Már a felvetés is hülyeség, miért volna szívás bármilyen szinten? Az e-mail klassz, népszerű, hatékony, nem véletlen, hogy épp ez az első lecke minden valamirevaló netfelhasználói kurzuson. Az elmúlt ötven év alatt azonban a pszichológusoknak csak sikerült feltárni az e-mailezés sötét oldalát is. Köszönet a Psy Blognak az összefoglalóért.
1. Rá lehet szokni :(
És persze rá is szokunk. Mivel soha nem tudhatjuk, mikor érkezik valami érdekes, izgalmas, fontos levél (különösen, ha a munkánk során is sokat e-mailezünk), rendszeresen csekkoljuk a leveleinket. Sokkal többször, mint kellene.
Egy 2010-es felmérés szerint az emberek negyede nem bír ki három napnál többet e-mailezés nélkül, 60 százalékuk nyaralás közben sem tud leszakadni a netről, és több mint az emberek fele néz rá leveleire a vécén ülve. Ráadásul egyáltalán nem vagyunk tudatában annak, hogy naponta pontosan hányszor állunk neki e-maileket olvasni. Egy biztos: többször, mint hinnénk.
2. Rengeteg időt vesz el :-O
A pszichológusok szerint az emberek átlagosan a munkanapjuk 23 százalékát töltik e-mailezéssel. Majdnem a munkanap negyedét. Alaphangon 2 órát. Persze ebben az is benne van, hogy az e-maileket nemcsak kommunikációra, de munkaszervezésre is használjuk, azaz a leveleinken követjük végig, hogy hol tartunk a feladatokkal. Meg az is, hogy levelezni is a munkánk része.
3. Kizökkent :@
A munkahelyi levelezési szokások tanulmányozása során kiderült, hogy a levelek 85 százalékára két percen belül reagálunk. Az aktuális feladatunkat tehát simán félbehagyjuk egy e-mail kedvéért, és a kutatások szerint a választ követően még minimum egy percig a levelezésen kattogunk. Nem túl hatékony munkamódszer.
4. Érzelemkifejezésre alkalmatlan :'(
Úgy gondoljuk, hatékonyan kommunikálunk e-mailben, hogy érti a másik, ha viccelünk, hogy a szarkazmus egyértelműen átmegy. Hát nem. Legalábbis az esetek ötödében nem. Sajnos ugyanis az érzelmeket legjobban a testbeszéden keresztül értelmezzük, ennek hiányát pedig még az emotikonok sem pótolják.
5. Rossz fejek vagyunk e-mailben :$
Negatívabban állunk a kollégáinkhoz, és kevésbé vagyunk motiváltak az együttműködésre, ha nem személyesen, hanem e-mailben kommunikálunk. Tárgyalni, egyezkedni tehát e-mailen keresztül rosszabb. E-mailben ráadásul 50 százalékkal többet is hazudunk, mintha ugyanazt kézzel írtuk volna le. És még csak nem is bánjunk.
Jeremy Dean pszichológus szerint tehát a tanulság az, hogy e-mailezzünk kevesebbet, igyekezzünk lezárni egy-egy munkafázist, mielőtt levelekre válaszolnánk, legyünk írásban rövidek és tömörek, és igyekezzünk személyesen vagy telefonon keresztül is érintkezni a munkatársainkkal. Sokszor jön jól a személyesebb kapcsolat.