Már nem az alma tartja távol a doktort, hanem ez a gyümölcs

Olvasási idő kb. 3 perc
Google Állítsd be Google keresőjét, hogy a találatok között biztos ott legyen a Dívány!

Ráadásul nemcsak fizikailag épít minket, de még a hangulatunkat is elképesztően gyorsan javítja – derült ki egy új kutatásból.

A kivi gyümölcs igazi C-vitamin-bomba, erősen ajánlott fogyasztani a mostani megfázós időszakban. Az új-zélandi Otago Egyetem professzorai azonban azt is bizonyították, hogy a mentális jóllétünkért is sokat tehetünk, ha eszünk ebből a különleges, zöld finomságból.

Már négy nap alatt jobb lett a kedvük

Nemrégiben a The British Journal of Nutrition című folyóiratban jelent meg annak a kutatásnak az eredménye, amely alapján kiderült, hogy a kivi fogyasztása már négy nap alatt is javítja az erőnlétet és a hangulatot. 

A kivi gyümölcs enyhítheti a depresszió tüneteit
Fotó: simpson33 / Getty Images Hungary

A vizsgálat egyik társszerzője, Tamlin Conner professzor, a Pszichológiai Tanszék munkatársa szerint az eredmények kézzelfogható és hozzáférhető módot kínálnak a mentális jóllét támogatására.

Idézőjel ikon

Nagyszerű, hogy az emberek tudják, hogy az étrendjükben végrehajtott apró változtatások, mint például a kivi hozzáadása, megváltoztathatják mindennapi közérzetüket.

A C-vitamin bevitele jobb hangulattal, vitalitással és jó közérzettel jár, míg a C-vitamin hiánya esetén nagyobb az esély a depresszióra, és akár a kognitív képességek romlására is. A vizsgálat során arra voltak kíváncsiak, hogy milyen gyorsan következik be a hangulatjavulás, ha a pácienseknek C-vitamin-tablettát, placebót – azaz hatóanyag nélküli kapszulát – vagy kettő darab kivit adnak naponta. A kísérletben 155 felnőtt vett részt, akiknek alacsony volt a C-vitamin-szintje, és ezt egy 8 hetes kúrával igyekeztek pótolni. A vizsgálat során egy okostelefonon alkalmazható applikáció segítségével mérték fel energiaszintjüket, hangulatukat, fókuszba a fizikai aktivitást, az alvásmennyiséget és az alvásminőséget helyezve. A kutatók azt találták, hogy azok, akik kivit ettek, már négy napon belül érezték annak pozitív hatását, a 14–16. napon pedig releváns változás következett be. Ezzel szemben, azok esetében, akik C-vitamint szedtek, a 12. nap környékén jelentkezett minimális változás. 

A táplálkozás és a hangulat összefügg

A kutatást vezető szerző, dr. Ben Fletcher célja az volt, hogy felismerjük, mennyiben javulhat az életünk minősége, ha odafigyelünk az étrendünkre, és ez nemcsak a fizikai, de a mentális egészségünkre is igaz.

Idézőjel ikon

A tanulmány kiemeli a teljes értékű élelmiszerek, például a kivi fogyasztásának fontosságát és annak pozitív hatásait. Érdemes a táplálkozást és a jóllétet holisztikusan megközelíteni és a tápanyagokban, vitaminokban gazdag ételeket beépíteni az étkezésünkbe.

Conner professzor kiemelte, hogy azoknak, akik törekednek a mentális jóllétre, egy új módszertant mutatnak be, hiszen az okostelefonos monitorozás valós idejű visszajelzést ad a hangulattal kapcsolatos napi eredményekről.

A teljes értékű, változatos táplálkozás a hangulatunkra is hatással van
Fotó: Ems-Forster-Productions / Getty Images Hungary

A kivi gyümölcs a szívednek is jót tesz

A mentális jóllét mellett a kivi jó néhány egyéb, egészségre gyakorolt pozitív hatását is felsorolták. Többek között a fogyasztása növeli a jó koleszterin szintjét, ily módon támogatva a szív egészségét. A vérnyomás kezelésében is segít, emellett gazdag káliumban, amely szintén jót tesz a szívednek.

A vitalitással és energiával teli élethez szükség van a megfelelő C-vitamin-bevitelre is
Fotó: Silke Woweries / Getty Images Hungary

A kivi rostban gazdag, emiatt gyorsítja az emésztést, és segít a fehérjék lebontásában is. Kivételesen gazdag immunrendszert támogató tápanyagokban, beleértve a C-, E-, K-vitamint, a folátot, valamint karotinoidokat, rostokat és fitokemikáliákat.

Fontos azonban tudnod, hogy a kivi allergén lehet, ezért az arra fogékonyaknál akár súlyos reakciókat is okozhat.

Akik allergiásak a mogyoróra, az avokádóra, a fügére, a pollenre vagy latexre, azoknál a kivi esetében keresztreakciók jelentkezhetnek.

Ha vérnyomáscsökkentőt vagy véralvadásgátlót szedsz, ne feledd, hogy a kivi rendszeres fogyasztása fokozhatja a tabletták hatását.

Ha kíváncsi vagy, hogyan érdemes megenni a kivit, hogy még egészségesebb legyen, olvasd el ezt a cikkünket is. 

Ványik Dóra
Ványik Dóra
Oszd meg másokkal is!

Neked ajánlott

Az oldalról ajánljuk

Világom

Változik a Nap „szívverése” – a Földön is érezni a hatását

A Nap belsejében folyamatos mozgás zajlik, de ennek intenzitása ciklikusan változik. A 11 éves ciklusoként egy aktívabb időszakot egy kevésbé aktív követ, ám az utóbbi két ciklus során valami elkezdett megváltoznil – ez pedig hatással van az „űridőjárásra” és a bolygónkra is.

Önidő

Indul a foci vb magyarok nélkül: 156 ezres miniállam is kivívta a részvételt

Ma kezdődik a 2026-os labdarúgó-világbajnokság, amelyet ezúttal három ország – az Egyesült Államok, Mexikó és Kanada – közösen rendez. A magyar válogatott ugyan ismét lemaradt a tornáról, de így is bőven akadnak olyan történetek és újdonságok, amelyek különlegessé tehetik a következő heteket a futball szerelmeseinek.

Életem

Ekkora vám sújtja júliustól a temus csomagokat: minden, amit tudnod kell

Július 1-jétől új költséggel kell számolniuk azoknak, akik EU-n kívüli webáruházból, például Temuról, Sheinről vagy AliExpressről rendelnek: a 150 euró alatti csomagokra termékkategóriánkként 3 eurós vám kerül. Ha egy küldeményben többféle termék van, a 3 eurót termékkategóriánként kell megfizetni.

Világom

Riasztó képet fest Európa időjárása: végérvényesen eltolódhat a nyár

Európa a leggyorsabban melegedő kontinens. Nyugat-Európában már május második felében olyan hőhullám érkezett, amely inkább a nyár közepét idézte. Május 21. és 30. között Franciaország nyugati részén, Angliában és Walesben a napi átlaghőmérséklet helyenként több mint 10 Celsius-fokkal haladta meg az ilyenkor szokásos értéket. Ilyet korábban nem tapasztalhattunk.

Testem

Fogyás nőként: miért nem elég kevesebbet enni?

A kalóriadeficit hozza el a fogyást, de önmagában közel sem elég a kívánt eredmény eléréséhez. Ezenfelül számolni kell azzal is, hogy a férfi és a női szervezet eltér, akár a testösszetételben, akár a hormonális működésben, ezekkel az eltéréseket pedig mindenképpen figyelembe kell venni.

Testem

Ez az egyik legnagyobb tévhit a férfiak termékenységéről: sokan csak akkor jönnek rá, amikor már késő

Miközben a nőket folyamatosan figyelmeztetik a biológiai óra múlására, a férfiak termékenységével kapcsolatban még mindig tartja magát az a tévhit, hogy az időtlen és sérthetetlen. A legújabb kutatások azonban rávilágítanak, hogy 40 éves kor felett a spermiumok száma és genetikai épsége is fokozatosan romlani kezd. Ez a változás ráadásul sokszor láthatatlan marad a hagyományos orvosi vizsgálatokon, mégis drasztikusan növelheti a vetélés vagy a későbbi genetikai betegségek kockázatát. Hogyan befolyásolja a kor és az életmód a férfiak nemzőképességét, és miért nem szabad készpénznek venni az életre szóló termékenységet?

Világom

Magyar tengeri kikötő volt 110 éve: itt esküdött Jókai Mór lánya, emléktáblát is kapott a magyar író

Száztíz évvel ezelőtt Fiume a magyar hírességek és arisztokraták kedvenc luxusmenedéke volt, ahol Jókai Mór a lánya esküvőjét ünnepelte. Ám a történelem viharai után a korzó legpompásabb szállodája, a Hotel Europa már egy titkos társaság fészke lett, amely megágyazott a huszadik század egyik legőrültebb alakjának: egy olasz költő-diktátornak, aki saját mini-államot épített ki a városban, és akitől még Mussolini is tanult. Utánajártunk Fiume aranykorának és sötét titkainak.

Offline

Itt található Magyarország egyetlen diadalíve: Mária Teréziát is lenyűgözte

Bár a diadalívekről a legtöbb embernek Párizs vagy Róma jut eszébe, Magyarország is büszkélkedhet egy ilyen különleges műemlékkel. A váci Kőkapu az ország egyetlen diadalíve, amelyet mindössze két hét alatt építettek fel Mária Terézia 1764-es fogadására. Az uralkodónőt lenyűgözte a monumentális építmény, ám a legenda szerint kezdetben annyira félt a gyorsan felhúzott falak omlásától, hogy nem mert átmenni alatta.