UTAZÁS

Cseréld el a lakásod, és nyaralj fillérekből!

Low budget nyaralás, 1. rész

2011. június 9., csütörtök 08:43

Talán kicsit túl óvatos nemzet vagyunk ehhez, de azért az ötlet egyre terjed - az otthoncsere segítségével bármilyen messzire eljuthatsz a világon, ráadásul megúszhatod a szállásköltséget, így a rideg, drága szállodákat és panziókat. A megfelelő szabályok betartásával pedig a kellemetlen meglepetéseket is elkerülheted. Olcsó és exkluzív kaland. Bevállalod?

Fotó: Dennis Jarvis

„Bejelentkezésem után 5 nappal már négy ajánlatot kaptam nagyon szép helyekről. Egy Dél-Németországban lévő kastély felajánlott 2 hónapot, egy New York-i illető egy 3 szobás lakást, a Central Park-tól nem messze – vágott bele történetébe Hanni Seattle-ből.

"Egy másik szép otthont is felajánlottak Wiesbadenben, és egyet Franciaországban, Bretagne-ban. Már csak egy problémám volt: melyiket válasszam? A saját lakásom 6 nap alatt kelt el, 44 fő nézte meg 5 nap alatt, a világ minden tájáról. Szédületes ez a gyorsaság, ez az internet egyik újabb dicsősége.”

Szálloda nélkül, otthonosan

Egy költséghatékony nyaraláshoz csak egy kis nyitottság és vállalkozó kedv szükséges, valamint kellő tájékozottság. Sokan nem is tudják, hogy létezik egy lakáscsere program, ami alternatív irányban szélesíti a lehetőségek körét. A lakáscsere egy olyan nyaralási mód, amellyel szállásköltség nélkül bármilyen messze eljuthatsz, kikerülve a rideg, drága és rejtett költségektől hemzsegő szállodákat, panziókat, akik isten tudja, miket számolnak fel egy éjszakáért a szobaáron kívül.

Ha bele akarsz vágni, csak fel kell keresned az otthoncserére szakosodott weboldalakat, ahol a regisztrált tagok részletes megállapodás után a pihenésük idejére elcserélik egymással otthonukat. A vállalkozó kedvű turisták így tehát egy időben utaznak, és egymás házában töltik a vakációt. Ennek az utazási formának az előnye, hogy az idegen országban nem csak turisták lehetünk, de helyi lakosként élvezhetjük a mindennapokat. Több weboldal foglalkozik otthoncserével, az egyik legismertebb és legnagyobb oldal a www.homeexchange.com, amely 1992 óta működik, és jelenleg több mint 36 ezer regisztrált tagja van a világ 130 országában.

Valójában személyesen sosem találkoztunk

A nyaralásnak ez az alternatív formája állítólag az 1950-es években született meg. Holland és svájci tanárok elhatározták, hogy a hosszú nyári szünidőket egymás otthonaiban töltik el. Ezzel útjára indult az utazás e rendkívül költségkímélő és barátságos formája. A homeexchange magyar változata a www.csereotthon.com oldal, melynek képviselőjét, Kardos Andrást faggattuk. „Nekem a Kanapé New York című  filmből jött az ötlet, amit kb. 10 éve egy videótékában láttam, s gyorsan rá is találtam az interneten az ilyen cseréket segítő oldalakra. Ennek segítségével többször voltam Párizsban, valamint Milánóban, Londonban és Lisszabonban is, baráti társaságokkal vagy éppen konferenciákra utazva. Ha találkoztam a tulajokkal, mindig régi barátként fogadtak, pedig valójában személyesen sosem találkoztunk addig.”

Végre láttam az Eiffel tornyot

Fotó: Tray Ratcliff

„Eddig egyetlen cserelakásos üdülésem volt, tavaly, Párizsban – meséli Adrienn (35). "Nem hittem volna, hogy látom egyszer az Eiffel tornyot, mint ahogy azt sem, hogy egyszer kijutunk Párizsba. Ám nem is a repülőjegy ára tartott vissza, tudom, hogy a fapadosok korában elérhető dolog a jegy, én inkább a szállodáktól sajnáltam a pénzt. Egy másik házaspárral leveleztünk, de az elején bennünk volt a félsz, hogy mi lesz, ha nem azt kapjuk, amit a képen láttunk, stb. Az csak kis mértékben nyugtalanított, hogy ezidőben mit csinál a majd másik pár nálunk, mivel semmi értéket és rongálhatót nem tartunk otthon. A nyugtalanságom végül hamar elmúlt, egyébként sem volt semmi gond, egy nagyon kedves fiatal párral hozott össze a sors. De a szűrésre való a levelezés.”

A konyhádban főznek és a zenédet hallgatják

A csatlakozás havi díja 944 ft/hó, éves vagy 3 hónapos előfizetési lehetőségek is vannak. A cserére vagy bérlésre felajánlott otthonokra ugyanaz az ár vonatkozik. Az oldalt aktív otthoncserélők üzemeltetik, akik számtalan cserében vettek már részt a világ minden táján. Az első kérdés, ami szinte mindenkiben felmerül, hogy nem zavarja-e a nyaralókat, hogy idegenek mászkálnak a lakásukban?

„Amikor belekezdtem, nem sok minden volt a saját lakásomban, úgyhogy gyorsan elhessegettem ebbéli aggodalmam, de aztán rájöttem, a vendégek is pont úgy viselkedtek nálam, mint én náluk. Kíváncsian körülnéztek, a zenéimet hallgatták és főzőcskéztek - de mindent rendben és tisztán hagytak.” - mondja Kardos András, aki szerint a Magyarországon belüli otthoncserék elterjedésére még egy kicsit várni kell. „Talán kicsit túl óvatos nemzet vagyunk ehhez, de azért az ötlet egyre terjed. A CouchSurfing igen népszerű a fiatalok körében, a HomeExchange ennek kicsit a felnőtt változata, hiszen családosan is, hosszabb időre és otthonként élhetünk máshol. Nagyobb országokban országon belül is működik, és mi is keressük az együttműködést az efféle hazai klubokkal - de jellemzően a külföldi utazás a cél.”

Előre tisztázzuk a szabályokat, mit lehet és mit nem

A lakáscsere többek között azt is lehetővé teszi, hogy ne turistaként, hanem szinte helyi lakosként élhessünk a kiszemelt országban, városban. Sokan már megtapasztalták, hogy az otthoncserélés milyen fantasztikus módja lehet a nyaralásnak, ám ahhoz, hogy minden jól működjön nagyon fontos betartani bizonyos szabályokat. Ha regisztrálsz valamelyik otthoncserés honlapra, és találsz neked tetsző csereotthont, megkezdődhet a levelezés. Ha a másik fél szimpatikus, és vélhetően létre fog jönni az otthoncsere, gondosan készítsd elő az utazást. Írj részletes megállapodást arról, pontosan mit ajánlasz fel a partnerednek, és azt is rögzítsétek, hogy az egymás otthonában okozott kár esetén vállaljátok a helyreállítási költségeket.

Kérjél fényképeket és minél több adatot a házról, például, hogy hány szoba van benne, milyen messze van a ház a városközponttól, milyenek a parkolási lehetőségek vagy a tömegközlekedés. Írásban kell előre megállapodni arról is, hogy mit szabad használni a házban és mit nem. Mielőtt elutazol, nem árt, ha a telefonon zárolod a nemzetközi hívásokat, és a szomszédot is beavatod a csere részleteibe. Az ügyes és érthető kommunikáció segítségével elkerülheted a félreértéseket és a későbbi kellemetlenségeket.

Írd meg te is az utazási élményeidet!

Olcsó szállás Kuala Lumpurban? Telekocsival Barcelonába? Bed and breakfast Skóciában?
Írd meg az Ongo.hu oldalon, hogyan sikerült igazán gazdaságosan utaznod, min lehet jól spórolni egy egzotikus úton, hol találhatók hihetetlenül olcsó szállások!  Részletek.

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

• 2011.06.09 09:45:10TGabi

Azért elég rizikós-pár neten váltott levél még semmi garanciát nem jelent arra nézve, hogy az illető valóban 100 százalékig megbízható.

Ilyet legfeljebb akkor engednék meg magamnak, ha lenne egy halom saját ingatlanom, amiből az egyiket rendelkezésre bocsátanám. De lehet, hogy akkor sem...

• 2011.06.09 09:47:19tede

a pesti 54nm2-es panellakást elcserélem egy párizsi luxus lakosztájra, lehetőleg az eiffel toronyra is rálássak

• 2011.06.09 10:10:04f.m.j.

tede: jaja, nagyon életszerű, vagy ezt sem nekünk találták ki
    az amúgy is gazdag réteg (akik meg tudják fizetni a nyaralásukat, ugyebár) fillérekért nyaralhat, mert nekik van olyan kecójuk, amit nem szégyellnek egy horvát tengerparti lakhelyért kölcsönbe adni

• 2011.06.09 10:37:43ibn_battuta

Mi tavaly januárban csatlakoztunk ehhez a weboldalhoz, és már három cserén vagyunk túl. Feleségemet eleinte nehéz volt meggyőznöm, de kész tények elé állítottam: egyszerűen bejelentettem, hogy a húsvéti szünetben 9 napra Umbriába megyünk ingyen, cserébe a mi lakásunkban lesznek az ottani házigazdák.
    Bejött a dolog, semmi nem tűnt el a lakásból. Általában nagyon rendes emberek vesznek részt a programban. A tipikus lakáscserélő 40-45 év közötti pár 2-3 gyerekkel, több nyelven beszélő, világlátott. Az éves tagdíj (120 dollár) összege egyetlen éjszaka alatt visszajön, négy emberre legalább ennyit kellene költeni szállásra.

Összességében nem lett olcsóbb a nyaralásunk, mivel a szálláson megspórolt pénzt elköltöttük éttermekben és vásárlásokra. Viszont sokkal jobban éreztük magunkat, nem kellett fillérre kiszámolni az ebédre szánt pénzt, stb. Ráadásul nem turistaként éreztük magunkat, hanem bennfentes helyiként: a házigazdák könyvespolcán sok érdekes olvasmányt találunk, a helyi kis közértbe járunk péksüteményért és paradicsomért, stb.

Az elkövetkező egy évre további három-négy csere van beütemezve, csak legyen elég szabadidőnk és pénzünk rá, hogy kihasználjuk :)

• 2011.06.09 10:52:16waszabi

A bizalom megelőlegezett dolog. Arról szól, hogy nincs bizonyíték. Aki bizonyítékokra építi életét, annak értelemszerűen kimaradnak a bizalomra épülő dolgok, élmények. Valamit valamiért.

• 2011.06.09 11:19:57magyar bucó

A barátnőm apja így volt Londonban. Létező lehetőség...

• 2011.06.09 12:08:01isssti

Ez kurva jól hangzik, ki kéne próbálni..

• 2011.06.09 13:09:57roadrunner

Kivancsian varom hogy egy bekasmegyeri proli milyen sikereket er el (-:

• 2011.06.09 13:13:15Desiderata

Az otthonom nem hotel.
    A világ másik végéről jött ismeretlenek, akik lehetnek tbc-sek, tetvesek, vagy tolvajok használják nyugodtan a ti lakásaitokat.
    Én meg nyugodtan alszom, mikor nyaralni megyek.

• 2011.06.09 13:20:04Anna Doktor

Desiderata: gondolom orvos vagy :-)
    Én próbáltam new yorki fiatalokkal, illetve bordeaux-i párral és tökéletes volt. Nem a tetves, tbc-s stb. emberek a tagjai (hívei)ennek a "közösségnek". :-)

• 2011.06.09 13:20:27By request

Nekivágok. Pedig épp most áztatott el trágyalével a felettem lakó a veszprémi Harlemben. Valszeg Kijevbe vagy Bukarestbe azért eljuthatok így is.

• 2011.06.09 13:21:00Anna Doktor

...

• 2011.06.09 13:33:54Cpt. Flint

nem véletlenül nem terjedt el ez nálunk... jó nyelvtudás és csereképes élőhely kell hozzá. ez azért Mo. lakói többségének nincs. megmondom őszintén, hogy talán én is szégyellném a falunkat, és lehet, hogy a gyerekek által erősen leamortizált bútorainkat is.

• 2011.06.09 14:18:37negyven

Lakótelepi 10.emeleti panel, kilátás a brikettgyárra és a kukákra amikben folyamatosan turkálnak. A ház előtt egész nap norvégok táboroznak, a közvetlen szomszéd egész nap fúr, de mindig. Vasárnap délben is. Egy csendes kis Görög faluba mennék....

• 2011.06.09 14:42:36adhuvbeigiqe upiugtqeőoqőoqqe

negyven!

:))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

• 2011.06.09 15:07:46negyven

Pedig de jó lenne a tenger zúgására ébredni... Szegény görög meg hallgathatná reggel ötkor hogy tapossa a kukás a sörösdobozokat a ház előtt, később meg hogy izéke a kurva anyád gyere már mert elkésünk a böliből.

• 2011.06.09 16:52:57potyapetya

Ez is hasonlo, itt csak 59 USD az eves dij:[link]

• 2011.06.09 18:32:30hamsa

Desiderata, amíg nyugodtan alszol nyaralás közben, addig itthon kirámolják a felügyelet nélkül hagyott lakásodat. Megfontolandó, de ha cserélsz, még a macska se hal éhen, meglocsolják a pálmafát. Ha szerencséd van, akkor még némi vacsi is lesz a hűtődben

• 2011.06.10 07:30:15Nancsi

Egy nyaralás töredékébe kerül tokkal-vonóval, mint amit a lakásomból értéket elvihetnek, könnyedén. Elég ha minden 20. csaló, akkor is buknék az ügyön hosszú távon. Arról már nem is beszélek, hogy ha véletlenül tesznek tönkre valamit a lakásban focizó idegenek az is simán kerülnek annyiba mint egy komplett nyaralás.

Ez a lehetőség ugyanarra alapoz mint a 250% THM-es gyorshitelek: pénzem nincs, de szeretnék plazmatv-t, nyaralást, stb - megkapom a lehetőséget, a kellemetlen részeit meg majd nem mondom el a szomszédoknak.

• 2011.06.10 09:30:12raar-pingvin

tehát a ti, fanyalgók mennétek el más lakásába, akkor biztosan fociznátok, a szőnyegre hánynátok és elvinnétek a nem odaszögezett holmikat....?

• 2011.06.11 14:04:24Animacs (a Tyne folyó déli partja)

raar-pingvin, az egy dolog, hogy nem, de honnan tudjam, hogy a világ másik végén élő vadidegen milyen? meg milyen szokásai vannak? lehet, hogy náluk tök természetesek a fentiek...ja, van egy házunk Füreden, amit nyáron anyámék kiadnak nyaralóknak, ott volt például, hogy a vendég nem lehúzta a vécén a szarát, hanem becsomagolta vécépapírba, és bedobta a kukába. állítólag náluk így szokás. (nem emlékszem, honnan jött.)

SZÓLJON HOZZÁ!

Blogok, amiket olvasunk

STÍLER 4 ruhadarab, aminek nincs helye egy stílusos nő ruhatárában

A nagy őszi gardróbcsere remek alkalom arra, hogy megszabaduljunk néhány olyan holmitól, ami csak a megvásárlás pillanatában tűnt jó ötletnek. A divat változik, trendek jönnek-mennek, de biztos lehetsz benne, hogy a most következő cuccok nélkül igenis, lehet élni. Ráadásul egy magabiztos, stílusos életet.

KERTÉSZ Így gondozd ősszel a csónakorchidádat

Most, hogy ránk rúgta az ajtót az ősz, egyre jobban figyelünk a szobanövényekre. Az orchideák különösen népszerűek. ennek oka lehet különleges szépségük, szokatlan megjelenésük, vagy éppen az, hogy a meleg trópusi tájak hangulatát hozzák közel, ami télen különösen jóleső érzés.

OTTHONTÉRKÉP Elfogytak a zuglói garázsok

Fizetős övezetté vált a XIV. kerületben az Örs vezér tere és a Felvonulási tér környéke is. Ráadásul nem csak hétköznap, hanem szombat-vasárnap is. Gondoltuk, megnézzük, milyen a garázshelyzet a kerületben. Aztán koppantunk.