Ezt az élelmiszert eddig rákkeltőnek bélyegezték, de az ellenkezője igaz

Olvasási idő kb. 2 perc
Google Állítsd be Google keresőjét, hogy a találatok között biztos ott legyen a Dívány!

A tudósok felfedezték, hogy az antioxidánsokban gazdag zöldségek és gyümölcsök mellett vannak egyéb más olyan élelmiszerek, amelyek fogyasztása megakadályozza a rákos megbetegedések kialakulását. A kutatás, melynek eredményét nemrég publikálták a tudósok, érdekes felfedezést hozott.

Egy új tanulmány szerint a vörös hús és a tejtermékek fogyasztása segíthet a rák elleni küzdelemben.

Laborvizsgálatok segítettek

A tudósok felfedezték, hogy a marha-, a bárány- és a tejtermékekben található specifikus zsírsav hozzájárul ahhoz, hogy az emberi szervezet felvegye a harcot, és legyőzze a daganatot.
A Nature folyóiratban megjelent tanulmány szerint, ha a vérben magasabb a transzvakcénsavként (TVA) ismert zsírsav szintje, a rákos betegségben szenvedők szervezete jobban reagál az immunterápiára. Mindez azt sugallja, hogy az említett élelmiszerek hatékonyan kiegészíthetik a rákos betegek gyógyterápiáját.

A kutatók szerint a marhahús fokozhatja a daganatellenes immunválaszt
Fotó: LauriPatterson / Getty Images Hungary

Világszerte számos kutatás zajlott már annak érdekében, hogy kiderüljön, pontosan milyen kapcsolat van az étrendünk és az egészségi állapotunk között. A mögöttes mechanizmusokat azért nehéz megérteni, mert az emberek sokféleképpen étkeznek, és különféle ételeket fogyasztanak, melyek mind másként befolyásolják a fiziológiát és a patológiát.

Éppen ezért a vizsgálat során a szakértők egyféle tápanyagra kezdtek el koncentrálni, és megfigyelték, hogy vannak olyan ételek, amelyek aktiválhatják a T-sejtes immunválaszokat, és találtak olyanokat is, amelyek valóban fokozzák a daganatellenes immunválaszt azáltal, hogy aktiválják az immunrendszerünkben lezajló folyamatokat.

Továbbra is javasolt mértékkel fogyasztani

A fenti kritériumoknak megfelelően összeállítottak egy élelmiszerlistát, hogy megfigyeljék, a bennük lévő vegyületek alapján melyik képes és melyik nem képes befolyásolni a daganatellenes immunitást.

A változatos étrend, melynek része a hús, a tejtermék, a zöldség és a gyümölcs, sokat segít az egészségünk megőrzésében
Fotó: fcafotodigital / Getty Images Hungary

Az értkelést követően a tudósok azt tapasztalták, hogy a megfigyelt tápanyagelemek közül a TVA teljesített a legjobban. Mind az embereken, mind pedig az egereken elvégzett vizsgálatok során arra az eredményre jutottak, hogy a TVA-val dúsított ételek csökkentették a melanoma és a vastagbélrák daganatnövekedési potenciálját, és mindemellett fokozták a szervezet daganat ellen folytatott harcát is. Ez utóbbit az is bizonyította, hogy a limfóma miatt immunterápiás kezelés alatt álló kórházi betegek vérmintájából kiderült, hogy a magasabb TVA-szinttel rendelkezők jobban reagáltak a kezelésre. 

Mindezen túl a kutatók arra is rájöttek, hogy a TVA fokozza az immunterápiás gyógyszer leukémiás sejtekre gyakorolt pusztító hatását.

A kutatók a vizsgálati eredménytől függetlenül nem hiszik, hogy a túlzott vöröshús-fogyasztás megoldást jelenthet a rák legyőzésére, hiszen egyre több bizonyíték áll rendelkezésre arról is, hogy a túl sok vörös hús és tejtermék fogyasztása egészségkárosító hatással van a szervezetünkre. A teljes körű kutatás érdekében a szakemberek azt tervezik, hogy megvizsgálják a növényi eredetű zsírsavak hatását is.

Hogy mennyire nehéz a szervezet számára legmegfelelőbb mértékben és kombinációban bevinni a tápanyagokat, arra világít rá az alábbi cikkünk is.

Juhász Marianna
Juhász Marianna
Oszd meg másokkal is!

Neked ajánlott

Az oldalról ajánljuk

Testem

Ez történik valójában a bélflóráddal, ha kefirt iszol

Az utóbbi években ismét az érdeklődés középpontjába került az ősi, kaukázusi fermentált ital, a kefir. Bár sokan csak egy egyszerű tejtermékként tekintenek rá, a benne zajló különleges, kettős erjedés miatt valójában a bélflóránk egyik legfőbb támogatója.

Testem

Daganatos betegséget is jelezhet a gyakori vizelési inger: ilyenkor kell orvoshoz fordulni

Gyakran jár ki a párod vagy férfi családtagod éjszaka? Akadozik, vagy nehezen indul a vizelete? A legtöbb férfi hajlamos az öregedés számlájára írni a kellemetlen vizelési panaszokat, pedig a háttérben egy sokkal sötétebb probléma, a prosztatarák is állhat. Mivel Magyarországon nincs a betegségre szervezett, automatikus szűrési program, a diagnózis szinte kizárólag az érintetteken múlik. Milyen apró jelekből ismerhető fel időben a baj, miért csalóka a vérvételes PSA-teszt, és miért kötelező 45 év felett évente egyszer rászánni azt a pár percet az urológiai vizsgálatra?

Világom

Változik a Nap „szívverése” – a Földön is érezni a hatását

A Nap belsejében folyamatos mozgás zajlik, de ennek intenzitása ciklikusan változik. A 11 éves ciklusoként egy aktívabb időszakot egy kevésbé aktív követ, ám az utóbbi két ciklus során valami elkezdett megváltoznil – ez pedig hatással van az „űridőjárásra” és a bolygónkra is.

Önidő

Indul a foci vb magyarok nélkül: 156 ezres miniállam is kivívta a részvételt

Ma kezdődik a 2026-os labdarúgó-világbajnokság, amelyet ezúttal három ország – az Egyesült Államok, Mexikó és Kanada – közösen rendez. A magyar válogatott ugyan ismét lemaradt a tornáról, de így is bőven akadnak olyan történetek és újdonságok, amelyek különlegessé tehetik a következő heteket a futball szerelmeseinek.

Életem

Ekkora vám sújtja júliustól a temus csomagokat: minden, amit tudnod kell

Július 1-jétől új költséggel kell számolniuk azoknak, akik EU-n kívüli webáruházból, például Temuról, Sheinről vagy AliExpressről rendelnek: a 150 euró alatti csomagokra termékkategóriánkként 3 eurós vám kerül. Ha egy küldeményben többféle termék van, a 3 eurót termékkategóriánként kell megfizetni.

Világom

Riasztó képet fest Európa időjárása: végérvényesen eltolódhat a nyár

Európa a leggyorsabban melegedő kontinens. Nyugat-Európában már május második felében olyan hőhullám érkezett, amely inkább a nyár közepét idézte. Május 21. és 30. között Franciaország nyugati részén, Angliában és Walesben a napi átlaghőmérséklet helyenként több mint 10 Celsius-fokkal haladta meg az ilyenkor szokásos értéket. Ilyet korábban nem tapasztalhattunk.

Testem

Fogyás nőként: miért nem elég kevesebbet enni?

A kalóriadeficit hozza el a fogyást, de önmagában közel sem elég a kívánt eredmény eléréséhez. Ezenfelül számolni kell azzal is, hogy a férfi és a női szervezet eltér, akár a testösszetételben, akár a hormonális működésben, ezekkel az eltéréseket pedig mindenképpen figyelembe kell venni.