Ebből az italból napi két pohár is bélrákhoz vezethet

Olvasási idő kb. 3 perc
Google Állítsd be Google keresőjét, hogy a találatok között biztos ott legyen a Dívány!

Napi két pohár szénsavas ital megduplázhatja a bélrák kockázatát – derült ki egy friss kutatásból. A tudósok szerint azoknál, akik rendszeresen fogyasztanak szénsavas italt, több mint kétszer nagyobb eséllyel alakul ki a betegség 50 éves koruk előtt.

A kutatási eredmény ismeretében nem túlzás azt állítani, hogy a fiatalok és a serdülők vannak a legveszélyeztetettebb helyzetben, hiszen körükben a legnépszerűbbek a szénsavas italok. Az egészségük megőrzése érdekében jó tudni, hogy napi két és fél deciliter széndioxiddal dúsított ital 16 százalékkal növelheti a bélrák kockázatát. 

Több ezren veszítik életüket évente a rák miatt

A szénsavas italok mellett hasonló veszélyeket rejtenek az egyéb üdítőitalok is, például a gyümölcsízű, a sport- és energiaitalok is. A szakértők attól tartanak, hogy ezek elősegíthetik a korai kezdetű vastag- és végbélrák kialakulását. Ezt a ráktípust Magyarországon évente több mint 10 ezer embernél diagnosztizálják, a halálozási arány pedig nagyon magas, csaknem 6 ezer ember hal meg évente ebben a rákban, pedig, ha korai stádiumban észlelik, a vastagbélrák 90 százalékban gyógyítható.

Korai diagnózissal a bélrák súlyosabb következményei elkerülhetőek lenne
Fotó: Bsip / Getty Images Hungary

A szénsavas italok és a vastag- és végbélrák kialakulása közötti összefüggést feltáró orvosok azt szeretnék, ha a megelőzés érdekében minél szélesebb körben kampány indulna a serdülők és a fiatal felnőttek felvilágosítása érdekében.

Ezekkel az italokkal megelőzhető a bélrák

A kutatás végén az orvosok nem csupán a szénsavas italok veszélyeire hívták fel a figyelmet, hanem alternatívaként egyéb szomjoltókat is megneveztek. Ismereteik szerint a vastag- és végbélrák kialakulásának kockázatát 17-36 százalékkal csökkenthetjük, ha a széndioxiddal dúsított italokat mesterségesen édesített italokkal, kávéval, esetleg félzsíros vagy teljes tejjel helyettesítjük. 

Az orvosok azt javasolják, hogy szénsavas ital helyett fogyasszunk inkább kávét
Fotó: Tom Werner / Getty Images Hungary

Alapos kutatás előzte meg a végeredményt

A vizsgálat során tanulmány több mint 95 ezer 25 és 42 év közötti felnőtt étkezési szokásait és egészségi állapotát követék nyomon az Egyesült Államokban 24 éven keresztül. A vizsgálati időszak alatt 109 résztvevőnél diagnosztizáltak bélrákot, mielőtt elérték volna az 50. életévüket. Ők szinte mindennap fogyasztottak szénsavas italt, sokszor az átlagosnál lényegesen többet. A kutatók az italfogyasztási szokások mellett természetesen figyelembe vették a vizsgálatban résztvevők egészségi állapotát, életmódját és testtömegindexét, továbbá azt is, hogy tinédzserkorban mennyi aszpirint, illetve egyéb nem szteroid tartalmú gyulladáscsökkentőt és étrend-kiegészítőket szedtek, de fontos szempont volt az is, hogy a betegség korábban előfordult-e már a családban. 

A kutatók nem csupán a résztvevők italfogyasztási szokásait vizsgálták
Fotó: Catherine Falls Commercial / Getty Images Hungary

Ez a legfrissebb tanulmány az első, amely összefüggést mutatott a középkorúaknál a vastag- és végbélrák kockázata, valamint a szénsavas italok között. A kutatók figyelmét egyebek között az keltette fel, hogy az elmúlt két évtizedben egyre több fiatalnál diagnosztizálnak vastag- és végbélrákot.

A cukor csak tovább súlyosbítja a helyzetet

A kutatócsoport szerint biológiailag elfogadható magyarázatok vannak a vizsgálat eredményére. Miután a cukros italok elnyomják az éhségérzetet, a kilók felhalmozódnak, emellett a vércukorszint és az inzulinszekréció gyors emelkedését idézik elő, ami gyulladást, elhízást és 2-es típusú cukorbetegséget vált ki.

A cukros, szénsavas italok fogyasztása hizlal és krónikus betegséghez vezethet
Fotó: Ableimages / Getty Images Hungary

Az újabb bizonyítékok arra is utalnak, hogy a glükóz és a magas fruktóztartalmú kukoricaszirup – amelyek a legtöbb szénsavas italban megtalálhatók – fokozzák a béldaganatok kialakulásának esélyét és növekedési sebességét.

A közelmúltban végzett kísérletek azt találták, hogy ezek az adalékok gyengítik a bélgátat.

Egy közelmúltban végzett tanulmány kimutatta, hogy a magas fruktóz-kukoricasziruppal kezelt egerekben jelentős mértékű volt a vastagbéldaganat-növekedés, ráadásul a rák igen agresszív változata ütötte fel a fejét. Mindez független volt az elhízástól és a metabolikus szindrómától, melyek csak tovább súlyosbíthatják a cukorral édesített italok és a vastagbélrák kockázata közötti kapcsolatot.

Sokan azt gondolják, semmi rosszat nem tesznek azzal, ha rendszeresen vitamint és ásványi anyagot szednek.  Pedig ezek között is vannak olyanok, melyekre semmi szükségünk, ha csak nincs kifejezetten valamilyen problémánk.

Clear Collagen Professional italpor

A BioTechUSA segít céljaid elérésében

A BioTechUSA elkötelezett az egészséges életmód támogatása mellett. A kiegyensúlyozott étrendet az egyéni szükségletekhez igazított, gondosan megválasztott étrend-kiegészítők egészíthetik ki a tudatos életmód támogatására.

További információkért kattints ide.

hirdetés

Juhász Marianna
Juhász Marianna
Oszd meg másokkal is!

Neked ajánlott

Az oldalról ajánljuk

Testem

Sejtszinten borítja fel agyad működését ez az állapot

Egy friss kutatás szerint a depresszió nemcsak a hangulatot és a gondolkodást érinti, hanem egészen a sejtek szintjéig hatással lehet az agy működésére. A tudósok olyan változásokat találtak az agy és a vérsejtek energiaellátásában, amelyek segíthetnek megérteni, miért jelentkezik a tartós fáradtság, a motivációhiány vagy a „lelassult” gondolkodás ennél az állapotnál.

Édes otthon

Ezeken a helyeken lehet azbeszt a te otthonodban is

Sokan úgy gondolják, hogy az azbeszt rég betiltott építőanyagként a lakásokban már sehol sem okozhat problémát. Azonban Magyarországon ma is rengeteg olyan épület, melléképület és udvari szerkezet áll, amely tartalmazhat azbesztet – gyakran úgy, hogy a tulajdonosok erről nem is tudnak.

Életem

Felújítják az egyik budapesti hidat: így hat a forgalomra

Felújítják a Hajógyári-sziget fő megközelítési útvonalát jelentő K-hidat. Az eredetileg ideiglenesnek szánt szerkezet teljes körű rekonstrukciójára a Budapest Közút Zrt. pályázatot írt ki, a kivitelezés pedig várhatóan 2026 őszén indulhat.

Testem

Ez történik a testeddel, ha minden nap zöld teát iszol

A zöld tea nemcsak a koffein miatt hasznos, hanem az antioxidánsai miatt is. A hatás maximalizálásához napi 3-4 csészényi tea kell, lehetőleg nem forrásban lévő vízzel leöntve, illetve számolni kell azzal is, hogy a zöld tea negatívan hat a vas hasznosulására.

Offline

Férfiruhában kémkedett a japánoknak a kínai hercegnő: hadsereget is vezetett hazája ellen a Kelet Gyémántja

Mandzsu hercegnőnek született, de a japán hadsereg legveszélyesebb titkos fegyvere lett belőle. Josiko Kavasima élete a huszadik századi történelem egyik legbizarrabb kémhistóriája: a hercegnő szakított a női szerepekkel, férfiruhát öltött, és saját hadsereget vezetve segítette Japánt Kína lerohanásában. A „Kelet Gyémántjaként” ünnepelt kémet a háború után a kínaiak nemzeti árulóként fogták perbe, és sorsa drámai véget ért. Utánajártunk a Távol-Kelet legrejtélyesebb, férfiruhás női kémének elképesztő és tragikus életének.