Ez a vitamin három évvel is megfiatalíthat

Olvasási idő kb. 3 perc
Google Állítsd be Google keresőjét, hogy a találatok között biztos ott legyen a Dívány!

A szervezet egészséges működéséhez nélkülözhetetlen a D-vitamin, most arra is fény derült, hogy a sejtek szintjén öregedésgátló, fiatalító hatással is rendelkezik.

A D-vitamin kulcsfontosságú az egészségünk szempontjából, és nem csak azért, mert segíti a csontok és a fogak építőkövének számító kalcium beépülését. Támogatja az immunrendszer működését, szerepet játszik az izmok működésében, és a hiánya akár mentális problémákhoz is vezethet. Most kiderült, hogy a D-vitamin az öregedés ellen is hatásos. 

Három évvel is lassíthatja az öregedést a D-vitamin

Egy friss kutatás megállapította, hogy a D3-vitamint tartalmazó étrend-kiegészítők lelassíthatják a biológiai öregedést, ami hozzájárulhat a hosszabb és egészségesebb élethez. 

A D-vitamin szedése lassítja az öregedést, és akár három évvel is megfiatalíthat
Fotó: Thana Prasongsin / Getty Images Hungary

Az American Journal of Clinical Nutrition című folyóiratban megjelent tanulmányban 55 évnél idősebb nőket, valamint 50 évnél idősebb férfiakat követtek nyomon öt éven keresztül, és a Vital nevű hosszú távú klinikai vizsgálatban azt értékelték, hogy milyen hatással van az öregedésre a D3-vitamin szedése. 

A tudósok különös figyelmet fordítottak a kromoszómák végén található telomerekre, azokra „sapkákra”, amelyek megvédik a DNS-t a károsodástól és a sejteket az öregedéstől. Ezek a védősapkák az évek előrehaladtával természetes módon rövidülnek, és összefüggenek a korral kapcsolatos betegségek kialakulásával. Kiderült, hogy a D-vitamin szedése védi a telomereket, segít megőrizni a hosszukat, és így hatékonyabban képesek ellensúlyozni az öregedést. 

A vizsgálat résztvevői éveken át napi 50 mikrogramm D3-vitamint vittek be a szervezetükbe táplálékkiegészítő formájában, ami körülbelül 2000 nemzetközi egységnek felel meg. A kutatók a második és a negyedik évben értékelték az alanyok fehérvérsejtjeinek telomerhosszát, és megállapították, hogy a placebóhoz képest a plusz D-vitamin jelentősen csökkentette a DNS védősapkájaként funkcionáló telomerek rövidülését. A kutatók úgy fogalmaztak:

Idézőjel ikon

a D-vitamin szedése csaknem háromévnyi öregedés hatását ellensúlyozta.

„Eredményeink arra utalnak, hogy a célzott D-vitamin-kiegészítés ígéretes stratégia lehet a biológiai öregedési folyamat ellensúlyozására” – mondta Haidong Zhu, a tanulmány egyik szerzője. 

Téli időszakban az élelmiszerek átalában nem biztosítanak elegendő D-vitamint
Fotó: ATU Images / Getty Images Hungary

A felfedezés azért is érdekes, mert ugyanebben a hosszú távú vizsgálatban korábban már megállapították, hogy a D-vitamin szedése a gyulladáscsökkentő hatása miatt is előnyös, valamint mérsékli az öregedéssel járó krónikus betegségek, például a rák és az autoimmun betegségek kockázatát.

Fontos hangsúlyozni, hogy a fiatalító hatása – vagy egyéb okok miatt – senki ne kezdjen mértéktelenül D-vitamint szedni, mert akár túl is lehet adagolni. Az Egészségvonal azt írja, a jelenlegi ajánlások szerint felnőtteknek a D-vitamin napi ajánlott bevitele 2000 nemzetközi egység októbertől márciusig.

Mi a különbség a D3- és a D2-vitamin között? 

A napfény hatására a bőrünk D3-vitamint termel, emellett olyan élelmiszerekkel vihetjük be a szervezetünkbe, mint az olajos halak, halolaj, máj, tojássárgája és a vaj. A D2-vitamin ezzel szemben a növényekben található meg, különösen az UV-fényben termesztett gombákban. 

Mivel a D2-t olcsóbb előállítani, a hozzáadott vitamint tartalmazó élelmiszerek általában ezt a fajtát tartalmazzák. A kutatások szerint a D3-vitamin – a kolekalciferol –  jobban felszívódik, hatékonyabban emeli a szervezet D-vitamin-szintjét, ezért ha valamilyen készítményként visszük be a szervezetünkbe, érdemes ezt a formát választani. 

Nem tudod, melyik vitamin mire jó? Olvasd el az alábbi cikket!

Suhajda Zoltán
Suhajda Zoltán
Újságíró, szerkesztő
Suhajda Zoltán magyar nyelv és irodalom, valamint tanár szakon szerzett diplomát a Szegedi Tudományegyetemen. Több mint húszéves szakmai tapasztalattal rendelkezik, pályafutása során dolgozott közéleti-politikai nyomtatott és online lapoknál, internetes magazinnál és női site-nál. A komoly témáktól a bulvárig, a hírtől a nagy riportig változatos témákról és műfajokban írt cikkeket, és az újságírás mellett felelős szerkesztőként is tevékenykedett. A Dívány csapatának 2025 februárja óta tagja újságíróként.
Oszd meg másokkal is!

Neked ajánlott

Az oldalról ajánljuk

Testem

Gyermekvállalás 35 év felett: ennyi sikertelen próbálkozás után javasolt a kivizsgálás

A gyermekvállalás tervezésekor sok pár szembesül azzal, hogy a fogantatás nem történik meg az első néhány hónapban, ami komoly aggodalmakhoz vezethet. Szakértők szerint ez bizonyos ideig teljesen normális, ám a kivizsgálás ideális időpontját döntően a nő életkora határozza meg. Miközben 35 éves kor alatt egy év sikertelenség után érdemes lépni, 35 év felett a petesejtek minőségének romlása miatt már hat hónap után javasolt orvoshoz fordulni. Milyen rejtett betegségek írják felül az időkorlátokat, és miért elengedhetetlen, hogy a férfiak is részt vegyenek a folyamatban?

Szülőség

Felháborító szabályt hozott a fapados légi társaság – vizsgálat indult ellene

A Ryanair azon gyakorlatát vizsgálja a brit versenyhatóság, hogy ha a gyerekek mellé szeretnének ülni a szülők a repülőn, azért helyjegy árat kell fizetni. A légitársaság szerint azonban a szülők egyszerű felnőttként fizetik a különdíjat, miközben díjmenetesen legfeljebb négy gyermek számára foglalhatnak helyet maguk mellett.

Testem

Így rombolja egészségedet a hanyag fogmosás: szívbetegséget is okozhat

Vagyonokat költünk vitaminokra, szuperegészséges ételekre és méregtelenítő kúrákra a hosszú élet reményében, miközben az egyik legnagyobb egészségügyi kockázatot figyelmen kívül hagyjuk . Egyre több tudományos kutatás bizonyítja, hogy a hanyag szájhigiénia és a fogágybetegségek szívbetegséget, cukorbetegséget, sőt Alzheimer-kórt és rákot is okozhatnak.

Offline

Csak a tollát próbálgatta Rubens, mestermű született a firkából

Ritka lap került elő Rubens egyik jegyzetfüzetéből: az egyik oldalán a mester pár zseniális vonással három alakot vázolt föl, a másikon pedig levelet írt patrónusa nevében, hogy érdeklődjön: hogy áll egy festmény készítése. A lap jóval többet árul el a flamand művészről, mint elsőre gondolnánk.

Offline

Kifosztották a magyar vasutat, ez maradt belőle

A magyar vasúti közlekedésnek is megvolt a maga Trianonja, az országhatárok módosítását követően a vasútvonalak kétharmada, a szerelvények háromnegyede elveszett. Pedig a századfordulón még Európa élvonalába tartozott a közlekedés ezen formája.

Világom

Ekkora az ebolajárvány veszélye a foci vb-n: megszólalt a WHO

A labdarúgó-világbajnokság közeledtével sokakat foglalkoztat, hogy jelenthet-e veszélyt a Kongói Demokratikus Köztársaságban zajló ebolajárvány a tornára érkező szurkolók számára. Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) szerint azonban nincs ok a pánikra, hiszen sem a rendező országokban, vagyis az Egyesült Államokban, Kanadában és Mexikóban, sem Európában nem regisztráltak jelenleg ebolás megbetegedéseket.

Offline

Híres duók villámkvíze: tudod, hogy ki volt Sherlock bajtársa?

A filmtörténet legemlékezetesebb pillanatai mögött szinte mindig egy elválaszthatatlan páros áll. De vajon fejből tudod, hogy a legnagyobb hősöknek, detektíveknek és bajkeverőknek ki volt a hűséges fegyverhordozója, jobbkeze vagy éppen egyenrangú partnere a bajban?