Narancsbőr? Csak a legegyszerűbb megoldás segít!

Zanza!

Sokaknak okoz sok gondot a narancsbőr. Úgy tűnik azonban, épp a legegyszerűbb megoldás az, amit a legkevesebben próbálnak ki.

Létezik egy gyümölcsről elnevezett jelenség, mely rengeteg nőt érint, rengeteg nőnek okoz fejfájást a mindennapokban. Magazinok oldalainak állandó vendége, nagy hatással van a ruhaválasztásra is, mégsem az alma-, illetve körteforma különbségeiről van szó. A narancsbőr ugyancsak a testzsír eloszlásával függ össze, számtalan mítosz övezi, és igen sok ruhát küld a majd egyszer, ha úgy fogok kinézni, hogy fel is vehetem kategóriába. A cellulit legendáriumát a Popular Science foglalja össze az anatómiától a tévhiteken át a lehetséges megoldásokig. 

Miről is van szó?

A narancsbőr tipikusan női jelenség, melynek oka, hogy a női bőr, pontosabban a bőr alatti kötőszövetek egészen más szerkezetűek, mint a férfiaknál, általában vastagabbak, és több fut belőlük a bőrfelszínre merőlegesen. A citrusfélék héjára emlékeztető végeredmény azzal jön létre, hogy a bőr alján lévő zsírszövet lebenykéit a kötőszövet kevésbé tartja kordában, így be tudnak türemkedni a felszínhez közelebbi rétegekbe. Röviden: a narancsbőr elsősorban a bőr alatti kötőszövet szerkezetén múlik. Kialakulása így leginkább genetikai tényezőkkel függ össze, de öröm az ürömben, hogy az ösztrogén magas szintje is hat rá. A lerakódott testzsír sokat ronthat persze a helyzeten, de semmiképpen sem a narancsbőr kialakulásáért, mint inkább annak esztétikumáért terheli felelősség. Mindez a hétköznapokban is jól látható: vannak nők, akiknél a kimondottan kevés testzsír is gödröcskéket képezve oszlik el a bőrük alatt, és olyanok is, akik bár jelentősebb súlytöbblettel élnek, párnácskáik egyenletesen, simán oszlanak el kötőszöveteik mentén. Hol az igazság?

shutterstock 380848234

Mítoszok

A krémekben és a mechanikus kezelésekben azt kell mondjuk, biztosan nincs. Nehéz azt hallani, hogy a problémára, ami annyi aggodalmat kelt, ami oly sok szorongást okoz testünkkel kapcsolatban, nincs megoldás. Még nehezebb elhinni, tudomásul venni, hogy kötőszöveteink szerkezete genetikai örökségünk, és semmi, de semmi befolyásunk fölötte, esélyünk sincs arra, hogy megváltoztassuk. A sokadik félretett sort és elfelejtett fürdőruha után szükségünk van a hitre, hogy valamit mégiscsak tehetünk. A narancsbőr elleni krémek, a zsírromboló készülékek és eljárások fejlesztői pedig ebbe a hitünkbe kapaszkodnak, mikor sokezer forintos termékeiket ránk tukmálják.

A radikálisabb vonal még ennél is közvetlenebb kapcsolódást kínál a változáshoz. A rövid idő alatt is óriási botrányok kereszttüzébe kerülő masszázsrúd, a FasciaBlaster használata például egy bevallottan fájdalmas beavatkozás. A szépségért szenvedni kell, mondja az ember lánya, és miközben lábait a dubiózus szerkezettel gyötri, az átélt kínokat a zsírszövet leépülésének tudja be. A fájdalom azonban nem erről szól, az utólag elszaporodó panaszok a termék-keltette zúzódásokról és véraláfutásokról annak tanúságai, hogy a termék nem a zsírszövetben, hanem a bőr alatti véredényekben tett kárt. A narancsbőr marad. Nem minden termék ártalmas persze, többségük egyszerűen csak nem jó semmire. Azon felül, hogy használója úgy érzi: végre tett valamit azért, hogy bőre simább, megjelenése vonzóbb legyen.

Egy másik tévút a zsírcsökkentés. Fogyni persze több szempontból jó, az ember szív- és érrendszere, meg persze az önbizalma is hálás érte, kötőszöveteit azonban vajmi kevéssé hatja meg az alacsony BMI. Valamennyi zsírra mindenképpen szüksége van a szervezetnek, attól nem szakad le például a vesénk, ez a zsír pedig ugyanúgy fog elrendeződni, mintha sok lenne belőle. A bőr nem lesz tehát sima, legfeljebb valamennyivel simább, mintha nem csinálnánk semmit.

shutterstock 432200833

Emelj!

Aminek érdemes viszont adni egy esélyt, az a súlyemelés. Nyilvánvaló, hogy a súlyzós edzés sem fogja alapjaiban megváltoztatni a kötőszövetek felépítését. Az izomzat fejlődésével, méretének növekedésével azonban feszesebbé válik a bőr is. És nem, a súlyemeléstől nem fogsz úgy kinézni, mint az NDK női dobóatlétái a szöuli olimpián. Alapesetben ugyanis bőven elég, ha rendszeresen végzel guggolásokat, hiszen a narancsbőr gödröcskéi elsősorban a combokon, illetve a fenékrészen jelennek meg. A guggolás pedig kifejezetten ezeket a testtájakat dolgozza meg. Szabályosan végezve erősíti még a gerinc melletti tartóizmokat is, ami különösen jól jöhet, ha ülőmunkát csinálsz és/vagy hátfájós vagy. Ha pedig már lementél az edzőterembe, letudhatsz még pár gyakorlatot a testzsír csökkentésére, szellemi frissességed fokozására a keringés javítására. Hiszen a legtöbbször csak rávenni nehéz magunkat az egészre.

Blogmustra