A ruhabotrány után újrahasznosítanak a tömegmárkák

Zanza!

Az újrahasznosítás sokáig csak a kis, kézműves tervezők kollekcióit jellemezte. Az organikus ruhák után viszont úgy tűnik, ez lesz a tömegmárkák új dobása, amivel valamelyest csökkenthetik a tonnaszámra gyártott ruhák okozta ökológiai lábnyomot, miközben persze saját imázsukat is javíthatják ezzel.

Tavaly januárban nagy felháborodást váltott ki, amikor a New York Times egy cikke nyomán kiderült: a H&M és a Wal-Mart is zsákszámra dobja ki azokat a ruhákat, amelyeket a leárazásokon sem tudnak eladni.

Ezt a szomorú tényt tovább súlyosbította, hogy az egyébként teljesen új, sosem hordott ruhákat géppel, ollóval, borotvával szándékosan megrongálták, hogy még véletlenül se kerülhessen máshol eladásra – viszont így a rászorulókhoz sem juthatott el. A cégek természetesen tagadtak, arra hivatkozva, hogy ezek csak egyedi, érthetetlen esetek voltak és normális esetben a ruhákat eladományozzák.

Már a gyereket is öltöztethetjük tudatosan

A botrány után nem sokkal a H&M piacra dobott egy zöld kollekciót, amelyet világszerte kapni lehetett, és amelyben több, újrahasznosított poliészterből készült ruhadarab is volt. Valószínűleg az imázsukat továbbra is próbálják helyreállítani, mivel áprilistól kaphatók lesznek az idén tavaszra szánt Conscious Collection (conscious = tudatos) öko-modelljei.

Az újdonság, hogy már nemcsak környezettudatos nők viselhetik a ruhákat, hanem férfi- és gyermek vonallal is kiegészítették. Emellett pedig a Lanvinnel közös kollekció gyártása során megmaradt anyagokból is készítettek egy mini-kollekciót: ezt viszont csak február első hetében, a New York-i áruházukban lehet majd megvenni. Ezzel viszont nem ők az egyedüliek, sőt azt is mondhatjuk, le vannak maradva. Kis márkák ezrei foglalkoznak ma már azzal, hogy gyakorlatilag bármilyen alapanyagot újrahasznosítva készítsenek ruhákat és kiegészítőket, ilyesmivel a Wampon is lehet találkozni.

A mammutmárkák nem sietik el

Szépen lassan azonban a nagyobb üzlethálózatok is rákaptak a tudatos trendre, a London Fashion Weeket évek óta külön, az etikus divatmárkákat tömörítő kiállítás kíséri, a Marks&Spencer már 2007-ben kínált újrahasznosított poliészterből készült ruhákat. A legtöbb tömegmárka azonban eleinte „csak” az organikus alapanyagokból készült ruhákat propagálta, amelyeknek gyártásakor nem használnak a környezetre káros vegyi anyagokat, illetve a zacskókat igyekeztek könnyen lebomló anyagúra cserélni. Ma már az veszi ki rosszul magát, ha nincs ilyen projektje egy cégnek, így a legkülönfélébb márkáknál a legváltozatosabb formákban jelenik meg a környezettudatosság divatja.

Régi fecnikből új kollekció

Míg az organikus ruhák gyártása kevésbé terheli a környezetet, a megmaradó árutömegekre ez még mindig nem jelent megoldást. Így elkerülhetetlen volt, hogy az anyagok újrahasznosításán is elkezdjenek gondolkodni a nagy cégek. A Levi's pár éve bemutatott már ilyet a RECYCLED farmerekkel: igaz, hogy akkor még csak az anyag 17 %-a volt újrahasznosított. Emellett a Reused Jean Shoe cipőkollekcióban a tornacipők felsőrészét régi nadrágok olyan jellegzetes részleteinek felhasználásával készítették, mint a rézszegecs vagy a sárga szegés.

Az egyik legnépszerűbb, többszörös díjnyertes öko-márka, a Goodone már a Puma, a Topshop, legutóbb pedig a Tesco számára is tervezett újrahasznosított ruhákat. Meglepő módon azonban luxusmárkák, mint a Hermés is jelentkezett hasonlóval: a Petite h nevű kollekcióban többek közt a híres táskák készítésekor megmaradt anyagokból készítettek ékszereket, kiegészítőket és lakásdekorációs tárgyakat.

Blogmustra