Forradalmasítja a divatipart a 3D-s nyomtatás

A 3 dimenziós nyomtatás népszerűsége egyre növekszik, így elkerülhetetlen, hogy a divatot ne befolyásolja. Elsőként Dita von Teese bújhatott háromdimenziós technikával kreált estélyibe, azóta pedig olyan tervezők is kísérletezésre adták a fejüket, mint Iris van Herpen vagy Kimberly Ovitz. Utánajártunk, hogyan működik ez az egész, miképpen befolyásolja a divatipart és milyen innovációkra számíthatunk a jövőben.

Miért fontos a 3D nyomtatás, ha nem orvosi szempontból nézzük? A Financial Times szerint új korszak köszönthet be a divattervezés területén a nemsokára otthonra is megvásárolható háromdimenziós nyomtatók miatt, és egyre több tervező vág majd bele a 3D nyomtatásba. Iris van Herpen legutóbbi haute couture kollekciójába illesztett be pár 3D-s technikával kreált darabot, Kimberly Ovitz ékszerkollekciót is tervezett, és már külön bemutatót is tartottak Malajziában a futurisztikus eljárással megalkotott daraboknak.

Olcsóbb és elérhetőbb lesz a divat - valamikor...

Az új technika alaposan átvariálhatja a kivitelezést és a piaci viszonyokat is. A 3D nyomtatásnak köszönhetően a tervezőknek nem lesz szükségük raktárkészletre, így gyakorlatilag bármilyen mennyiségben előállíthatnak majd kreációikból, arról nem is beszélve, hogy a piacra jutási idő is rendkívül felgyorsul. Ezen kívül még a tömeges személyre szabást és számtalan olyan egyedi termék megalkotását is lehetővé teszi, melyeket a hagyományos technikával lehetetlen lenne létrehozni.

A nyomtató azoknak a kezdő divattervezőknek is nagyobb üzleti lehetőséget nyújthat majd, akik most még pénz szűkében nehezen tudtak betörni a piacra. Közben a vásárlók dolgát is megkönnyíti, akiknek a jövőben nem feltétlen kell rávenniük magukat a vásárlásra, hiszen egy régi pólóból könnyen újat lehet alkotni a nyomtató segítségével. Egyesek szerint 2050-re akár az egész ruhatárunkat mi tervezhetjük, ami az akkorra saccolt túlnépesedés miatt akár még hasznos is lehet.

Ám az egyelőre még gyermekcipőben járó technológia nem csak rengeteg lehetőséget, hanem potenciális problémákat is tartogat. Először is, ha a térbeli nyomtatást valóban bevetik a nagyvállalatok, akkor drasztikus leépítésekre lehet számítani a divatipar munkaerőpiacán, hiszen lehetetlenség felvenni a versenyt a gépek precizitása és gyorsasága ellen.

A minőségellenőrzés szintén nehézségekbe ütközhet, morális problémaként pedig az is felmerülhet, hogy mi van akkor, ha otthon, saját magunknak kinyomtatjuk egy tervező dizájnját? Biztos, hogy addig, amíg a fejlesztők és a tervezők nem képesek kényelmes, és valóban viselhető darabokkal előrukkolni a 3D nyomtatóval, az ötlet nem működhet, így drasztikus változásra nem kell számítani a közeljövőben. Az viszont tény, hogy ha ennyire foglalkoztatja a tudósokat a téma és elég pénzt ölnek a projektbe, a jövőben újraértelmezhetjük a divattervezés fogalmát.

Materialise és Shapeways

Iris van Herpen július elején, a párizsi haute couture divathéten mutatta be 3D nyomtatóval készült estélyijét, melyet egy belga céggel, a Materialise-zel közösen hozott létre. „Először dolgoztunk Iris van Herpennel, és a közös munka gyümölcse egy hibrid alkotás lett: egy egyedi, átlátszó, csontszerű szerkezet, amelyet mammut sztereolitográfia segítségével hoztunk létre. A 3D-s nyomtatásnak köszönhetően a mérték után készült ruhákon nincs varrás. Izgalmas Iris van Herpennel dolgozni és megvalósítani komplex, geometrikus terveit. A 3D-s nyomtatási technológia olyasmire képes, amire más ruhagyártási technológiák nem: képes gyorsan, egyetlen darabból álló, komplex formákat létrehozni.” – nyilatkozta Sven Hermans, a Materialise ügyfélkapcsolati vezetője a cégét támogató Európai Bizottság Kutatás és Innováció Főigazgatóságának.

A Materialise az orvosi, autóipari, fogyasztói elektronikai és élelmiszeripari szektor számára is tervez nyomtatható eszközöket, és nyomtatókat, de a divatban is próbálkoznak. Melinda Looi-val közösen rendezték meg a 3D Printed Fashion Show-t Malajziában (még több kép itt).

A térbeli ruhanyomtatást mégis inkább az amerikai Shapeways hozza közelebb az átlagemberekhez, ami Michael Schimdt divattervező és Francis Bitonti építész tervrajzaiból kiindulva megalkotta a világ legelső, nyomtatott estélyi ruháját is.

A cég honlapján érdekes nyomtatott designer-tárgyakat árulhatnak azok, akik az ő gépeiken nyomtatják ki termékeiket, mint Kimberly Ovitz divattervező, aki feladta a hagyományos ruhakészítést, inkább ékszereket nyomtat. (Ha érez magában elég kreativitást, ön is tervezhet magának valamit, a cég elkészíti és házhoz szállítja.) Most még nem olcsó a technológia, mélyen a zsebünkbe kell nyúlnunk, ha nyomtatott kiegészítőt szeretnénk villantani: egy nyakdísz 635 euróba (190 ezer forint), egy fűző 2770 euróba (829 ezer forint) kerül, de a galériában talál olcsóbb darabokat is!

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek