Ez az élelmiszer csökkenti legjobban az Alzheimer-kór kockázatát

Olvasási idő kb. 3 perc
Google Állítsd be Google keresőjét, hogy a találatok között biztos ott legyen a Dívány!

A dió rengeteg ételnek az összetevője, teheted a süteményekbe, salátákba, hummuszba, de nagyon egészséges rágcsálnivaló is. Fontos tápanyagok és egészséges zsírok nagyszerű forrása. Emellett a szív és a bélrendszer egészségére, a vérnyomásra is jótékony hatással van. Sőt, úgy tűnik, hogy az agy egészségében is segít, mivel csökkenti az Alzheimer-kór kockázatát.

Az International Journal of Environmental Research and Public Health című folyóiratban 2018-ban közzétett tanulmány kiemeli, hogy a dió magnéziumot, vasat, cinket, bórt, molibdént, rézt, nikkelt, mangánt és kobaltot is tartalmaz. A mangán olyan ásványi anyag, amely támogatja az egészséges csontokat, és szükséges a kollagéntermeléshez, valamint a sebgyógyuláshoz. A dió gyulladáscsökkentő hatású, segít csökkenteni a rák, a szívbetegségek és a neurodegeneratív betegségek kialakulását és progresszióját.

Bár az Alzheimer-kór megelőzése pusztán az étrenddel nem lehetséges, csökkentheted a kockázatot, ha olyan élelmiszereket fogyasztasz, amelyek támogatják az agy egészségét. Szakértők szerint a dió az egyik legjobb választás, mivel rendkívüli egészségügyi előnyökkel bír az agy számára.

Dióval az Alzheimer-kór ellen

A diófogyasztás segíthet lassítani a kognitív hanyatlást, derül ki egy 2020-ban megjelent tanulmányból. A kutatók több mint 600 idős felnőttet véletlenszerűen osztottak be egy olyan étrendbe, amelyben a kalóriák 15%-a dióból származott, illetve egy dió nélküli kontrolldiétába. Míg a dió nem befolyásolta az egészséges alanyok kognitív funkcióit, az agyi MRI-felvételek azt mutatták, hogy hatással volt a magasabb kockázatú emberekre, köztük a súlyosabb dohányosokra és az alacsonyabb kiindulási neuropszichológiai teszteredményekkel rendelkezőkre.

A dió segít az Alzheimer-kór megelőzésében
Fotó: Westend61 / Getty Images Hungary

A szakértők szerint, ha szeretnénk csökkenteni Alzheimer-kór kockázatát, az egyszeresen telítetlen zsírokat kell előnyben részesíteni, a telített zsírokat pedig minimalizálni. Ez a kulcsa annak, hogy megfelelő üzemanyagot kapjon az agyad, és az öregedéssel jól boldoguljon. A kutatások azt mutatják, hogy a mérsékelt mennyiségű telítetlen zsírok fogyasztása az életkor közepén segít megvédeni az agyat a gyulladástól, míg a telített zsírokban gazdag étrend növeli a demencia és az Alzheimer-kór kockázatát.

A dióban található polifenolos vegyületek pedig nemcsak az oxidánsokat és a gyulladást csökkentik az agysejtekben, hanem a The Journal of Nutrition című szaklapban 2014-ben megjelent tanulmány szerint segíthetnek új agysejtek képződésében és az agysejtek közötti jelátvitel fokozásában is. Az antioxidánsok segítenek megelőzni a krónikus gyulladást az agyban, ami szintén hozzájárul az Alzheimer-kór kockázatának mérséklődéséhez. Emellett azonban a dió gyakorta okoz allergiás reakciókat, így aki allergiás rá, annak kerülnie kell fogyasztását.

A dió segíti az agy egészségét
Fotó: Zigres / Getty Images Hungary

Egyéb élelmiszerek, amelyek segítenek csökkenteni az Alzheimer-kór kockázatát

A dión kívül vannak más élelmiszerek is, amelyek nagyszerű forrásai az egyszeresen telítetlen zsíroknak, ilyenek a zsíros halak, mint a lazac vagy a szardínia, az olívaolaj és az avokádó. A mediterrán étrend az ilyen ételeket helyezi előtérbe. A zöldségekre, gyümölcsökre, növényi alapú fehérjeforrásokra és az egyszeresen telítetlen zsírokban gazdag élelmiszerekre összpontosít. A diófélék, köztük a dió, szintén a mediterrán étrend egyik alapanyagai. Tudományos kutatások szerint a mediterrán étrend követése csökkentheti a kognitív károsodás és a demencia kockázatát. A dióhoz hasonlóan az avokádó is jó forrása a telítetlen zsíroknak és az E-vitaminnak.

Rengeteg olyan terméket is láthatunk a boltok polcain, amelyek bár egészségesnek tűnnek első ránézésre, valójában nem azok. Az alábbi cikkünkben összeszedtük ezeket.

Clear Collagen Professional italpor

A BioTechUSA segít céljaid elérésében

A BioTechUSA elkötelezett az egészséges életmód támogatása mellett. A kiegyensúlyozott étrendet az egyéni szükségletekhez igazított, gondosan megválasztott étrend-kiegészítők egészíthetik ki a tudatos életmód támogatására.

További információkért kattints ide.

hirdetés

Diósi Szilvia
Diósi Szilvia
Oszd meg másokkal is!

Neked ajánlott

Az oldalról ajánljuk

Testem

Sokan nem tudják, hogy visszafordítható ez a látást érintő népbetegség: a műtét lehet a megoldás

Világszerte a szürkehályog felelős a legtöbb látásvesztéssel járó megbetegedésért, amely az idősödő társadalomban egyre több embert érint. Sokan mégis halogatják a vizsgálatot, pedig a fehérjék összecsomósodása miatt kialakuló lencsehomályosodást semmilyen gyógyszer vagy szemüveg nem tudja megállítani. A modern szemészet segítségével azonban ez az állapot teljesen visszafordítható: az ultrahangos és lézeres mikroműtéti technikák nemcsak biztonságosan és gyorsan adják vissza a tiszta látást, de a beültetett csúcstechnológiás műlencsékkel a korábbi fénytörési hibák is korrigálhatók.

Testem

Hiába szeded, ártasz vele: így fordul a D2-vitamin tested ellen

A D-vitamin fontosságát ismerjük, de kevesebbet tudunk annak formáiról. A táplálékkiegészítőkben többnyire D2 formával találkozhatunk, amelyről friss kutatások azt találták, hogy gátolja a D3 forma hasznosulását, ezzel rontva a D-vitaminból képzett kalcitriol nevű, hormonhatású vegyület előállítását.

Világom

Egy lélek sem lakik a menekülő keresztények szigetén: ma már csak egy magányos templom őrzi Nozaki titkát

Több mint 250 éven át titokban őrizték hitüket azok a japán keresztények, akik a hatóságok elől az ország legtávolabbi szigeteire menekültek. Nozaki az egyike volt azoknak az elszigetelt menedékhelyeknek, ahol a kereszténység követői a vallási tilalom ellenére is fenn tudták tartani közösségeiket. Noha a Nagaszaki prefektúrához tartozó apró sziget ma már lakatlan, különös múltja miatt mégis sokan kíváncsiak rá.

Világom

Betiltották a középkorban a gombot: nők nem viselhették

A pazarlás visszaszorítása érdekében egészen szélsőségesnek tűnő rendelkezések korlátozták a középkori olasz városok lakóinak kinézetét. Többek között gombot sem hordhatott mindenki, de a hajviseletet és az otthoni öltözködést is szabályok közé szorították.