TREND

A 2010-es évek megrengetik a divatot

2010. február 23., kedd 10:00

Bahar Shahpar divattervező nemrég megfogalmazta az évtized divatirányzatát: eszerint a fenntarthatóság jegyében az eddigieknél ritkábban váltakoznak majd a trendek. Újabban pedig vásárolni sem divat. Vivienne Westwood legalábbis arra szólította fel a London Fashion Week nézőit, hogy ne vegyenek ruhát.  

A most zajló London Fashion Weekre időzítette Vivienne Westwood saját, környezetvédelmi kampányát. Elsőként, néhány napja a BBC rádióadásában szólította fel a hallgatóságot a ruhavásárlás bojkottjára, majd pedig a divathéten bemutatott show-ján figyelmeztette a közönséget, hogy vessenek véget a vásárlási mániának.

A kevesebb ruha is elég

A divattervező úgy látja, az emberek fogalom nélkül megvesznek mindent, amire nincs szükségük, ezzel nemcsak rengeteg hulladékot termelnek, hanem arra is ösztönzik a fogyasztási cikkek gyártóit, hogy még több, fölösleges árut dobjanak a piacra, és többek közt ez a folyamat is felelőssé tehető a globális felmelegedésért.

Kollégái egyelőre nem csatlakoztak a tervezőnő kezdeményezéséhez, nyilvánvaló céljuk, hogy a kollekcióikat eladják, Vivienne Westwood azonban már régen megalapozta a nyugdíjaséveit. Malcolm McLarennel - aki később a Sex Pistols menedzserként vált ismertté - nyitott butikot huszonéves korában, ahol punk stílusú ruháival gyorsan felépítette a vevőkörét. Stílusához hozzátartozott, hogy egészen megdöbbentő módon kombinálta a hagyományos viseleteket akár a kutyanyakörvvel, borotvapengével, ipari láncokkal. Később Londonban, Manchesterben, Newcastle-ben, Liverpoolban és Leedsben is nyílt üzlete. A ruhákon kívül tervezett már parfümöt és a Cole&Son-nal közösen tapétát is.

Trendek helyett időtlen stílusok

A környezetvédelmet egyébként egyre több divattervező támogatja a maga módján. Az egészséges és fenntartható életmód, vagyis a Lohas (Lifestyles of Health and Sustainability) hívének vallja magát Stella McCartney is, aki a kollekciói készítéséhez nem használ olyan anyagokat, amelyek kémiai módosításon estek át, illetve a ruhagyártásban a fair trade (méltányos kereskedelem) mozgalomhoz tartozó cégekkel működik együtt. A mozgalomban részt vevők a közvetítőket kiiktatva a termelőktől vásárolnak, és ezzel is lehetővé teszik, hogy azok reális bért kaphassanak. A termékek előállításának pedig meg kell felelniük bizonyos környezetvédelmi előírásoknak, és olyan munkaügyi feltételeknek, mint például a gyerekmunka kizárása.

Vivienne Westwood egyik nagy rajongója, Emma Watson színésznő is csatlakozott a mozgalomhoz, aki az organikus ruhákat gyártó People Tree idei kollekciójának a megtervezésében működött közre. Bahar Shahpar New York-i divattervező pedig nemrég kijelentette, hogy 2010-es évek a fenntartható termelési módszerek elterjedése miatt sajátos divatirányzatot eredményez majd. Ebben a sűrűn váltakozó trendek helyett az időtlen stílusok kapnak nagyobb teret, és a tömegárut felváltják a hosszabb használatra tervezett, praktikus, és főleg organikus holmik.

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

Blogok, amiket olvasunk

FOODY A világ 10 leggazdasabb séfje

A világ leghíresebb séfjei sokkal többek, mint szakácsok, ôk már márkák. Na de ki vezeti azt a listát, ahol Nigella csak az utolsó helyet tudta megcsípni?

ZEM 8 tanács kezdő futóknak, hogy ne hagyd abba a harmadik héten

Bárki elkezdheti, majdnem bárhol végezhető, és egy jó cipőn kívül semmi sem kell hozzá. Adunk néhány tippet, hogyan találhatod meg benne az örömödet, azaz hogyan nem fogod abbahagyni a futást pár hét után.

GADGETSHOP Így válassz okoskarkötőt

Az értékesítési adatok alapján az okoskarkötők az idei év slágercikkei lehetnek. Én is az okoskarkötők szerelmese vagyok, így elárulok néhány titkot, hogy tudj választani a több száz elérhető fajtából.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta