Az étrend, amivel 4 nap alatt is javíthatsz a sportteljesítményeden

Olvasási idő kb. 2 perc
Google Állítsd be Google keresőjét, hogy a találatok között biztos ott legyen a Dívány!

Egy friss kutatás szerint a mediterrán diéta nemcsak egészséges, de sportképességeinket is javítja.

A hagyományos görög és olasz ételekre épülő mediterrán diétát régóta nagy becsben tartják a szakemberek jótékony egészségügyi hatásai miatt – többek közt szívünk egészségének megőrzésében és vércukorszintünk alacsonyan tartásában is segíthet. Amerikai kutatók most azt állítják, sportolás közbeni teljesítményünket is fokozza, mégpedig igen hamar.

Nem csak sportolók számára a legjobb választás

A több évezredes múltra visszatekintő mediterrán étrend a régió változatos kultúráinak és vidékeinek kulináris jellemzőit egyesíti magában. Főbb összetevői a különböző gyümölcsök, zöldségek, teljes kiőrlésű gabonák, magvak, illetve az olívaolaj, emellett a halételek, a vörösbor és a tejtermékek is szerephez jutnak benne. Ezek a tápanyagokban gazdag fogások gyulladáscsökkentő és lúgosító hatásukról ismertek. Dr. Edward Weiss, a Missouri állambeli Saint Louis-i Egyetem dietetikaprofesszora és kollégái arra voltak kíváncsiak, vajon igazak-e azok az állítások, miszerint a szóban forgó diéta atlétikai teljesítményünket is javítja.

Mediterrán diétával a jobb sportteljesítményért
Fotó: RossHelen / Getty Images Hungary

A tudósok hét női és négy férfi alanyt vontak be kutatásukba, akik mindegyike aktív életmódot folytat. A résztvevők négy napon keresztül egy többségében növényi alapanyagokra épülő mediterrán menüt fogyasztottak, majd öt kilométert kellett megtenniük egy futópadon. Néhány héttel később ugyanezen személyeket arra kérték a kutatók, hogy négy napig egy magas cukor-, só- és zsírtartalmú ételeket előnyben részesítő „klasszikus nyugati étrendet” kövessenek, miután ismételten le kellett futniuk a korábban teljesített távot. Weiss és munkatársai más gyakorlatok, például biciklizés vagy vertikális ugrás során is megvizsgálták a résztvevők atletikusságát.

A kísérlet eredményei azt mutatták, hogy mediterrán diéta fogyasztása esetén átlagosan hat százalékkal gyorsabban futották le az öt kilométeres távot az alanyok, mint amikor a hagyományosabb, hizlalóbb étrendet követték ugyanannyi időn keresztül.  Ez a különbség még abban az esetben is észlelhető volt, mikor az adott személy pulzusszáma azonos volt, és ugyanannyira fáradt el a két futás alatt. Dr. Weiss szerint közismert, hogy a mediterrán étrend főbb alapanyagait alkotó ételek többsége növeli sportteljesítményünket, most pedig az is bizonyítást nyert, hogy maga a diéta összességében is hasonló hatással lehet ránk. Sőt, még érdekesebb, hogy mindezen jótékony hatásokat már négy nap után kiváltotta a vizsgált alanyok esetében.

A szakértő szerint a sportolók gyakran éppen olyan egészségtelenül táplálkoznak, mint a lakosság többsége, ezért is érdemes felhívni rá a figyelmet, hogy a megfelelő étrend nemcsak testi és szellemi jóllétünket segíti, de fizikai teljesítményünket is javíthatja. Ez pedig sokak számára további motivációt jelenthet ahhoz, hogy gyümölcsökre, zöldségekre és egészséges gabonákra cserélje a hamburgert és a sült krumplit.

Clear Collagen Professional italpor

A BioTechUSA segít céljaid elérésében

A BioTechUSA elkötelezett az egészséges életmód támogatása mellett. A kiegyensúlyozott étrendet az egyéni szükségletekhez igazított, gondosan megválasztott étrend-kiegészítők egészíthetik ki a tudatos életmód támogatására.

További információkért kattints ide.

hirdetés

Dívány ‎
Dívány ‎
Oszd meg másokkal is!

Neked ajánlott

Az oldalról ajánljuk

Életem

A bértranszparencia Magyarországon elbukott, csak elvben nyilvánosak a fizetések

Az Európai Unió bértranszparencia-irányelvének fontos mérföldkőhöz kellett volna érkeznie a múlt hétvégén, hiszen a tagállamoknak hároméves felkészülési időszak után kötelezően át kellett volna ültetniük a szabályozást a saját jogrendjükbe. A valóságban azonban a transzparencia elbukott a legelső teszten, mivel számos tagállam képtelen volt betartani a meghatározott határidőt.

Offline

Villámkvíz: te tudod, hol játszódnak ezek a híres regények?

Egy jó regény nemcsak a történetével, hanem a helyszíneivel is maradandó élményt ad: sokszor egy város, egy táj vagy akár egy kitalált világ önmagában is külön értelmezéseket nyithat meg a műben. És vannak olyan irodalmi művek is, amik már teljesen egybefonódtak híres városokkal szerte a világon.

Mindennapi

Betiltják a mobilozást a zebrán, korlátozzák az e-rollerezést – új szabályok Szlovákiában

Jelentős változások előtt áll a szlovákiai közlekedés, miután a pozsonyi parlament június 2-án elfogadta a közúti közlekedésről szóló törvény átfogó módosítását. Az új előírások elsődleges célja a közlekedésbiztonság javítása és a balesetek számának csökkentése – többségükben szeptember 1-jén lépnek hatályba, és a szigorítások a gyalogosokat, az elektromos rollereseket, valamint a gyorshajtó sofőröket egyaránt érintik.

Testem

Sokan nem tudják, hogy visszafordítható ez a látást érintő népbetegség: a műtét lehet a megoldás

Világszerte a szürkehályog felelős a legtöbb látásvesztéssel járó megbetegedésért, amely az idősödő társadalomban egyre több embert érint. Sokan mégis halogatják a vizsgálatot, pedig a fehérjék összecsomósodása miatt kialakuló lencsehomályosodást semmilyen gyógyszer vagy szemüveg nem tudja megállítani. A modern szemészet segítségével azonban ez az állapot teljesen visszafordítható: az ultrahangos és lézeres mikroműtéti technikák nemcsak biztonságosan és gyorsan adják vissza a tiszta látást, de a beültetett csúcstechnológiás műlencsékkel a korábbi fénytörési hibák is korrigálhatók.

Testem

Hiába szeded, ártasz vele: így fordul a D2-vitamin tested ellen

A D-vitamin fontosságát ismerjük, de kevesebbet tudunk annak formáiról. A táplálékkiegészítőkben többnyire D2 formával találkozhatunk, amelyről friss kutatások azt találták, hogy gátolja a D3 forma hasznosulását, ezzel rontva a D-vitaminból képzett kalcitriol nevű, hormonhatású vegyület előállítását.