Nem az a szép, akit a reklámokban látunk

Nőiségünk összeköt bennünket, még akkor is, ha ez nem tudatos – mondta Szász Anna ötvösművész a Bennünk élő Istennők kiállítás kapcsán, melyben a nőiség és alkotás témáját járták körül Bagdi Kata textiltervezővel és Lázár Alexandra fotóssal közösen.

Jean Shinoda Bolen japán származású pszichiáternő azonos címet viselő könyve nyomán tervezték meg a Moha Kávéház és Kultúrtérben nemrégiben megnyílt kiállítást. Bolen a nőkben megragadható ősi viselkedéstípusokat a görög-római mitológia hét fő istennőjével azonosította. Mindegyik más és más jellemzőjét képviseli a női létezésnek, melyek az életszakaszok változásával párhuzamosan aktivizálódnak. Egy nő életében felmerülő problémák, az azokhoz kapcsolódó dilemmák az egyes lélekrészek küzdelméről, jelen értelmezés szerint az istennők harcáról szólnak.

Hús-vér nők, akik a tökéletlenségükkel együtt szépek

Néhány istennő

Aphrodité: a szépség és szerelem istennője

Eileithüa: Héra gyermeke, a szülés istennője

Erisz: a viszály istennője

Démétér:  a Föld istennője, Zeusz testvére

Hestia:  Zeusz testvére, a családi tűzhely istennője

Hébé:  Zeusz és Héra gyermeke, az ifjúság istennője. Héraklész felesége lett.

Hékaté: Háromfejű és háromtestű alvilági istennő, a varázslás, a sötétség és az éjszaka úrnője

Hügieia: Aszklépiosz leánya, az egészség istennője

Írisz: a szivárvány istennője

Mnémoszüné: az Emlékezés, a Múzsák anyja

Nemeszisz: Nüx leánya, a megtorlás istennője

Niké: a győzelem istennője

Pallasz Athéné: A városvédő mesterségek és tudományok védnöke, a bölcsesség, jog, művészetek oltalmazó istennője.

Szelené:  a Hold istennője

Az örökérvényű témához, most - a nőiség meghatározó attribútumain - Bagdi Kata által tervezett ruhákon és Szász Anna ékszerein keresztül kerülhetünk közelebb. A megnyitót nem annyira a rideg profizmus, sokkal inkább a családias hangulat övezte. Még az utolsó pillanatban is rendeződött a tér és - ahogy megtudtuk - egyes bemutatott darabok formálódtak még a színfalak mögött.

„Profi modellek helyett családtagokat és barátokat kértünk meg, hogy keltség életre a ruhákat. Hús-vér nőket akartunk bemutatni, akik tökéletlenségükkel együtt szépek. Voltak, akik nagyon nehezen fogadták a felkérést, de a megfelelő ruha és ékszer kiválasztása után mindenki annyira nővé vált. Minden nőnek meg kell mutatnia önmagát, ha ráncos vagy kövér, akkor is. A szépség számunkra nem a média által közvetített kiüresedett, talmi nőideál. Trendek felett akartuk megfogalmazni a mondanivalónkat” – fogalmazták meg az alkotók.

Eltérő életszakaszokban lévő, különböző alkatú, típusú nők töltötték be a teret, melyhez Bodrogi Éva énekes improvizációja Juhász Gábor gitárkíséretében adta meg a kellő hangulatot. A helyiség falain megjelenő, Lázár Alexandra által az ékszerekről készített hangulatfotók és a különleges zenei aláfestéssel kísért vetítés egészítette ki az eseményt.

Mi inkább Artemiszek vagyunk, független lelkek

„Ma mindhárman Artemiszként jelentünk meg, aki a független női lélek megtestesítője – kaptuk meg a választ arra a kérdésre, hogy a hét istennő közül melyiket érzik közel magukhoz az esemény megálmodói. Kibújtunk egy kicsit a klasszikus női szerepből, mert a hétköznapok során mindaz, amit csinálunk elveszik, múlandó. De a művészet által éppen ennek mondtunk ellent. Igyekeztünk maradandót alkotni és kihozni magunkból a maximumot.”

Érdekes és talán mégsem véletlen, hogy éppen így hárman találtak egymásra, mint a görög-római mitológiában a báj, a kellem, a kreativitás és a termékenység istennői a Khariszok, ismertebb nevén Gráciák.

„Amikor a kiállítás gondolata felmerült, rögtön Katára gondoltam – mesélte Szász Anna. Bagdi Kata és Lázár Alexandara mindketten a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen végeztek, ahol Kata diplomamunkájához akkor is Szandra készítette a képeket. Így állt össze a formáció.

A kevesebb náluk mindig több

A kevesebb több filozófiáját vallják mindhárman, ami az alkotás folyamatának számos pillanatában bevillan. Egyszerű, ősi technikákkal dolgoznak. Szász Anna ékszereiben a természet folytonosságának és egyszerűségének megragadása fogalmazódik meg. A kézi szerszámokkal megmunkált nemes anyagok, ezüst- és rézszálak egymásba fonódó mintázata játékosan egészül ki féldrágakövekkel és gyöngyökkel.

„Az egyszerű technikák lehetőséget adnak a megvalósítás folyamán, hogy ne vesszen el az eredeti gondolat. Hiába ismerek más, bonyolultabb kivitelezési módszereket, mégis ezáltal vagyok képes a legjobban az önkifejezésre” – emelte ki Anna.

A jó öreg szemfelszedés

Bagdi Kata ruháinak különlegességét az elasztikusság és a formálhatóság adja, ami viselője számára elég játékteret enged, hogy alkatához legmegfelelőbben igazítsa azt. Öltözékeit szintén egyszerű módszerrel, úgynevezett szemfelszedéses technikával teszi izgalmassá. Anyagválasztást tekintve ő is a természetes anyagokat preferálja, főként pamutot használ, így a látvány mellett a kényelem és hordhatóság is fő szempont nála.

„Jó nyomon haladunk így együtt. Mivel ilyen gyorsan egymásra találtunk, nem kérdés, hogy a jövőben is közös munkát tervezünk. Lendületben vagyunk, nem állunk meg. Nagy az érdeklődés a munkánk iránt Milánóban, ezért most ezt a lehetőséget akarjuk megragadni.”

Ám addig is, mindenkit sok szeretettel várnak a Moha Kávéház és Kultúrtérbe, ahol a kiállítás 2011. szeptember 20-ig megtekinthető.

Oszd meg másokkal is!
Mustra