Ennél több kávét nem inna meg az orvos sem

Olvasási idő kb. 3 perc
Google Állítsd be Google keresőjét, hogy a találatok között biztos ott legyen a Dívány!

A kávé mértékletes fogyasztása számos jótékony hatással lehet egy egészséges felnőtt szervezetére. Ám ez csak abban az esetben igaz, ha nem cukrozzuk meg túlságosan az élénkítőnek szánt feketét – hangsúlyozza dr. Mangó Gabriella háziorvos, akitől azt is megtudtuk, mennyi az a napi kávéadag, ami még nem árt az egészségünknek.

A koffein- és a kávéfogyasztással kapcsolatban az utóbbi időben számos egymásnak ellentmondó információ látott napvilágot. A doktornő ezt a kettősséget a müzli fogyasztásához hasonlítja, mondván, a zúzott magvak és szárított gyümölcsök keveréke is csak akkor szolgálja az egészségünket a benne lévő rostokkal, vitaminokkal és ásványi anyagokkal, ha hozzáadott cukrot nem tartalmaz. 

Kávé éjszakai zavartság ellen

Legyen szó müzli- vagy kávéfogyasztásról, nem véletlen, hogy a háziorvos a mértékletes cukorbevitelre figyelmeztet. Bizonyított tény ugyanis, hogy a cukor negatívan hat a központi idegrendszerre, ami akár demenciát, érszűkületet vagy agylágyulást is okozhat. 

A kávé előnyeit akkor élvezhetjük igazán, ha cukor nélkül isszuk
Fotó: Tom Werner / Getty Images Hungary

„Ha nem visszük túlzásba a kávézást, akár még előnyünkre is szolgálhat, köszönhető ez a benne lévő polifenoloknak. Ezek a növényi eredetű másodlagos anyagcseretermékek, amelyek egyúttal antioxidánsok, jótékony hatással vannak az erek állapotára és működésére. Különösen igaz ez idős korban. Ha valaki éjszakai zavartságra panaszkodik, gyakran azt javaslom, igyon meg egy fél csésze kávét, mert az nagyon sokszor kezeli a problémát, miután a zavartság oka sokszor érszűkületből adódik” – mondja dr. Mangó Gabriella, hozzátéve:

Idézőjel ikon

akinek azonban ingadozik a vérnyomása, semmiképpen ne vigye túlzásba a kávézást.

Így hat a kávé a nők egészségére

A doktornő felhívta a figyelmet egy friss kutatásra, amelybe 200 ezer, elsősorban menopauza utáni nőt vontak be. A vizsgálat azt igazolta, hogy a változókort követően öt éven belül a nőknél ugyanolyan gyakorisággal alakul ki érszűkület, mint egyéb esetben az a férfiakra jellemző.

A mértékkel fogyasztott kávé jó hatással lehet a nők egészségére a menopauzát követően
Fotó: VioletaStoimenova / Getty Images Hungary

A menopauza előtti nőknél ugyanis az ösztrogén női nemi hormon valószínűleg növeli az úgynevezett jó koleszterin szintjét, valamint fokozza a vérerek ruganyosságát, ezáltal csökkenti a különféle érelzáródások esélyét. A posztmenopauzában azonban a bekövetkező hormonális változások hatására az ösztrogénszint már olyan alacsony, hogy a hormon érfalvédő, antioxidáns, és vérzsírszint-csökkentő hatása elégtelenné válik. Ezért változókor után gyakoribbá válik a magas koleszterinszint és a vérnyomásprobléma.

Idézőjel ikon

„Mindez azt jelenti, hogy a menopauza utáni hormonváltozással a nők utolérik a szív- és érrendszeri megbetegedésben a férfiakat.

Az említett kutatást végző szakemberek ennek mérséklését látták napi 2-3 kávé elfogyasztását követően. Nyilvánvaló, hogy a keringési panaszokat számos egyéb tényező is befolyásolhatja még, ilyen például az, hogy valaki mennyit mozog, hány éves, mennyi feldolgozott élelmiszert vagy zöldséget fogyaszt. Ettől függetlenül azonban igen érdekes összefüggést találtak a kávéfogyasztás és a keringési betegségek megelőzése kapcsán” – mondta dr. Mangó Gabriella.

Naponta ennyi kávét javasol az orvos

A háziorvos a kutatás eredményének ismeretében is a mérsékelt kávéfogyasztást javasolja mindenkinek. Különösen ügyelnie kell erre annak, aki koffeintartalmú étrendkiegészítőt is szed. Ebben az estben nem csupán a kávé, hanem az egyéb más, koffeinben gazdag termékeket is javasolt mellőzni vagy nagyon minimális mennyiségben fogyasztani.

Ha kávézunk, akkor egyéb más koffenintartalú terméket már ne fogyasszunk
Fotó: Catherine Falls Commercial / Getty Images Hungary

Dr. Mangó Gabriella azt javasolja, hogy ha valaki nem él ilyen koffeintartalmú termékek fogyasztásával, valamint koffeintartalmú étrendkiegészítőt sem szed, továbbá egészséges, naponta kettő-három kávénál többet akkor se igyon. 

Az orvos hangsúlyozta: a napi kávéadag megállapítása mindenképpen az egyéni érzékenységtől függ, hiszen ha valaki már egy kávétól felpörög, akkor neki semmiképpen nincs szüksége továbbiakra.

Az öregedés nem feltétlenül egy fokozatos folyamat, vannak életkorok, amikor kifejezetten felgyorsul az üteme.

Clear Collagen Professional italpor

A BioTechUSA segít céljaid elérésében

A BioTechUSA elkötelezett az egészséges életmód támogatása mellett. A kiegyensúlyozott étrendet az egyéni szükségletekhez igazított, gondosan megválasztott étrend-kiegészítők egészíthetik ki a tudatos életmód támogatására.

További információkért kattints ide.

hirdetés

Juhász Marianna
Juhász Marianna
Oszd meg másokkal is!

Neked ajánlott

Az oldalról ajánljuk

Testem

Sejtszinten borítja fel agyad működését ez az állapot

Egy friss kutatás szerint a depresszió nemcsak a hangulatot és a gondolkodást érinti, hanem egészen a sejtek szintjéig hatással lehet az agy működésére. A tudósok olyan változásokat találtak az agy és a vérsejtek energiaellátásában, amelyek segíthetnek megérteni, miért jelentkezik a tartós fáradtság, a motivációhiány vagy a „lelassult” gondolkodás ennél az állapotnál.

Édes otthon

Ezeken a helyeken lehet azbeszt a te otthonodban is

Sokan úgy gondolják, hogy az azbeszt rég betiltott építőanyagként a lakásokban már sehol sem okozhat problémát. Azonban Magyarországon ma is rengeteg olyan épület, melléképület és udvari szerkezet áll, amely tartalmazhat azbesztet – gyakran úgy, hogy a tulajdonosok erről nem is tudnak.

Életem

Felújítják az egyik budapesti hidat: így hat a forgalomra

Felújítják a Hajógyári-sziget fő megközelítési útvonalát jelentő K-hidat. Az eredetileg ideiglenesnek szánt szerkezet teljes körű rekonstrukciójára a Budapest Közút Zrt. pályázatot írt ki, a kivitelezés pedig várhatóan 2026 őszén indulhat.

Testem

Ez történik a testeddel, ha minden nap zöld teát iszol

A zöld tea nemcsak a koffein miatt hasznos, hanem az antioxidánsai miatt is. A hatás maximalizálásához napi 3-4 csészényi tea kell, lehetőleg nem forrásban lévő vízzel leöntve, illetve számolni kell azzal is, hogy a zöld tea negatívan hat a vas hasznosulására.

Offline

Férfiruhában kémkedett a japánoknak a kínai hercegnő: hadsereget is vezetett hazája ellen a Kelet Gyémántja

Mandzsu hercegnőnek született, de a japán hadsereg legveszélyesebb titkos fegyvere lett belőle. Josiko Kavasima élete a huszadik századi történelem egyik legbizarrabb kémhistóriája: a hercegnő szakított a női szerepekkel, férfiruhát öltött, és saját hadsereget vezetve segítette Japánt Kína lerohanásában. A „Kelet Gyémántjaként” ünnepelt kémet a háború után a kínaiak nemzeti árulóként fogták perbe, és sorsa drámai véget ért. Utánajártunk a Távol-Kelet legrejtélyesebb, férfiruhás női kémének elképesztő és tragikus életének.