Zanza!

Bahar Shahpar divattervező nemrég megfogalmazta az évtized divatirányzatát: eszerint a fenntarthatóság jegyében az eddigieknél ritkábban váltakoznak majd a trendek. Újabban pedig vásárolni sem divat. Vivienne Westwood legalábbis arra szólította fel a London Fashion Week nézőit, hogy ne vegyenek ruhát.

 

A most zajló London Fashion Weekre időzítette Vivienne Westwood saját, környezetvédelmi kampányát. Elsőként, néhány napja a BBC rádióadásában szólította fel a hallgatóságot a ruhavásárlás bojkottjára, majd pedig a divathéten bemutatott show-ján figyelmeztette a közönséget, hogy vessenek véget a vásárlási mániának.

A kevesebb ruha is elég

A divattervező úgy látja, az emberek fogalom nélkül megvesznek mindent, amire nincs szükségük, ezzel nemcsak rengeteg hulladékot termelnek, hanem arra is ösztönzik a fogyasztási cikkek gyártóit, hogy még több, fölösleges árut dobjanak a piacra, és többek közt ez a folyamat is felelőssé tehető a globális felmelegedésért.

Kollégái egyelőre nem csatlakoztak a tervezőnő kezdeményezéséhez, nyilvánvaló céljuk, hogy a kollekcióikat eladják, Vivienne Westwood azonban már régen megalapozta a nyugdíjaséveit. Malcolm McLarennel - aki később a Sex Pistols menedzserként vált ismertté - nyitott butikot huszonéves korában, ahol punk stílusú ruháival gyorsan felépítette a vevőkörét. Stílusához hozzátartozott, hogy egészen megdöbbentő módon kombinálta a hagyományos viseleteket akár a kutyanyakörvvel, borotvapengével, ipari láncokkal. Később Londonban, Manchesterben, Newcastle-ben, Liverpoolban és Leedsben is nyílt üzlete. A ruhákon kívül tervezett már parfümöt és a Cole&Son-nal közösen tapétát is.

Trendek helyett időtlen stílusok

A környezetvédelmet egyébként egyre több divattervező támogatja a maga módján. Az egészséges és fenntartható életmód, vagyis a Lohas (Lifestyles of Health and Sustainability) hívének vallja magát Stella McCartney is, aki a kollekciói készítéséhez nem használ olyan anyagokat, amelyek kémiai módosításon estek át, illetve a ruhagyártásban a fair trade (méltányos kereskedelem) mozgalomhoz tartozó cégekkel működik együtt. A mozgalomban részt vevők a közvetítőket kiiktatva a termelőktől vásárolnak, és ezzel is lehetővé teszik, hogy azok reális bért kaphassanak. A termékek előállításának pedig meg kell felelniük bizonyos környezetvédelmi előírásoknak, és olyan munkaügyi feltételeknek, mint például a gyerekmunka kizárása.

Vivienne Westwood egyik nagy rajongója, Emma Watson színésznő is csatlakozott a mozgalomhoz, aki az organikus ruhákat gyártó People Tree idei kollekciójának a megtervezésében működött közre. Bahar Shahpar New York-i divattervező pedig nemrég kijelentette, hogy 2010-es évek a fenntartható termelési módszerek elterjedése miatt sajátos divatirányzatot eredményez majd. Ebben a sűrűn váltakozó trendek helyett az időtlen stílusok kapnak nagyobb teret, és a tömegárut felváltják a hosszabb használatra tervezett, praktikus, és főleg organikus holmik.

Blogmustra