Csökken egy rettegett ráktípus kockázata ettől az étrendtől

Olvasási idő kb. 2 perc
Google Állítsd be Google keresőjét, hogy a találatok között biztos ott legyen a Dívány!

Egy friss kutatás igazolta, hogy az alacsony zsírtartalmú étrend csökkentheti a tüdőrák kockázatát. Kiderült az is, nem elég csupán a zsírt csökkenteni a rák elkerülése érdekében. Az sem mindegy, milyen típusú zsírt eszünk.

Bár a rák kialakulásához az esetek többségében az étkezésnél kockázatosabb szokások vezetnek, az új kutatások bizonyos esetekben mégis összefüggést mutatnak az étrend és a daganatos megbetegedés között.

Nem minden zsír ártalmas 

Az alacsony zsírtartalmú diéták a '80-as és a '90-es években értek el népszerűségük csúcsára. A sikerhez azok az új kutatások is hozzájárultak, amelyek egyre nagyobb hangsúlyt fektettek az olyan jó zsírok, mint például az olívaolaj vagy az avokádó általános egészségmegőrző szerepére. A táplálkozástudomány ennek eredményeképpen felhagyott azzal az elmélettel, hogy minden zsír rossz, sokkal inkább azt hangsúlyozták, hogy a telített helyett zsírok helyett egyszeresen telítetlen és többszörösen telítetlen zsírokat fogyasszanak az emberek.

A zsírok sem egyformák, vannak, amelyek segítenek a rák megelőzésében, míg mások épp a rettegett betegség kialakulásához járulnak hozzá
Fotó: mikroman6 / Getty Images Hungary

Ennek ismerete nem csupán azoknak lehet hasznos, akik szeretnének néhány pluszkilótól megszabadulni.

Vannak ugyanis olyan esetek, amikor az alacsony zsírtartalmú diéta indokolt, sőt talán védelmet is nyújt az olyan betegségek ellen, mint a mellrák.

Egy új kutatás eredményéből az is kiderült, hogy nem a mellrák az egyetlen olyan daganattípus, amely az étrend módosításával megelőzhető. A kínai kutatók nemrég annak jártak utána, hogy az alacsony zsírtartalmú étrend csökkentheti-e a tüdőrák kockázatát. Vizsgálatukhoz csaknem száz 65 éven felüli résztvevő prosztata-, tüdő-, vastag-, végbél- és petefészekrák-szűrése során készült leleteit használtak fel. A résztvevők egyikénél sem diagnosztizáltak soha rákot. A vizsgálatba bevont személyek egészségi állapotát átlagosan nyolc év után követték nyomon, figyelemmel a rák előfordulására. 

A diétával elkerülhető a tüdőrák

Azoknál, akik betartották a diéta szabályait, kisebb eséllyel alakult ki tüdőrák
Fotó: picture alliance / Getty Images Hungary

A megfigyelések szerint azoknál volt a legalacsonyabb a tüdőrák kockázata, akik a legjobban betartották az alacsony zsírtartalmú diétára vonatkozó szabályokat. Ez azt jelenti, hogy az étrendnek mindössze 30 százaléka lehetett zsír. Nem meglepő, hogy azoknál, akik dohányoztak, nagyobb valószínűséggel alakult ki tüdőrák, ám ez a csoport is élvezte a zsírszegény diéta egészségmegőrző előnyeit.

Nem mindegy, milyen zsírt fogyasztunk

A zsírszegény diéta egészségmegőrző szerepét az is befolyásolta, hogy a vizsgálatban résztvevők milyen típusú zsírt fogyasztottak. Azoknál, akik több telített zsírt ettek meg, nagyobb valószínűséggel alakultak ki tüdőrák, mint azoknál, akiknek az étrendje egyszeresen és többszörösen telítetlen zsírokat is tartalmazott. 

Az avokádóban és az olívaolajban lévő jó zsírok segítenek az egészségmegőrzésben
Fotó: ollo / Getty Images Hungary

A dohányzás káros hatásait nem enyhíti a diéta

A kutatást végző orvosok a vizsgálat eredményeit összegző tanulmányukban hangsúlyozták: azok az emberek, akik szeretnék csökkenteni a tüdőrák kockázatát, ne hagyatkozzanak pusztán az alacsony zsírtartalmú étrendre a védelem érdekében. A dohányosok esetében annak kell lennie az első lépésnek, hogy a dohányzást abbahagyják, hiszen ez a világ legveszélyesebb rákbetegségének legnagyobb kockázati tényezője. 

Kutatások igazolják, hogy a gyulladás csökkentésének egyik legjobb módja nem a gyógyszeres szekrényben, hanem a kiskertekben rejlik. Megfelelő élelmiszerek fogyasztásával ugyanis leküzdhető a gyulladás. Ha szeretnéd tudni, milyen zöldségek és gyümölcsök segíthetnek a gyulladás leküzdésében, olvasd el az erről szóló cikkünket is.

Clear Collagen Professional italpor

A BioTechUSA segít céljaid elérésében

A BioTechUSA elkötelezett az egészséges életmód támogatása mellett. A kiegyensúlyozott étrendet az egyéni szükségletekhez igazított, gondosan megválasztott étrend-kiegészítők egészíthetik ki a tudatos életmód támogatására.

További információkért kattints ide.

hirdetés

Juhász Marianna
Juhász Marianna
Oszd meg másokkal is!

Neked ajánlott

Az oldalról ajánljuk

Világom

Egy lélek sem lakik a menekülő keresztények szigetén: ma már csak egy magányos templom őrzi Nozaki titkát

Több mint 250 éven át titokban őrizték hitüket azok a japán keresztények, akik a hatóságok elől az ország legtávolabbi szigeteire menekültek. Nozaki az egyike volt azoknak az elszigetelt menedékhelyeknek, ahol a kereszténység követői a vallási tilalom ellenére is fenn tudták tartani közösségeiket. Noha a Nagaszaki prefektúrához tartozó apró sziget ma már lakatlan, különös múltja miatt mégis sokan kíváncsiak rá.

Világom

Betiltották a középkorban a gombot: nők nem viselhették

A pazarlás visszaszorítása érdekében egészen szélsőségesnek tűnő rendelkezések korlátozták a középkori olasz városok lakóinak kinézetét. Többek között gombot sem hordhatott mindenki, de a hajviseletet és az otthoni öltözködést is szabályok közé szorították.

VIP

Fehérjepor nőknek: marketingfogás, vagy tényleg szükségünk van rá?

A fehérjeporokról sokan még mindig azt gondolják, hogy elsősorban testépítőknek vagy élsportolóknak valók, miközben egyre több hétköznapi ember használja őket a mindennapi étrend részeként. De valóban szükség van rájuk, vagy inkább csak kényelmi és marketingtermékekről van szó?

Testem

Felturbózott vitamin lehet hatékony az Alzheimer-kór ellen

A szakemberek egy olyan megoldást kerestek a neurodegeneratív betegségek kezelésére, mely nemcsak a folyamat lassítására képes, hanem gyógyíthatja azokat a károkat is, melyeket a betegségek okoznak. A K-vitamin egy feljavított változata hatékonyan ösztönözte az agyban lévő „előd-sejteket” arra, hogy neuronokká alakuljanak, pótolva ezzel az elpusztult agysejteket.

Mindennapi

Családtagjaid hangján hívhatnak a csalók: minden pénzed elveszítheted, ha nem vigyázol

A mesterséges intelligencia rohamos fejlődésével egy új, rendkívül veszélyes csalási módszer terjed: a hangklónozás. A kiberbűnözőknek ma már mindössze néhány másodpercnyi valós hangfelvételre van szükségük ahhoz, hogy bárki hangját, legyen az családtag, barát vagy kolléga egyszerűen lemásolják. Ezeket a hangmintákat általában a közösségi médiából vagy korábban titokban rögzített hívásokból szerzik meg.