Májkárosodást okozhat, ha napi egynél több ilyen italt iszol

Olvasási idő kb. 2 perc
Google Állítsd be Google keresőjét, hogy a találatok között biztos ott legyen a Dívány!

A máj egészsége az ivással összefüggésben rendszerint az alkohol kapcsán kerül elő. Azonban a veszélyek itt nem merülnek ki. Már jó ideje tisztában vagyunk azzal a ténnyel, hogy a cukros üdítők nem tesznek jót nekünk. Most kiderült: ilyen szempontból a diétás változatok sem különbek.

Hiába nyugtatjuk tehát azzal magunkat, hogy a diétás változatokkal ez a gond el is hárult. Egy kutatás szerint napi egynél több cukormentes üdítő fogyasztása megnöveli a májkárosodás esélyét. 

Cukor vagy nem cukor 

A finomított cukrok fogyasztása hosszabb távon komoly egészségügyi gondokhoz vezethet. Mivel az üdítők tekintélyes mennyiségű cukrot tartalmaznak, a következményekkel ezek fogyasztása esetén is számolnunk kell.  

Úgy tűnik, mindegy, hogy cukros vagy sem, az üdítő fogyasztása mindenképp káros a májra
Fotó: Jose A. Bernat Bacete / Getty Images Hungary

Nosza, akkor igyunk cukormentes verziót – merülhet fel. Az ilyen típusú üdítők térhódítása szélsebes volt, főleg, mikor a kellemetlen mellékízt is sikerült kiküszöbölni. Nincs cukor, nincs hízás, és persze a cukorbetegség kockázata is minimalizálható. Úgy tűnik azonban, egy másik kockázattal senki nem számolt. 

A máj és az üdítők 

A kutatók egy friss kutatás keretében az üdítők májra gyakorolt hatásait is vizsgálták, ami meglepő eredményeket hozott. A cukrozott üdítők fogyasztása ugyanis hozzájárult a metabolikus diszfunkciók körébe tartozó májbetegségek kialakulásához.

Azt várnánk, hogy ez is a cukor műve – és részben igazunk is van –, így pedig a diétás, illetve cukormentes változatok most is nyernek. De ez nincs így, mivel a cukor nélkül, édesítőszerrel készült változatok is ugyanakkora, sőt, magasabb arányban emelték a májbetegségek kialakulásának kockázatát. 

Az alkoholmentes zsírmájbetegség során – melynek kockázatát az üdítők is jelentősen megnövelik – felesleges zsír halmozódik fel a májban. Ez később gyulladások kialakulásához vezet, melyek sokszor tragikus következményekkel járnak. Olyannyira, hogy ez a betegség mára az emberek mintegy 30%-át érinti, és a harmadik leggyakoribb ok a májjal összefüggő halálesetek között. 

A cukros verzió a vércukorszint és az inzulinszint gyors emelkedését válthatja ki a szervezetben, miközben a húgysavszintet is növeli – ezek mind hozzájárulnak a májzsír lerakódásához. 

A cukormentes változatok pedig megváltoztatják a bélmikrobiomot, fokozzák az édesség utáni sóvárgást, és serkentik az inzulinkiválasztást – ezen keresztül gyakorolnak hatást a máj egészségére. 

Melyiket? 

Az üdítők egymással való helyettesítése nem járható út, mert bár vannak előnyei a diétás változatoknak, a májra gyakorolt hatásaik károsabbak, mint ha a cukros verzióval próbálkoznánk. 

Ahhoz, hogy a kockázatokat ki lehessen küszöbölni, az üdítőket vízre kell cserélni. Ez az a folyadék, amely tehermentesíti a metabolikus rendszert, megfelelően hidratál, és egészségügyi szempontból is a lehető legjobb választás. 

Ha kíváncsi vagy, milyen ételek növelik a demencia kialakulásának esélyét, olvasd el ezt a cikkünket is

Clear Collagen Professional italpor

A BioTechUSA segít céljaid elérésében

A BioTechUSA elkötelezett az egészséges életmód támogatása mellett. A kiegyensúlyozott étrendet az egyéni szükségletekhez igazított, gondosan megválasztott étrend-kiegészítők egészíthetik ki a tudatos életmód támogatására.

További információkért kattints ide.

hirdetés

Scheftsik Tamás
Scheftsik Tamás
Újságíró, szerkesztő
Scheftsik Tamás a Pécsi Tudományegyetemen szerzett andragógus képesítést. Több, mint 15 éves újságírói pályafutása alatt több online magazinnál és szaklapnál is dolgozott szerkesztőként és újságíróként. Egészségügyi szakújságírói munkája mellett edukációs tartalmak készítésével is foglalkozott. 2025 szeptembere óta a Dívány munkatársa.
Oszd meg másokkal is!

Neked ajánlott

Az oldalról ajánljuk

VIP

Fehérjepor nőknek: marketingfogás, vagy tényleg szükségünk van rá?

A fehérjeporokról sokan még mindig azt gondolják, hogy elsősorban testépítőknek vagy élsportolóknak valók, miközben egyre több hétköznapi ember használja őket a mindennapi étrend részeként. De valóban szükség van rájuk, vagy inkább csak kényelmi és marketingtermékekről van szó?

Testem

Felturbózott vitamin lehet hatékony az Alzheimer-kór ellen

A szakemberek egy olyan megoldást kerestek a neurodegeneratív betegségek kezelésére, mely nemcsak a folyamat lassítására képes, hanem gyógyíthatja azokat a károkat is, melyeket a betegségek okoznak. A K-vitamin egy feljavított változata hatékonyan ösztönözte az agyban lévő „előd-sejteket” arra, hogy neuronokká alakuljanak, pótolva ezzel az elpusztult agysejteket.

Mindennapi

Családtagjaid hangján hívhatnak a csalók: minden pénzed elveszítheted, ha nem vigyázol

A mesterséges intelligencia rohamos fejlődésével egy új, rendkívül veszélyes csalási módszer terjed: a hangklónozás. A kiberbűnözőknek ma már mindössze néhány másodpercnyi valós hangfelvételre van szükségük ahhoz, hogy bárki hangját, legyen az családtag, barát vagy kolléga egyszerűen lemásolják. Ezeket a hangmintákat általában a közösségi médiából vagy korábban titokban rögzített hívásokból szerzik meg.

Testem

Sejtszinten borítja fel agyad működését ez az állapot

Egy friss kutatás szerint a depresszió nemcsak a hangulatot és a gondolkodást érinti, hanem egészen a sejtek szintjéig hatással lehet az agy működésére. A tudósok olyan változásokat találtak az agy és a vérsejtek energiaellátásában, amelyek segíthetnek megérteni, miért jelentkezik a tartós fáradtság, a motivációhiány vagy a „lelassult” gondolkodás ennél az állapotnál.

Édes otthon

Ezeken a helyeken lehet azbeszt a te otthonodban is

Sokan úgy gondolják, hogy az azbeszt rég betiltott építőanyagként a lakásokban már sehol sem okozhat problémát. Azonban Magyarországon ma is rengeteg olyan épület, melléképület és udvari szerkezet áll, amely tartalmazhat azbesztet – gyakran úgy, hogy a tulajdonosok erről nem is tudnak.

Életem

Felújítják az egyik budapesti hidat: így hat a forgalomra

Felújítják a Hajógyári-sziget fő megközelítési útvonalát jelentő K-hidat. Az eredetileg ideiglenesnek szánt szerkezet teljes körű rekonstrukciójára a Budapest Közút Zrt. pályázatot írt ki, a kivitelezés pedig várhatóan 2026 őszén indulhat.