WinchEszter, Gömbvillám: becenevek, amiknek a tanárok nem mindig örültek

GettyImages-157293684

Ha egy tanárt becenéven emlegetnek a tanítványai, annak két oka lehet: vagy nagyon szeretik, vagy nagyon nem. A gesztus mindenképpen arra utal, hogy a pedagógus személyisége valamiért különleges a diákoknak. Egy biztos, bármi is motiválta őket, a tanárra ragasztott becenév szívből jött.

Szinte minden iskolában vannak olyan ikonikus tanárok, akik valamiért sokszor egy egész életre vagy akár generációkon átívelve nyomot hagynak a diákokban. A pedagógus jelentőségét a tanítványok azzal is kifejezik, hogy mindenféle becenevet vagy gúnynevet aggatnak rá. Biztos neked sem kell sokáig azon törni a fejed, hogy eszedbe jusson, hogyan is nevezték a legkedvesebb vagy legutálatosabb tanárodat. Talán a tanárok becenevei gyorsabban eszünkbe is jutnak, mint a valódi nevük.

Minek nevezzelek?

A becenevet néha nemcsak megkülönböztető, hanem kedveskedő szerepben is használjuk. Ha egy pedagógus szimpatikus a diákjainak, akkor mindig valamilyen kedves, aranyos vagy vicces becenévvel illetik. Ha pedig valamiért ellenszenves, akkor legtöbbször a névadással gúnyt űznek belőle a diákok. A ragadványnév ebben a formában mindenképpen rombol a tanár tekintélyén, hiszen a vicces megnevezéssel egyúttal ki is csúfolják őt valamiért.

A tanárokat senki nem kérdezi meg, hogy mit szólnak a rájuk aggatott becenévhez
A tanárokat senki nem kérdezi meg, hogy mit szólnak a rájuk aggatott becenévhezselimaksan / Getty Images Hungary

A diákok nyelvi kreativitása szinte határtalan a becenevek gyártásakor. Képezhetik a név csonkításával, a teljes névhez adott kicsinyítőképzőkkel (Mátéka, Lucácska), a csonkított névhez hozzáragasztott kicsinyítőképzővel (Ágika, Petike, Kovács-Kovi), vagy ikerítéssel (Andi-Bandi, Isti-Pisti).
Megkülönböztető szerepe akkor van, ha több tanárnak is azonos a vezeték- vagy a keresztneve. Általánosságban elmondható, hogy akit jobban tisztelnek a diákjai, maguk között a vezetéknevén szólítják, akit pedig nem vesznek komolyan, a keresztnevén nevezik. 

Mi adja az ihletet?

Nézzük, mi alapján adnak becenevet tanáraiknak a diákok. Ha valamilyen szabályt szeretnénk a névadásra felállítani, teljesen fölöslegesen próbálkoznánk, mert lehet, hogy nincsenek visszatérő, egyforma becenevek vagy gúnynevek, egyik sem általános, sokkal inkább egyedi.

Egy azonban nagyon fontos: egy becenév mindenképpen hangsúlyozza a tanár személyiségét.

Ez pedig utalhat valamilyen jellemző belső vagy külső tulajdonságára. Általában az alakjáról, a külsejéről alkotott becenév sértő, gúnyolódó is lehet. A becenév utalhat a tanár nevére, abból is kialakítható, akár a vezetéknevéből, akár a keresztnevéből. Ez is lehet sokszor bántó, de akár kedveskedő is.

Tarzan, WinchEszter, Hógolyó, Gömbvillám

A tanár fizimiskája sokszor oka annak, hogy a diákjai gúnynévvel illetik
A tanár fizimiskája sokszor oka annak, hogy a diákjai gúnynévvel illetikRyanJLane / Getty Images Hungary

Íme néhány vicces fedőnév – magyarázattal együtt –, mellyel diákok illeték a tanáraikat: 

Röltex Rózsi: mindig kötött ruhát viselt.
Masni: az a tanárnő, aki annyira alternatív volt, hogy ruha helyett hosszú selyemből vagy vászonból készült méterárut tekert magára.

Hajas Tojás: az a tanár kapta ezt a nevet, aki a feje tetején kopasz volt, de oldalt meghagyta a haját.

Atya: Pap volt a vezetékneve.

Tarzan: Tar Zoltán.

Törpe: egy alacsony irodalomtanár.
Hógolyó: fehér haja volt, és mindig fehér köpenyben járt.
Gömbvillám: alacsony, kerekded matektanár, aki mint a villám, úgy közlekedett.
Malacka: a jellegzetes orra miatt.
Muszali: egyszer ly-vel írta fel a táblára, hogy muszáj.
Chicco: az így nevezett matematikaprofesszor érzékeny volt rá, hogy mindig le legyen törölve a tábla az óra kezdetére, de az egyik alkalommal a tábla egyik sarkába valaki viccből odaírta, hogy CHICCO. A professzor az óra alkalmával többször is teleírta a táblát egy levezetéssel, de tüntetőleg a CHICCO feliratot soha nem törölte le.
WinchEszter: Eszter keresztnevű informatikatanár.
PéZsé: a monogramja miatt.
Fabio: a Fábián vezetéknév alakult át így.
HáEm: a monogramja alapján Horváth Márta.
Jozi: Balázs József testnevelő tanár.
Vákuum: az a tanár, aki sokat szívatta a diákjait.
HEKA: mozaikszó, ami a Horváth Emil Kedves Apánkból jön.
Dodó: a Dedinszky név becézése.
Kuplung: tanító bácsi, aki a helyi termelőszövetkezet szerelőműhelyéből lépett a katedrára.
Boszorkány: irodalom-tanárnő, aki úgy is nézett ki, mint egy boszorkány, és ráadásul még le is nézte az egész osztályt, és ezt folyton a diákok tudtára is adta.

A tanárokat senki nem kérdezi meg

Mindegy, hogy mi ihlette és milyen céllal, a becenév egyfajta tükör a tanár felé a diákok részéről. A tanárokat, akiket tisztelet kellene, hogy övezzen, és sokszor példaképei a diákoknak, senki nem kérdezi meg, hogy szeretnék-e a rájuk aggatott becenevet, vagy egyáltalán tetszik-e nekik. Vannak, akik büszkék a becenevükre, de a legtöbbjük nem éppen törhetetlen lelkiállapottal viseli a megpróbáltatást, mert nem örül a gúnynevének. Merthogy a tanár is ember, és őt is meg lehet bántani. 

Ti mi alapján adtatok bece- vagy gúnynevet a tanároknak?

Oszd meg másokkal is!
Mustra