TEJBEN-VAJBAN

Fatkini: a fürdőruha, amiben nem kell feszengenie a strandon

2013. június 20., csütörtök 11:36

A plus size-ágazat folyamatosan tör előre, még akkor is, ha időnként megpróbálnak gúnyt űzni belőle. Igény van a nagyméretű holmikra, a piac pedig eladás-orientált, úgyhogy szerencsére egyre több helyen lehet telt alakra is jó holmikat vásárolni – már bikinit is. A H&M annyira látja az üzletet a molettekben, hogy legújabb fürdőruhakampányát a 40-es mérettel rendelkező, amerikai plus size modellel, Jennie Runkkal fotózták, hogy megmutassák, 36-os méret fölött is lehet valaki gyönyörű.

Nem egyszer elmélkedtünk már azon, mekkora jelentőséggel bírnak a luxustermékeket hirdető élő-próbababák, akik tökéletes alakjukkal, hibátlan bőrükkel és vakítóan fehér mosolyukkal az utolsó csepp lelkesedést és önbizalmat is képesek kiölni az emberből. Ennél csak az lehet rosszabb egy átlagnő számára, amikor a nyár közeledtével napbarnított, párductestű modellek kezdenek az utcai plakátokon tekeregni – ezek láttán nem egy nő fejében fordul meg az, hogy ki nem teszi a lábát a strandra addig, amíg legalább olyan feszes nem lesz a teste, mint a valószerűtlenül jó genetikai adottságokkal rendelkező Miranda Kerr-é.

Azonban a plus size, azaz a 'teltebb méret' az utóbbi években egyre nagyobb jelentőséget kapott, sokunk nagy örömére, és ami a legfontosabb, teljesen szembemegy a szélsőséges, egészségtelen ábrándképekkel. Ettől függetlenül sokan még mindig nincsenek tisztában a 'plus size' valódi jelentésével. Miért asszociál mindenki arra, hogy a plus size a ducival egyenlő? Ha egy modellen van mit fogni, például nagyobb mellekkel, formásabb combokkal vagy kerekebb fenékkel áldotta meg a természet, akkor az már nem is normál méret?

A H&M, úgy tűnik még több bevételt szeretne igyekszik példát mutatni: idei plus size fürdőruha kampányukat ugyanis a 40-es mérettel rendelkező, tengerparton pózoló Jennie Runkkal promotálják, akit pályája elején kifejezettén utasítottak, hogy fogynia vagy híznia kell a nemzetközi karrier érdekében. Runk az utóbbit választotta. "A ’plus’ szócska miatt az emberek rögtön azt gondolják, kövér vagyok, ami a szemükben a csúnyával egyenlő. Nem értem, mire ez a nagy felhajtás, a túlságosan vékony modelleket is lehetne piszkálni azzal, hogy túl csontosak" – mondta az amerikai modell. Mindeközben a H&M szóvivője, Jennifer Ward kijelentette, hogy a kampányt nem az ideális méretről alkotott burkolt elképzelésük, hanem Runk sugárzó megjelenése ihlette, aki tökéletesen illik a kampány koncepciójába és a fürdőruhák célközönségébe.

Gabi Fresh és a fatkini

A H&M mellett netről is rendelhetünk plus size fürdőruhát, melyeket az eltérő testképek legnagyobb szószónokának számító Gabi Fresh-sel – bloggernevén Gabi Gregg-gel – közösen dobott piacra a Swimsuits for all nevű cég. Fresh kifejezetten arra ösztönzi szintén teltebb testalkattal megáldott társait, hogy testüket saját találmányába, ’fatkinibe’, azaz 2 részes, kifejezetten nagyobb idomokra tervezett bikinikbe bújtatva mutassák meg a strandon.

A fatkini-őrület egyre nagyobb méreteket ölt: a blogger kollekcióját már a debütálás után elkapkodták. Az átlag 15 ezer forintos, 40-es méret fölötti, neonszínű és mintás, egyrészes vagy kétrészes darabok nagy része azonnal elkelt, a galaxy mintás bikini volt a nagyméretű hölgyek kedvence, de a Spring Breakers című film által inspirált, retinaszaggató bikinik is nagy sikert arattak.

Ő itt Gabi Gregg, a plus size forradalom szónoka, aki nem mellesleg nem fél kitenni azt, amije van.

"Gabi elképzelése egyszer s mindenkorra megdöntötte a vélekedést, miszerint csak kidolgozott, sportos alakra húzhatnak a nők bikinit. Igenis a teltebb nők előtt is nyitva áll a kapu, hogy mindenféle lelkiismeret-furdalás nélkül gyönyörűek lehessenek egy jól megtervezett fürdőruhában” – helyeselt a swimsuitsforall.com alapítója, Moshe Laniado a Refinery 29-en.

Az igazság pedig az, hogy a bikinik - vagyis fatkinik - tényleg jól néznek ki, és Gabi Gregg valóban fatkini forradalmat indított: rajongói a debütálás után néhány órával kifosztották a teljes kínálatot de a legtöbb vásárlónak viszont csak a pénzét húzták le, fürdőruhát már nem kaptak. "Már a megjelenés reggelén megrendeltem a fatkinimet, majd most, egy hónappal később hívnak telefonon, hogy mégsem küldik ki, mert időközben elfogyott" – írják felháborodott tweetjeikben a plus size blogger olvasói, akiket a fizetés után email-ben tájékoztatott a vállalat, hogy a vásárlás sikeres volt. Azon szerencsések viszont, akik mégis megkapták a megrendelt bikinit, szinte minden portálon igyekeztek közzétenni fürdőruhás- jobban mondva fatkinis képeket.