Sokan érzékenyek erre az élelmiszerre, pedig megelőzheti a vastagbélrákot

Olvasási idő kb. 2 perc
Google Állítsd be Google keresőjét, hogy a találatok között biztos ott legyen a Dívány!

Egy kutatásból nemrég kiderült, hogy a gabonafélék és a belőlük készült ételek, így például a fehér kenyér és a sör rosttartalmuknak köszönhetően megelőzhetik a vastag- és a végbélrák kialakulását.

A vastagbélrák az egyik leggyakoribb rák, Magyarországon évente mintegy hatezer ember veszti életét a betegség miatt. Bár a genetika is szerepet játszik a daganat kialakulásában, az életmódbeli változtatások az étrendben és a testmozgásban jelentősen csökkenthetik a kockázatot. 

Ásványi anyagok is védelmet nyújthatnak

Nemrég tették közzé azt a tanulmányt, melyben kínai és skót egyetemi kutatók vizsgálták meg az élelmiszereket abból a szempontból, hogy melyek befolyásolják és melyek nem a vastagbélrák kialakulását. A vizsgálatba több mint 118 ezer résztvevőt vontak be, akiknek az étkezési szokásaikról kellett egy kérdőívet kitölteniük. Közülük csaknem 1500 betegnél alakult ki vastagbélrák a vizsgálat 12 éve alatt. A tanulmány feltárta, hogy az alkohol, és meglepő módon afehér kenyér fogyasztása szorosan összefügg a betegség kialakulásával.

A gabonarost nagyobb védelmet nyújt, mint a zöldségekben és a gyömölcsökben lévő rost
Fotó: Anatolie Voiculet / 500px / Getty Images Hungary

A tanulmány nem csupán élelmiszerekre, hanem olyan tápanyagokra is rávilágított, amelyek védenek a rák ellen. 

A korábban már széles körben tanulmányozott élelmi rostok mellett a vastag- és végbélrák ellen védelmet nyújt a kalcium, a magnézium, a foszfor és a mangán.

Azt is megjegyezték, hogy a védőhatások erősebben jelentkeznek a férfiaknál, ám a nőknél nem korreláltak olyan erősen az étrendi összefüggések. A fehér kenyér és az alkoholfogyasztás mellett befolyásoló tényező volt a vastagbélrák kialakulása kapcsán a genetikai hajlandóság, a magasabb testsúly, a dohányzás és a cukorbetegség.

Ezek az élelmiszerek segíthetik a megelőzést

Érdekesség továbbá, hogy a gyümölcsökből, zöldségekből és hüvelyesekből származó rostok nem nyújtanak akkora védelmet a vastagbélrák ellen, mint a gabonarostok. A kutatók szerint mindez alátámasztja azt a tényt, hogy érdemes beiktatni az étrendünkbe a teljes kiőrlésű gabonákat. Ugyanígy csökkentheti a vastagbélrák kialakulásának kockázatát a kalciumot és mangánt tartalmazó termékek fokozott fogyasztása, míg a rostok és a magnézium a végbélrák alacsonyabb arányával korrelált. 

A gabona mellett a kalciumot tartalmazó élelmiszerek is csökkentik a rák kialakulását
Fotó: fcafotodigital / Getty Images Hungary

A kutatók kiemelték az egészséges táplálkozás fontosságát a vastag- és végbélrák megelőzése érdekében, különösen a férfiak körében. Emellett azt javasolják, hogy a túlzott cukorbevitel helyett a vitaminokban és ásványi anyagokban gazdag étrend legyen számunkra mérvadó. A kutatók becslése szerint a diéta jelentős mértékben képes megelőzni a vastag- és végbélrák kialakulását, éppen ezért a férfiaknak sem kellene figyelmen kívül hagyniuk a rostbevitel növelését, az alkohol- és a vöröshús-fogyasztás csökkentését. Mindemellett szükség van a rendszeres szűrővizsgálatokra, különösen 45 éves kor fölött.

Egy korábbi kutatás során a tudósok felfedezték, hogy az antioxidánsokban gazdag zöldségek és gyümölcsök mellett vannak egyéb más olyan élelmiszerek, amelyek fogyasztása megakadályozza a rákos megbetegedések kialakulását. A kutatás, melynek eredményét nemrég publikálták a tudósok, érdekes felfedezést hozott – olvasd el itt!

Juhász Marianna
Juhász Marianna
Oszd meg másokkal is!

Neked ajánlott

Az oldalról ajánljuk

Testem

Gyermekvállalás 35 év felett: ennyi sikertelen próbálkozás után javasolt a kivizsgálás

A gyermekvállalás tervezésekor sok pár szembesül azzal, hogy a fogantatás nem történik meg az első néhány hónapban, ami komoly aggodalmakhoz vezethet. Szakértők szerint ez bizonyos ideig teljesen normális, ám a kivizsgálás ideális időpontját döntően a nő életkora határozza meg. Miközben 35 éves kor alatt egy év sikertelenség után érdemes lépni, 35 év felett a petesejtek minőségének romlása miatt már hat hónap után javasolt orvoshoz fordulni. Milyen rejtett betegségek írják felül az időkorlátokat, és miért elengedhetetlen, hogy a férfiak is részt vegyenek a folyamatban?

Szülőség

Felháborító szabályt hozott a fapados légi társaság – vizsgálat indult ellene

A Ryanair azon gyakorlatát vizsgálja a brit versenyhatóság, hogy ha a gyerekek mellé szeretnének ülni a szülők a repülőn, azért helyjegy árat kell fizetni. A légitársaság szerint azonban a szülők egyszerű felnőttként fizetik a különdíjat, miközben díjmenetesen legfeljebb négy gyermek számára foglalhatnak helyet maguk mellett.

Testem

Így rombolja egészségedet a hanyag fogmosás: szívbetegséget is okozhat

Vagyonokat költünk vitaminokra, szuperegészséges ételekre és méregtelenítő kúrákra a hosszú élet reményében, miközben az egyik legnagyobb egészségügyi kockázatot figyelmen kívül hagyjuk . Egyre több tudományos kutatás bizonyítja, hogy a hanyag szájhigiénia és a fogágybetegségek szívbetegséget, cukorbetegséget, sőt Alzheimer-kórt és rákot is okozhatnak.

Offline

Csak a tollát próbálgatta Rubens, mestermű született a firkából

Ritka lap került elő Rubens egyik jegyzetfüzetéből: az egyik oldalán a mester pár zseniális vonással három alakot vázolt föl, a másikon pedig levelet írt patrónusa nevében, hogy érdeklődjön: hogy áll egy festmény készítése. A lap jóval többet árul el a flamand művészről, mint elsőre gondolnánk.

Offline

Kifosztották a magyar vasutat, ez maradt belőle

A magyar vasúti közlekedésnek is megvolt a maga Trianonja, az országhatárok módosítását követően a vasútvonalak kétharmada, a szerelvények háromnegyede elveszett. Pedig a századfordulón még Európa élvonalába tartozott a közlekedés ezen formája.

Világom

Ekkora az ebolajárvány veszélye a foci vb-n: megszólalt a WHO

A labdarúgó-világbajnokság közeledtével sokakat foglalkoztat, hogy jelenthet-e veszélyt a Kongói Demokratikus Köztársaságban zajló ebolajárvány a tornára érkező szurkolók számára. Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) szerint azonban nincs ok a pánikra, hiszen sem a rendező országokban, vagyis az Egyesült Államokban, Kanadában és Mexikóban, sem Európában nem regisztráltak jelenleg ebolás megbetegedéseket.

Offline

Híres duók villámkvíze: tudod, hogy ki volt Sherlock bajtársa?

A filmtörténet legemlékezetesebb pillanatai mögött szinte mindig egy elválaszthatatlan páros áll. De vajon fejből tudod, hogy a legnagyobb hősöknek, detektíveknek és bajkeverőknek ki volt a hűséges fegyverhordozója, jobbkeze vagy éppen egyenrangú partnere a bajban?