Így próbálják megelőzni, hogy egy pilóta földnek vezesse a gépét

GettyImages-928771404

Amikor repülőgépre ülsz, aggódhatsz azért, hogy ne késsen a járat, ne legyen fenn erős a turbulencia, vagy akár azért is, hogy egymás mellett kapjatok helyet a fapados járaton útitársaddal. Az csak nagyon keveseknek jut eszébe, hogy katasztrófa úgy is lehet az útból, hogy az ne a véletlenen, hanem szándékos tetten múljon.

Elvesztik a csomagod, melletted sírja végig az utat egy csecsemő, nagy a turbulencia, használnod kell a végszükség esetére az ülészsebbe helyezett zacskót: ilyesmik miatt gyakran aggódunk. Egy esetleges terrorcselekmény ritkán jut bárki eszébe, amikor gépre ül – az ilyen eseteket 2011. szeptember 11. óta számos módon igyekeznek is elkerülni a légitársaságok. Az azonban többször is bekövetkezett az elmúlt években, hogy egy pilóta saját akaratából vezette földnek az általa irányított gépet, több száz ember életét kioltva.

Katasztrófa bármikor bekövetkezhet

A gyakran repülők biztosan emlékeznek a Germanwings járatának tragédiájára, az elmúlt hónapokban pedig egy kínai repülőgépen utazókkal is ugyanez történt: a pilóta öngyilkossági szándékát a vele együtt a magasban utazók meggyilkolásával teljesítette be. A járaton ülők közt voltak temetésére igyekvő családtagok és egy tizenhét éves fiú is, akik akkor repült életében először.

Amikor a katasztrófa bekövetkezett, senki sem akart abban hinni, hogy szándékosságból történt – a feketedoboz azonban könyörtelenül azt bizonyította, hogy a gép csak annyit tett, amennyire utasították. Több mint 8000 méteres magasságból csapódott be a talajba, magára a feketedobozra – amely egyébként sárga – is több méter mélységben találtak rá a talajban. A légitársaságoknak érdeke, hogy rájöjjenek, ha egy pilóta elmeállapota veszélyt jelent a repülés biztonságára nézve, de vajon hogyan teszik ezt?

A repülőgép az egyik legbiztonságosabb közlekedési eszköz
A repülőgép az egyik legbiztonságosabb közlekedési eszközJetlinerimages / Getty Images Hungary

A repülőgépek pilótáit igyekeznek szigorúan ellenőrizni

A válasz talán nem teljesen megnyugtató: a légitársaságok minden tőlük telhetőt bevetnek, de amint a példák bizonyítják, ez nem mindig elég.

A pilóták a légitársaságoknál kezdett szolgálatuk elején is átesnek egy szigorú orvosi ellenőrzésen, melynek része a pszichés állapot felmérése, és évente újra meg újra felülvizsgálják állapotukat.

Ha életükben valamilyen tragikus esemény történne, igénybe vehetik pszichológus segítségét.

Egy ázsiai légitársaság névtelenül nyilatkozó pilótája ugyanakkor azt mondta nem sokkal a Germanwings gépének 2015-ös tragédiája után a Reutersnek, hogy persze, megkérdezik őket arról, mi minden zajlik épp az életükben, aminek pszichés hatása is lehet, de ki fog teljesen őszintén válaszolni akkor, ha ez az állásába, és engedélyébe kerülhet?

Persze vannak gyanújelek, amelyeket a kollégák felismerhetnek, de ez is ingoványos talaj a pilóta szerint, mert hát ki akarna spicliskedni egy kollégájával kapcsolatosan.

Változtattak is a német tragédia miatt

Legalább ketten maradnak mindig, hogy ne legyen katasztrófa a vége az útnak
Legalább ketten maradnak mindig, hogy ne legyen katasztrófa a vége az útnakMaravic / Getty Images Hungary

Ráadásul ezek a felülvizsgálatok Mark Weiss egykori pilóta, a CNN szakértője szerint nem olyan szigorúak, mint amilyeneknek elsőre tűnnek. Az FAA, az amerikai légihatóság előírása szerint elméletben az amerikai pilótáknak is évente kell átesniük pszichológiai vizsgálaton, ám ő úgy emlékszik, annál mélyebbre sosem mentek vele ezekben a beszélgetésekben, mint hogy hogy vannak a kollégák?

A gyakorlatban inkább azok a változtatások segítenek, amelyek révén sosem maradhat valaki egyedül a pilótafülkében. A Germanwings tragédiáját az is okozta 2015-ben, hogy az első tiszt, a gépet a földnek vezető Andreas Lubnitz kizárta a kapitányt a pilótafülkéből. Ezt azért tehette meg, mert szeptember 11. után egy számzárral nyíló ajtó telepítése vált kötelezővé a pilótafülkére az öngyilkos merénylők elleni védekezés jegyében.

Lubnitz tette után azonban az is bekerült a szabályzatokban, hogy kettőnél kevesebb ember nem maradhat a pilótafülkében, így elkerülhető az, hogy valaki teljesen kamikáze-üzemmódba kapcsolva a gépet a földbe vezesse.

Nincs tökéletes biztonság

Az ugyanis kellemetlen és rosszul hangzó igazság, hogy 100 százalékos védelem nem létezik az ellen, hogy valaki öngyilkosságát ilyen módon vigye végbe, erre lehet példa a kínai eset is, melynek teljes vizsgálata akár egy éven át is eltarthat.

Bár a pilóták testi és lelki egészségére valóban kiemelten odafigyelnek, az emberi természet kiszámíthatatlan.

„Mindenkinek vannak problémái, egyesek jobban kezelik őket, mint mások. Nem mindenki fogja úgy kezelni, hogy lezuhan egy repülőgéppel. Ez egy szélsőséges reakció, és senki sem tudja megjósolni” – mondta el a Reutersnek nyilatkozó pilóta.

Megjelent az új Dívány-könyv!

A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!

Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Mustra