Naponta ennyi csésze kávé csökkenti leginkább a szívbetegségek és daganatok kockázatát

Olvasási idő kb. 3 perc
Google Állítsd be Google keresőjét, hogy a találatok között biztos ott legyen a Dívány!

Leggyakoribb függőségünk alapja a kávé, azonban egészségünk szempontjából nem mindegy, miként fogyasztjuk. Instant, koffeinmentes vagy egy jó erős fekete – ha így iszod, segít elkerülni a szívbetegségek kockázatát.

Egy jó feketével indítani a reggeleket sokunk számára szinte rutintevékenység. Az őrölt kávészemekből valamilyen módon folyékony, aromás finomság válik, s már az illattól kellően éberré válunk ahhoz, hogy jól induljon a napunk. 

Nem csak hazánk, a világ kávékultúrája is hatalmas átalakuláson ment keresztül onnantól kezdve, hogy az első kávébabszemeket megpörkölték, és forró vizet öntöttek rá. Ugyan már jó ideje nem csak a presszók kiváltsága, hogy lefőzzék a napi feketét, a kávékultúra lakásaink ajtaján kívül is virágzik, s megfizethető módon fogyaszthatunk belőle napközben is egy-egy csészével, bármerre is járunk. 

Nem csak a hangulatunkat javítja és felébreszt, egészségünkre is pozitív hatással van pár csésze kávé
Fotó: Astrakan Images / Getty Images Hungary

Egészséges-e kávézni?

Mint minden szokásról, melynek rabjaivá válhatunk, a kávézásról is komoly viták folytak az elmúlt évtizedekben. Vajon egészséges-e, ha isszuk, van-e limit? Milyen hatással van az élénkítő forró ital a szervezetünkre? Egy nemrég publikált tanulmány kutatói minden kávékedvelő számára megnyugtató eredményre jutottak: kávézni bizony egészséges, és még a szívműködésünkre is jó hatással van.

Sokak számára lehet meglepő, hogy a kávé az egyik olyan, a legtöbbek által napi szinten fogyasztott élelmiszerünk, mely antioxidáns- és tápanyagtartalmának köszönhetően számtalan betegség kockázatát csökkentheti. 

Egyes kutatók valószínűsítik azt is, hogy a nyugati világ emberei számára ez a frissítő ital felel a napi antioxidáns-bevitel jelentős részéért. Már önmagában a zöld kávébab bővelkedik az egészséges vegyületben, azonban a vizsgálatok során arra is fény derült, hogy feldogozva ezek nem tűnnek el a kávészemekből. A pörkölési eljárások kifejezetten növelik a kávéban lévő antioxidánsok mennyiségét. A koffeinmentes kávéban is bőven marad belőlük, az élénkítőanyagban dúskáló változatokban pedig még inkább fokozott a jelenlétük. 

A májat is védi

Az elmúlt évtizedben több tanulmány beszámolt arról, hogy a kávéfogyasztás a krónikus betegségek jelentős részének csökkent kockázatával járt együtt. Antioxidáns és anti-peroxidációs tulajdonságainak köszönhetően a kávéivók között jóval kisebb egyes rákos megbetegedések, például a májdaganatok és a vastagbélrák kialakulásának aránya. Napi 4-5 adag kávé elfogyasztása 15 százalékkal csökkenti a végbéldaganat kialakulásának kockázatát, nemcsak a májdaganatot, de a májzsugort is megelőzhetjük a rendszeres kávézással. 

A kávéfogyasztók tovább élnek
Fotó: svetikd / Getty Images Hungary

Szívünk működését támogatja

A koffein, melyről sokáig hitték, hogy fogyasztása mindenképp káros lehet azért, mert növelheti a vérnyomást, szintén lehet egészségvédő hatású. A koffein ugyanis blokkol bizonyos gátló hatású neurotranszmittereket agyunkban, így stimuláló hatást fejt ki. Energizál és élénkít, javítja a hangulatot és a közérzetet.

Egy harvardi tanulmány szerint napi 4 csésze kávé elfogyasztása 20%-kal csökkenti a depresszió kialakulását és az öngyilkosságok számát is a nők esetében. 

Hosszabbá teszi életünket

Nem csak a krónikus betegségekben játszott megelőző szerepe és a kedélyjavító hatása miatt lehet teljesebb és hosszabb életünk, ha rendszeresen kávézunk. A legfrissebb kutatási eredmények alapján immár az is biztos, hogy a szív- és érrendszeri megbetegedésekre is kisebb esélyünk van, ha naponta 2-3 csészével megiszunk belőle. 

A kutatás a kávétípusok és a szívritmuszavarok, szív- és érrendszeri betegségek, illetve az ezek következtében való elhalálozás közötti összefüggéseket vizsgálta 40 és 69 év közötti felnőtt résztvevők orvosi adatainak segítségével. A fenti betegségek egyikében sem szenvedtek a vizsgálatok kezdetekor, s az általuk elfogyasztott kávé fajtája és napi mennyisége alapján kategorizálták őket. Természetesen voltak, akik egyáltalán nem ittak kávét, ahogy olyan résztvevők is, akik instant vagy koffeinmentes fekete italokat ittak. Közel 13 éven keresztül dokumentálták a félmillió résztvevő életét. A vizsgálati idő során a résztvevők 5 százaléka hunyt el. Az ő egészségügyi problémáikat is figyelembe véve állapították meg:

Idézőjel ikon

a kávé bármely típusának és fajtájának fogyasztása csökkenti a korai elhalálozást, ha pedig napi 2 vagy 3 csészével iszunk belőle, az a hasonló egészségügyi állapotú embertársainkhoz mérten 27 százalékkal növeli életesélyeinket.

Az utánkövetések során az is kiderült, hogy a kávéfogyasztás bármilyen kis mennyiségben is csökkenti a szív- és érrendszeri megbetegedések esélyét, s szintén a napi 2-3 adagos mennyiség az, ami az ideális ebből a szempontból.

A mértékletes kávéfogyasztás – kimondhatjuk végre – egészséges is lehet, ám egyéb hatásait, élénkítő tulajdonságait tekintve érdemes valóban odafigyelni a mennyiségre, és arra is, a nap mely időszakában isszuk. 

Gerhát Petra
Gerhát Petra
Újságíró, szerkesztő
Gerhát Petra pályafutását vidéki televízióknál kezdte sportújságíróként. Művészettörténeti, néprajzi és társadalomtudományi tanulmányokat követően végzett oknyomozó újságíró képzést. Az elmúlt húsz év során politikai és történelmi témájú heti- és havilapoknál, illetve online magazinoknál is dolgozott. A Dívány mellett az Indamedia kisállatos magazinjai, a We love Dogz és a We love Catz újságírójaként is dolgozik, valamint a DOGZ Podcast műsorvezetője.
Oszd meg másokkal is!

Neked ajánlott

Az oldalról ajánljuk

Világom

Ekkora az ebolajárvány veszélye a foci vb-n: megszólalt a WHO

A labdarúgó-világbajnokság közeledtével sokakat foglalkoztat, hogy jelenthet-e veszélyt a Kongói Demokratikus Köztársaságban zajló ebolajárvány a tornára érkező szurkolók számára. Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) szerint azonban nincs ok a pánikra, hiszen sem a rendező országokban, vagyis az Egyesült Államokban, Kanadában és Mexikóban, sem Európában nem regisztráltak jelenleg ebolás megbetegedéseket.

Offline

Híres duók villámkvíze: tudod, hogy ki volt Sherlock bajtársa?

A filmtörténet legemlékezetesebb pillanatai mögött szinte mindig egy elválaszthatatlan páros áll. De vajon fejből tudod, hogy a legnagyobb hősöknek, detektíveknek és bajkeverőknek ki volt a hűséges fegyverhordozója, jobbkeze vagy éppen egyenrangú partnere a bajban?

Testem

Ez történik valójában a bélflóráddal, ha kefirt iszol

Az utóbbi években ismét az érdeklődés középpontjába került az ősi, kaukázusi fermentált ital, a kefir. Bár sokan csak egy egyszerű tejtermékként tekintenek rá, a benne zajló különleges, kettős erjedés miatt valójában a bélflóránk egyik legfőbb támogatója.

Testem

Daganatos betegséget is jelezhet a gyakori vizelési inger: ilyenkor kell orvoshoz fordulni

Gyakran jár ki a párod vagy férfi családtagod éjszaka? Akadozik, vagy nehezen indul a vizelete? A legtöbb férfi hajlamos az öregedés számlájára írni a kellemetlen vizelési panaszokat, pedig a háttérben egy sokkal sötétebb probléma, a prosztatarák is állhat. Mivel Magyarországon nincs a betegségre szervezett, automatikus szűrési program, a diagnózis szinte kizárólag az érintetteken múlik. Milyen apró jelekből ismerhető fel időben a baj, miért csalóka a vérvételes PSA-teszt, és miért kötelező 45 év felett évente egyszer rászánni azt a pár percet az urológiai vizsgálatra?

Világom

Változik a Nap „szívverése” – a Földön is érezni a hatását

A Nap belsejében folyamatos mozgás zajlik, de ennek intenzitása ciklikusan változik. A 11 éves ciklusoként egy aktívabb időszakot egy kevésbé aktív követ, ám az utóbbi két ciklus során valami elkezdett megváltoznil – ez pedig hatással van az „űridőjárásra” és a bolygónkra is.