrium van, ami a számításaik szerint 0,45 gramm sónak felel meg, ez pedig 7,5 százaléka a napi ajánlott sóbevitelnek, de azért nem ez az általános. "A nátrium nagyon sok ételben és italban megtalálható, és sok kicsi sokra megy" - ínt minket azét óvatosságra Katherine Jenner dietetikus. Azt pedig nyilván mindenki tudja, hogy a sós ételektől szomjasak leszünk, és ezek szerint így van ez a szénsavas vízzel is, ráadásul a fokozódó szomjúság miatt még többet iszunk belőle, és így tovább, és így tovább. Persze csak ezért nem kell lemondani a bubis vízről, csak érdemes megnézni a címkét, mielőtt veszünk egy üveggel. 

3. Puffaszt

Oké, ez azért tényleg nem akkora újdonság: a szénsavas vízzel gáz is kerül az emésztőrendszerbe, aminek ugye távoznia kell valahol és valahogy, és amíg ez nem történik meg, addig is puffadást okoz. "Ez különösen akkor kellemetlen és fájdalmas, ha valaki irritábilis bélszindrómában szenved, hiszen ennek a tünetei közé tartozik többek között a puffadás, hasfeszülés, a görcsös hasi fájdalom,a szorulás és a hasmenés" - figyelmeztet dr. Simon Anderson a London Bridge Kórház gasztroenterológusa.

4. Égni fog tőle a gyomra

Ha refluxos, akkor szintén nem ez az ital a legjobb választás, ha csillapítani akarja a szomját. "A szénsavas ásványvizek és üdítőitalok miatt még nagyobb lesz a nyomás a gyomorban, és emiatt nagyobb az esély arra, hogy a gyomortartalom egy része felül próbál majd távozni az arra hajlamos embereknél" - figyelmeztet dr. Simon Anderson, aki szerint a refluxosoknak ezért érdemes a mentes víznél maradniuk.  Egyre népszerűbbek az ízesített vizek, de a többség legfeljebb azt nézi meg, hogy milyen aromájú az adott termék, az összetevők listáját már nem, hiszen csak vízről van szó. Így nem is tudják, hogy vannak olyan ízesített ásványvizek, amelyek majdnem annyi cukrot tartalmaznak, mint a kóla. A Bangori Egyetem 2012-es kutatása szerint elég két pohárnyi ilyen ital, és máris jobban kívánjuk aznap az édes dolgokat. Ja, és a szakértők szerint már eleve a szénsavasság miatt jobban kívánjuk az édeset. Hát kell ez nekünk? És ez nem minden, állítólag a cukros löttyök miatt hosszú távon nem lesz majd olyan hatékony a zsírégetés sem. 

 

Hozzászólna? Facebook-oldalunkon megteheti!

Kövessen minket a Facebookon is!

 
Blogmustra