Ha már gyilkos ülőmunkát vagyunk kénytelenek végezni, nem mindegy, hogyan és hol tesszük: nagyon sok múlik a környezeten. És itt nem csak a kollégákra gondolunk, akik általában baromi idegesítőek, hanem az irodaházra. Az egyterű iroda például komoly stresszforrás, de van, akit az egy négyzetméteres, leválasztott kasznik borítanak ki. Kezdjük az alapoktól: ingatlanos forrást kérdezünk arról, milyen irodákat lehet mostanság bérelni Budapesten.
Minden a megrendelőn múlik
"Az, hogy ki, milyen kialakítást kér, az változó" - kezdi ingatlanos forrásunk. "Ez felosztás szempontjából lehet cellás, vagy egyterű, ezt leginkább a cég tevékenysége határozza meg. A call centeresek például open space-t szoktak kérni, minimál négyzetméteren, az ügyvédi irodák pedig cellás irodát. A lokációra sincs egy jellemző példa, van, akinek mindegy, hol található az iroda, és olyan cég is akad, ahol az a fontos, hogy az ügyvezető közel lakjon. Az egyik ügyfél pedig térképet készített, és a dolgozók keresetek egy olyan részt a városban, ami mindenkinek egyformán közel van” – mondta a szakember.
Mit tud egy A kategóriás irodaház?
Az ingatlanos forrásunk által kezelt irodaházak mind A vagy B kategóriásak. Ezeknél az irodaházaknál elvárt egy bizonyos műszaki specifikáció, és bizonyos szolgáltatások megléte - és itt nem a dolgozók hangulatát nagyban befolyásoló berendezésre gondolunk egyelőre.
Az irodahaz.info-n azt találtuk, hogy az A kategóriás minősítésért kötelező a modern kábelvezetés, az emelt padló / álmennyezet, a modern légkondícionálás, a biztonságos, fedett parkolási lehetőség (parkolóhelyek/m2: belváros: 1:100, nem központi és perifériális: 1:50), I. osztályú szabvány kivitelezés, színvonalas facility management, 24-órás hozzáférés és biztonsági szolgálat, minimum 1000 m2 kiadható irodaterület.
Egyéb követelmények, melyek közül hatot kötelező betartani: modern liftek, minimum 2,65 méteres irodai belmagasság, minőségi recepciós terület, irodák flexibilis kialakíthatósága, kiváló építészeti tervezés, szolgáltatások az épületben vagy a közvetlen szomszédságban, szünetmentes áramellátás vagy kettős betáplálás, kettős üvegezésű ablakok, reflexiós üvegezéssel vagy árnyékolással, étterem. A B kategóriás irodaháznak valamivel kevesebb kritériumnak kell megfelelnie, de ott is elvárás a színvonalas épület, a 24 órás recepció és a leégkondi.
„A konyhát és mosdókat általában bérleményen belül alakítják ki, illetve mellékhelyiségek lehetnek még közös területen. A konyha kiépítése általában benne van az úgy nevezett sztenderd fit-outban, gépek nélkül. De most mindenkinek a kedvére akarnak tenni, úgyhogy sokan kapnak mosogatógépet, mikrót a konyhába. A stenderd fit-out szerint az A-B kategóriás irodákat kulcsrakészen 30-70%-os cellás/openspace kialakítással (ha szükség van cellázásra) adják át, ebben benne van az álpadló, álmennyezet kiépítése, a padlószőnyeg, a festés, a gépészet kalakítása. Ez nem szabály, de ez a szokás, és olyan a bérlői piac, hogy még ennél is többet ki lehet alkudni, akár 100%-ban felcellázzák az irodát, ha úgy rendeled, akár üvegfalakat is kapsz, felsőbb kategóriás szőnyeget, ha komoly megrendelő vagy” - mondja forrásunk.
Az új trend a zöld energia
„A legújabb trend a zöld minősítés. Kétféle van, Leed és Breeam, ezeknek vannak különböző fokozatai, most ezekre a minősítésekre törekszenek nagyon az irodaházak. Az egyik épülő irodaházat kifejezetten azért választotta a bérlő, mert az ügyvezetőnek fontos volt a környezettudatosság. Az ilyen irodákban pédául a víz egy részét újrahasznosítják, a világítás mozgásérzékelős, szelektíven gyűjtik a hulladékot, stb. Egyre több ház törekszik a „zöld” minősítés megszerzésére” – mondja az ingatlanos.
A brit BREEAM (Building Research Establishment Environmental Assesment Method), és az amerikai LEED (Leadership in Energy and Environmental Design) környezettudatos épületminősítési rendszere szerint a minősítési folyamat során azt kell igazolni, hogy az adott épület megfelel a rendszer előírásainak – a két rendszerről többet megtudhat itt.
Posta kell és pláza
„A bérlő dolga csocsószobát, pihenősarkot, minden ilyesmit berendezni. Szolgáltatások közül gyerekmegőrzőről még nem hallottam, hogy kértek volna, lehet, hogy van pár helyen, de nem jellemző. Amit inkább kérnek, hogy legyen posta a környéken, legyen étterem a házban. Sokan örülnek, ha az iroda pláza környékén van, sokan pedig épp azt kifogásolják, mondván, az alkalmazott ne a plázában lófráljon egész nap" - mondja a szakember.
Tegyük fel, hogy munkánk már van, a cég egy jó kis A kategóriás irodaházat bérel, nincs túl melegünk, nem fázunk, és a vécé is elfogadható. Nézzük, mi más kell még a konyhán kívül.
Ingyen kávé kell, design nem?
"Alap az ingyen kávé. Ha jó a kávé, a dolgozók pörögnek, és termelik a GDP-t. Ha rossz az ingyen kávé, nincs külön kávéfőző a szinteken, ne adj' Isten, csak pénzért tud a jómunkásember kávéhoz jutni, annak sosincs jó vége" - mondja Helga, aki viszont azt vallja, hogy a különböző irodai design-elemek tök fölöslegesek: "Engem nem különösebben érdekel, milyen képek vannak a falon, áll-e Vespa az előtérben, vagy brandingelt székeken ücsöröghetek-e az étkezőben. Alapvetően dolgozni járok be, így aztán a napi 9 órából 8 és félben a monitorom bámulom".
Ez is egy vélemény, de van, akinek igenis fontos a design - ami nem mellesleg külföldi szakértők szerint alapvető, mivel attól érzi magát valahová tartozónak a dolgozó, hogy egyértelmű stílust közvetítenek felé.„Szerintem attól jó egy munkahely, ha apró vagy kevésbé kicsi figyelmességekkel elérik, hogy jól érezzék magukat az ott gályázók. Az alapdolgok mellett az sem árt, ha van egy kis saját tered, amit a magadénak vallhatsz, saját képedre alakíthatsz. Tök más például úgy menni dolgozni, hogy van ott egy kis ápolandó virágod, vagy saját (esetleg ott kiválasztott, kisajátított) bögréd, tányérod, stb.” – írja Gina, aki az utánozhatatlanul trendi Google irodát ajánlja mindenki figyelmébe, csúszdával, repülővel és állatbarát belső terekkel. Azért itthon is van egy pár jó példa, érdekes irodák itt.
Közösségi tér ≠ nyugiszoba
Sok irodaház nyugisarokkal vagy játszószobával próbál az alkalmazottak kedvére tenni. „Én nem dolgoztam még túl sok helyen, de az a tapasztalatom, hogy a pihenősarkot sose használja senki, ha semmi mást nem lehet ott csinálni, csak ülni egy fotelben. Bezzeg a pingpongszoba!” – írja Eivissa, és vele értenek egyet a legtöbben, kivéve Mónika, akinek igenis kell egy nyugodt hely.
„Fontos, hogy legyen pihenősarok, ha lehet valahol az épületen kívül is közös kertben, vagy erkélyen, ha van. És persze egy kényelmes foteles rész is legyen az irodán belül” – írja a multinál dolgozó lány. „Szerintem elengedhetetlen akár kis létszámú csapatnál is, hogy legyen közösségi tér, ami nem a munkáé, hanem a csevegésé, pár perces kikapcsolódásé, a folyosói pletykák megosztásáé. Mindehhez pedig nagyon fontos a csomagolás. Minél jobban érzed a munkáltatódon, hogy figyel rád, annál inkább vágysz te is a helyed megőrzésére, érzed magad ösztönözve” – írja Gina.
A legjobb munkahelyekhez a dolgozók kötődnek
Nem kell azonban Kaliforniáig utaznunk, hogy jó munkahelyet találjunk. Mondjuk csúszda és kalandparknak beillő kert nem sok magyar munkahelyen lehet, de itthon is minden évben megválasztják a dolgozók a legjobb munkahelyeket: tavaly összesen 23.000 munkavállaló és 503 felsővezető véleménye alapján kapta meg a Mátrai Erőmű Zrt., a Fundamenta-Lakáskassza Zrt. és a Janssen-Cilag Kft. a legjobb munkahely címet. Azaz az ott a dolgozók 83 százaléka elkötelezett a cég iránt.
A felmérést vezető cég az elkötelezettség mellett a hiteles és emberközpontú vezetést, a teljesítményközpontúságot, a vonzó munkáltatói arculatot, és a fenntartható fejlődést tartotta fontosnak – hogy ezekben mennyire tükröződik a munkavállalók valós jókedve, azt nem tudjuk. De a TV2 riportjából kiderül, hogy a majdnem-legjobb cégnél komoly játéksarok van és nagyon színes az egész iroda:
Mi kell nekünk?
Ahogy egyre többet beszélgettünk irodista ismerőseinkkel, egyre nyilvánvalóbbá vált, hogy a normál hőfokon, a tisztaságon, és a megfelelő belmagasságon, fényen és higiénián kívül csak a munka és a munkatársak milyensége számít: az, hogy van-e csúszda a szintek közt, van-e céges mosoda és büfé a saját szintünkön, tulajdonképp mindegy. BJ-nek a –szaknyelven mondva– lokáció a legfontosabb: „Nekem ugyanaz fontos, mint egy otthonban: hogy hol fekszik. A Hungária körútra pl. eléggé utálnék bejárni” – írja. Máténak csak annyi kell, hogy kényelmes legyen az asztala, és ne legyen kosz, de sokan megőrülnek csocsó vagy pingpong nélkül.
Tehát csak annyi a lényeg, hogy ne legyen kényelmetlen a bent töltött idő? Vagy kell designos berendezés? Sporteszközök? Közösségi tér? Vagy elég, ha szeretjük a munkánkat? Önnek mi a fontos? Mondja el kommentben!
Plusz egy rémtörténet: így is dolgoznak emberek
"Igyekszem visszafogni magam, de tényleg borzasztó hely volt. Egy családi ház volt berendezve rádióstúdiónak, és annak a garázsát alakították át szerkesztőségé. Ebből következett az, hogy szinte mindig hideg volt, állandó nyafogás volt a fűtés miatt. De a legrosszabb az volt, hogy nem volt rendes fény. Hónapokig küzdöttünk, mire megfelelő erősségű lámpákat szereltek fel. Mindezt persze ősztől képzeld el, ahogy szépen csökkent a napsütéses órák száma, egyre depisebb lett a hangulat is. Kb. asztali lámpa és számítógép fényénél dolgoztunk, csoda, hogy nem folyt ki a szemünk. Meg néha tényleg olyan volt, mintha a pincében "rejtegetnének" minket. És persze egy légtér, konyha, minden nélkül, ahhoz fel kellett volna menni a "rádiósokhoz". Ajtó meg aránylag messze, úgyhogy a szellőztetés is elég nehezen ment. Borzasztó volt oda kijárni, egyedül a családi ház kertje kárpótolt. Az egész szituból ordított a "Nem tetszik? Menj el bátran, úgyis találunk helyetted mást!" magatartás" – írja Flóra.
Még több ilyen és ennél durvább sztori a Futószalag című blogon!